ČTK to řekla mluvčí Jana Víšková.
Plán firmy přitom počítal za loňský rok se ziskem 521 milionů korun.
Nový prezident Radomír Lašák nečeká podle svého dřívějšího vyjádření zisk ani letos.
|
Loňskou ztrátu ovlivnil podle bývalého i současného vedení podniku rekordní růst cen ropy a vysoká konkurence na trhu.
S tím ale nesouhlasí například odbory, které špatné výsledky dávají za vinu hlavně managementu pod vedením bývalého šéfa ČSA Jaroslava Tvrdíka. Toho nahradil Lašák letos v lednu. Tvrdík se stal manažerem volební kampaně ČSSD.
Počet přepravených cestujících loni vzrostl o 20 procent a překročil 5,2 milionu osob. ČSA tak zvýšily tržní podíl na Letišti Praha na 48,4 z 44,8 procenta. "Tohoto nárůstu počtu cestujících však bylo dosaženo za cenu neúměrně vysokých nákladů," upozornil Lašák.
Hospodářský výsledek ČSA za rok 2005 je podle něho důsledkem nerovnováhy mezi výnosy a náklady společnosti. "Tento problém má původ už v roce 2003, kdy bylo rozhodnuto o skokovém navýšení počtu letadel ČSA o 45 procent. Tím narostla přepravní kapacita ČSA o 59 procent, na což ale společnost nebyla obchodně připravena," řekl.
Podle Lašáka se také v hospodaření odrazily náklady spojené s operativním leasingem letadel, zvýšení mzdových prostředků vycházející z kolektivní smlouvy z jara 2005, nedostatečná restrukturalizace a špatná obchodní rozhodnutí. "Očekávání vycházející ze strategie vypracované minulým vedením ČSA pro roky 2005 až 2015 se již v prvním roce jejího uplatňování nenaplnila," uvedl.
Nový management nyní připravil novou strategii ČSA pro roky 2006 až 2008. Ta se zaměřuje na zvýšení výnosů a snížení provozních nákladů. Lašák ji představí v příštím týdnu.
Podle analytika Tibora Bokora by se dlouhodobě měla ziskovost ČSA pohybovat kolem 100 až 200 milionů korun, aby byla návratnost vložených prostředků.
Krátkodobý výkyv podle něho nemusí představovat zásadní problém, pokud se společnost k zisku v krátké době vrátí. Ani Bokor ale neočekává, že by mohl být dopravce ziskový již letos. "Spíš to bude za rok, a protože jde o státní společnost tak ještě pravděpodobněji za dva," řekl.
Mezinárodní asociace leteckých dopravců nečeká růst odvětví ani letos. Na druhou stranu podle odborníků již ceny ropy zřejmě dosáhly maxima a budou spíše klesat, připomněl Bokor.
Celkové provozní výnosy ČSA v roce 2005 dosáhly 22,4 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 12 procent oproti roku 2004. Největší podíl na provozních výnosech měla pravidelná i charterová přeprava osob s více než 88 procenty. Zbytek připadá na prodej zboží na palubách i v duty free prodejně, údržbu letadel, odbavení cestujících a catering.
Celkové provozní náklady ČSA se meziročně zvýšily o 21,4 procenta a dosáhly 23,4 miliardy korun. Nejvíce vzrostly výdaje na nákup paliva. Spotřeba materiálu se tak kvůli výraznému růstu světových cen ropy zvýšila téměř o 1,8 miliardy Kč, což je o 45 procent více než v roce 2004.
Výrazný nárůst nastal dále u oprav a údržby, která se zvýšila o 0,5 miliardy korun. Rozšíření flotily způsobilo také zvýšení nákladů na operativní leasing o 0,6 miliardy korun. Nárůst mzdových nákladů činil téměř 20 procent a zvýšil se o 0,7 miliardy korun.
Hospodaření ČSA (podle CAS)
Ukazatel |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 plán |
2005 skut. |
Obrat (mld. Kč) |
18,1 |
17,3 |
19,2 |
22,3 |
23,9 |
22,7 |
HV (mil. Kč) |
-455,9 |
-60,2 |
70,6 |
324,2 |
521 |
-496 |
cestující (mil osob) |
2,877 |
3,065 |
3,065 |
4,340 |
5,400 |
5,200 |
Zpráva ČTK - upraveno