Náraz do země při pilotování letounu pod vlivem alkoholu
Redakce 28.01.2005
Rozbor
- Pilot měl pro let odpovídající kvalifikaci s ;neplatným potvrzením o zdravotní způsobilosti.
- Poslední zdravotní prohlídku dne 29.3.2002 si jako lékař bez pověření určeného leteckého lékaře potvrdil svým podpisem.
- K letu nastoupil pilot pod vlivem požití neurčeného množství alkoholických nápojů.
- Po vzletu z nedaleké plochy pro SLZ nalétával pilot s letounem nad obydlenou částí vesnice v malé výšce nad okolními překážkami.
- V pravotočivé zatáčce nad místem s přihlížejícími osobami s náklonem odhadovaným na 60 až 70° přešel letoun náhle do pádu a narazil do země.
- Počasí pro daný let vyhovovalo. -Plocha pro vzlet a přistání SLZ pro daný let vyhovovala.
- Letoun neměl v době vzletu vystaven platný technický průkaz.
- Pravděpodobný odhad vzletové hmotnosti letounu činil při použití minimálních hodnot hmotnosti dvou osob a zbytku paliva 496 kg.
Závěry
- Pilot neměl k letu vystaveno platné potvrzení o prodloužení platnosti pilotního průkazu v důsledku neplatnosti zdravotní prohlídky.
-Pilot nastoupil k letu pod vlivem požití alkoholických nápojů.
-Pilot nedodržel během letu minimální výšku letu stanovenou předpisem L2 Pravidla létání, ust. 3.1.2.
- Během pilotování letounu při letu v malé výšce nad terénem nedodržel pilot podmínky provozních omezení letounu stanovené výrobcem v Typovém návrhu letounu v ust. 4.2.3. Přivedením letounu v zatáčce s velkým náklonem na pádovou rychlost nedodržel ust. 3.1.1 předpisu L2 Pravidla létání, aby nebyla ohrožena bezpečnost cestujících a posádky.
- Počasí ani plocha pro SLZ neměly na vznik nehody vliv.
- Letoun byl provozován bez platného technického průkazu.
- Vzletová hmotnost letounu byla překročena minimálně o 10%.
Příčiny letecké nehody:
Hlavní příčinou nehody byl pád letounu způsobený nedbalým a neopatrným zacházením s letadlem při překročení jeho provozních omezení. Spolupůsobícími příčinami byly:
- Pilotování letounu pod vlivem požití alkoholu
- Nedodržení minimální výšky letu
- Překročení vzletové hmotnosti letounu min. o 10%.
Datum : 21.června 2003 UTC : 1830
Místo : Dolní Chřibská
Typ letounu : EV97 Eurostar
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů