Do nové sezóny s několika změnami

03.04.2011 7 příspěvků

7. dubna vstupuje v platnost nový AIRAC. V krátkém článku se podíváme, jaké důležité změny s sebou přináší a co byste rozhodně neměli přehlédnout.

Do nové sezóny s několika změnami
Do nové sezóny s několika změnami (Zdroj: Aeroweb.cz)

Zatímco před rokem se dalo hovořit téměř o rekonstrukci vzdušného prostoru, letošní dubnové změny AIRACu jsou ve srovnání s tím spíše jarním úklidem. Jen připomenu, že dubnu 2010 dominovala změna vzdušného prostoru okolo Prahy, udávání vertikálních hranic prostorů v nadmořské výšce a úpravy či zřízení některých omezených a zakázaných prostorů.

Změny platné od 7. dubna 2011 nejsou zdaleka tak markantní, ale zaslouží si nemenší pozornost. Pojďme se tedy podívat, co konkrétně a jak se za několik málo dní změní.

Rozdělení sektoru Čechy

Asi nejpodstatnější změnou je rozdělení sektoru Čechy na sektor Čechy Part E a Čechy Part W – východ a západ. Souřadnice hranic obou částí stejně jako všechny informace o rozdělení sektoru najdete v záložce AIPu ENR 2.1.


Klikněte pro zvětšení

Tato změna se více dotkne pilotů v nově zřízené východní části sektoru, kteří budou navazovat kontakt se stanovištěm Praha Info nově na frekvenci 136,175 (tato frekvence dosud sloužila jako záložní za 126,100), nová západní část zůstává na původním kmitočtu celého sektoru, a sice 126,100.

Změna prostoru LK R5

Omezený prostor LK R5 kolem vojenského újezdu v Brdech, dosud známý jako Jince, se nově dělí na tři části, které všechny dostávají nový název Brdy. Vertikální hranice prostorů zůstávají platné od země až po FL 410. Souřadnicové vymezení jednotlivých částí prostoru najdete v záložce AIPu ENR 5.1.

S touto změnou souvisí i zakreslení prostorů do map standardních příletů a odletů letiště Praha-Ruzyně, map standardních příletů letiště Vodochody a do map letišť Hořovice, Příbram a Rokycany.

„Odtajnění“ letiště Kbely

Potlesku hodný počin, kterému jsme ze samé radosti již jednu zprávu na Aerowebu věnovali.

Zprávu o publikaci letiště Kbely v AIPu si přečtěte ZDE!

Chtěl-li někdo dosud například kvůli servisu do Kbel přiletět, bylo téměř nemožné získat jakékoliv důležité oficiální informace o letišti, od 7. dubna již všechny potřebné údaje najdete v sekci AIPu AD 2.

S touto změnou také souvisí zakreslení zdejších radionavigačních zařízení do leteckých map.

Traťové změny

Nikdy více už se neproletíte po horní trati UM993, která spojovala jesenický bod ANAKO s rakovnickým NDB. Bod ANAKO totiž z map vzdušného prostorů zmizí a spolu s ním i bod GUBKO. Naopak přibydou body ADADO, ARNUM a UTEVO, které upraví trať UM992 a M992. Všechny tyto body se nacházejí v severozápadní části České republiky.

Ostatní změny

Praha Terén
Provozní doba stanoviště MIL ACC - Praha Terén se mění. Pilotům bude k dispozici pouze v pracovní dny, a to od pondělní 8. hodiny do páteční 15. hodiny místního času.

LKPR Praha Ruzyně
Z AIPu vymizel odstavec, který nařizoval ohlášení zamýšleného vzletu z jiné než aktivní dráhy na stanovišti DELIVERY. Tato povinnost tedy počínaje 7. dubnem odpadá.

LKCM Medlánky
Severní magnetický pól se opět pohnul a „doplatili“ na to v Medlánkách. Nový (o 1° změněný) magnetický kurz dráhy 15/33 vyústil v její přečíslování. V Medlánkách tedy nadále provoz probíhá na dráze 16/34. Údaje si od 7. dubna můžete sami ověřit v AIPu v sekci AD 4.

Nepřehlédněte e-learningový modul na webu LIS ŘLP!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

GUBKO- ANAKO a UM993

03.04.2011 v 21:46 Marek

Samozřejmě může pro piloty VFR a nebo ty, kteří se s vrtulovým letadlem nedostanou nad FL240 znít úsměvně, že byla zrušena trať UM993 v horním vzd. prostoru + zmíněné body. Fakt je ale ten, že k této úpravě došlo proto aby mohli VFR piloti kluzáků létat vlnu v prostoru nad Pradědem do vyšších hladin...

Odpovědět

Prezentace ŘLP

03.04.2011 v 22:27 Niclas

V souvislosti se změnami od 7.4. vydalo ŘLP aktualizovanou prezentaci pro piloty VFR, která stručně shrnuje hlavní změny a dává jakýsi lehký přehled činnosti stanoviště FIC. Prezentace je dostupná na stránkách LIS (http://lis.rlp.cz).

Odpovědět

Praha Terén

04.04.2011 v 14:02 Adam Zuska

Už jsem si toho taky konečně všiml. Takže jsem na základě vašich připomínek aktualizoval článek, díky moc za upozornění!

Odpovědět

RE: Praha Terén

05.04.2011 v 14:39 Niclas

Ještě bych možná jen pro pořádek dodal, že Praha-Terén je vojenské stanoviště, které není určeno pro civilní provoz, proto už ani není v civilním AIPu publikované. Vojenští řídící ale samozřejmě informaci o aktivovaných prostorech většinou také poskytnou a navíc v některých případech můžou rovnou i povolit průlet.

Odpovědět

RE: RE: Praha Terén

07.04.2011 v 2:13 Tomas

Ale no tak. Praha Teren je sice vojenske stanoviste, ale dotazovani civilnich letadel na informace o aktivaci prostoru apod. je zcela bezne a normalni. Krom toho, pokud podle vas neni TEREN v AIPu, prozradite mi, co to je v AIPu(jak ve stavajicim, tak v novem) v sekci 4.0.7 ?

Odpovědět

RE: RE: RE: Praha Terén

25.04.2011 v 9:09 pet

sekce 4.0.7 neexistuje

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Praha Terén

25.04.2011 v 9:24 Adam Zuska

http://lis.rlp.cz/ais_data/aip/data/valid/a4-0-7.pdf

Odpovědět

Přidat komentář