Nehoda Cessny v Hodkovicích, poryv větru na finále
Redakce 27.01.2005
2. Rozbor
Před vzletem na vyhlídkový let s další osobou na palubě se pilot rozhodl, že přistane na neobsazeném letišti Hodkovice nad Mohelkou za účelem krátkého odpočinku. -Směr přistání zvolil pilot na dráhu 19, přestože směr větru o rychlosti 13KT v té době byl 300º. -Služba AFIS nebyla na letišti poskytována. -Během přistávacího manévru, při vyrovnání, pocítil pilot větrný poryv s následným zvětšením výšky před dosednutím letounu. Při opravě této chyby letoun narazil příďovým kolem do země a přes příď se převrátil na záda. -Pilot s cestující nebyli zraněni, letoun byl značně poškozen. -Při ohledání trosek letounu nebyly zjištěny žádné technické závady. -Letoun v době od 30.9.2000 do 10.5.2001 byl provozován bez vydaného platného povolení provozuschopnosti. Pilot na místě nehody nepředložil požadované dokumenty, které musí být na palubě letounu.
3. Závěry
Pilot měl pro let odpovídající kvalifikaci a platné potvrzení leteckého lékaře o zdravotní způsobilosti.
-Počasí pro let vyhovovalo.
-Přistání na neobsazeném letišti zvolil pilot na dráhu 19 se zadním větrem z boku.
-Letiště nemělo na vznik nehody vliv.
-Letoun byl v kritickém okamžiku způsobilý letu.
-Pilot nezvládl opravu chyby vzniklé vlivem poryvu větru.
Příčiny letecké nehody.
Hlavní příčinou letecké nehody bylo nezvládnutí techniky pilotáže při opravě chyby při přistání s bočním a zadním větrem. Spolupůsobící příčinou bylo chybné rozhodnutí při volbě směru přistání a vliv bočního a zadního větru na přistávací manévr.
Datum : 19. března 2003 14:00
Místo : LKHD
Typ letounu : Cessna 182 K
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů