Prodej letenek prostřednictvím internetu se v současnosti na celkovém prodeji podílí 28 procenty. Loni tento podíl činil 20 procent. To znamená, že ze dvou miliard osob, které by v letošním roce měly cestovat letadlem, jich 560 milionů využije pro svoji rezervaci internet.
SITA minulý měsíc uskutečnila nezávislou anketu na třech nejvytíženějších světových letištích, tedy v americké Atlantě, na londýnském Heathrow a v Hogkongu. Měla zhodnotit, jak využívají cestující možnost samoobsluhy na letištích. Tři jmenovaná letiště se na globální přepravě podílí téměř deseti procenty.
Podle výsledků ankety až 52 procent cestujících těchto letišť využívá možnost rezervovat si svoji letenku přes internet. Počítá se, že v blízké budoucnosti tento podíl stoupne až na 73 procent. Možnost internetové rezervace je také jedním ze čtyř nejdůležitější faktorů, které lidé zvažují při výběru letu. Největší vliv na rozhodování má cena, již uvádí 66 procent dotazovaných. Přes 40 procent pak považuje za důležitý faktor plán trasy a 39 procent možnost internetové rezervace. Následují služby poskytované aerolinkami, předchozí zkušenosti a věrnost.
Anketa také ukázala, že jen sedm procent respondentů v současnosti využívá web k odbavení, avšak až 72 procent prohlásilo, že tuto možnost zvažuje v budoucnosti. V současnosti nabízí možnost odbavení z domova přes internet 42 procent aerolinek a do konce roku 2007 by měl jejich počet stoupnout na 72 procent. Samoobslužné odbavovací kiosky na letištích nyní využívá kolem 23 procent cestujících.
Nejoblíbenější jsou samoobslužné kiosky v Severní Americe, kde je podle ankety využívá 39 procent cestujících. V Evropě je to čtvrtina cestujících a v asijsko-pacifické oblasti 18 procent. Na Blízkém východě a Africe pouze sedm procent.
Od května nabízí možnost internetového odbavení i první letecké společnosti v Praze. Možnost odbavit se z domova přes internet pro cestující, kteří letí jen s palubními zavazadly, jako první nabídly Air France a British Airways. Postupně k nim přibude také KLM, Swiss, Finnair a Lufthansa. Domácí národní dopravce ČSA přijde s internetovým odbavením podle své mluvčí Jitky Novotné v druhé polovině roku. Při internetovém odbavení si pasažér na internetu vybere místo v plánu kabiny a vytiskne si palubní vstupenku. Ta vypadá stejně jako vstupenka, kterou by dostal přímo na letišti u odbavovací přepážky. Po příchodu na letiště už nemusí k odbavovací přepážce, ale prochází pasovou a bezpečnostní kontrolou přímo do odletové čekárny. Ušetří si tak čekání v jedné frontě na letišti. Možnost odbavení se týká jen cestujících bez zavazadel, která mají letět v nákladovém prostoru. Ta musejí mít vytištěn lístek na speciální trvanlivé lepící fólii.
Ve druhé polovině letní sezony chce ČSA v Praze instalovat také samoodbavovací kiosky, ve kterých si mohou cestující vytisknout palubní vstupenku poté, co si odbavení vyřídili po telefonu.