Na Aviatickou pouť letos zamíří další hurikán

22.03.2011

Na Aviatickou pouť letos zamíří další hurikán
Na Aviatickou pouť letos zamíří další hurikán (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ano, východočeskou metropoli čeká už za necelé tři měsíce velkolepá smršť, kde se kromě jiných historických exponátů představí i jeden z mála letuschopných strojů Hawker Hurricane. Hurricany spolu se spitfiry tvořily základ britského stíhacího letectva během slavné letecké bitvy o Británii.

Výrobní linka v Langley vyprodukovala ve 30. letech minulého století celkem 14 533 kusů těchto unikátních stíhacích strojů. Na letošní Aviatické pouti v Pardubicích se s největší pravděpodobností objeví verze letounu Hurricane Mk.IIC LF363 (YB-W) v barvách 17. perutě.

Karel Miroslav Kuttelwascher, zvaný Kut, se narodil 23. září 1916 v obci Svatý Kříž u Havlíčkova Brodu. Byl nejúspěšnějším českým pilotem britského královského letectva ve 2. světové válce. Karel Kuttelwascher má potvrzeno 18 sestřelů – největší počet mezi československými piloty, ačkoliv častěji bývá uváděno rovných 20 (dvě letadla ve Francii v roce 1940). Je považován za nejlepšího nočního přepadového pilota RAF a šestého nejúspěšnějšího nočního stíhače - většina ostatních pilotů létala s letouny vybavenými radarem. Pětkrát byl vyznamenán Československým válečným křížem (1939), obdržel vyznamenání Distinguished Flying Cross se stuhou a francouzský válečný kříž – Croix de guerre.

Po únorovém převratu emigroval zpět do Velké Británie. Zde létal jako civilní pilot pro British European Airways. Zemřel 17. srpna 1959 na selhání srdce během dovolené v Cornwallu. Jeho hrob se nachází v Uxbridge u Londýna. 8. května 2000 byl in memoriam povýšen do hodnosti brigádního generál.

Původně se měl v Pardubicích představit druhý letoun série JX-E známý jako „Night Reaper“ (Noční žnec). Momentálně však na stroji probíhá větší revize, v rámci které dojde také ke změně kamufláže.

Stroj spolu se svým pilotem Karlem Kuttelwascherem dosáhl největšího věhlasu u 1. peruti RAF. Památku tohoto obdivuhodného muže si na Aviatické pouti 2011 připomeneme letovou ukázkou Hurricanu Mk.IIC, ze stavu historické letky RAF Battle of Britain Memorial Flight z Conningsby, a letounu Morane 406.

Oba stroje budou také statickou kulisou během oficiální vzpomínkové ceremonie k 95. výročí narození Karla Kuttelwaschera, za účasti významných hostů, ústavních činitelů a čestné stráže RAF, složené z členů občanského sdružení 276th Sqdn.

Hawker Hurricane Mk.I byl jednomotorový samonosný dolnoplošník. Kovová kostra křídel byla u prvních sériově vyráběných strojů potažena plátnem, později bylo zkonstruováno nové celokovové křídlo. Ocasní plochy, kormidla i křidélka byla potažena plátnem. Trupová příhrada byla vyrobena z trubek, vzájemně spojených pomocí kovových dílů.

Konstrukce byla šroubována a z části nýtována (firma Hawker měla tuto technologii patentovanou; byla používána i u předcházejících konstrukcí dvouplošníků, mj. i stíhacího stroje Hawker Fury). Trup byl v přední části potažen duralovými plechy, zbytek plátnem. Motor Rolls-Royce Merlin poháněl třílistou stavitelnou kovovou vrtuli. Podvozek byl záďový, zatahovací, hlavní podvozkové nohy se zatahovaly směrem k trupu.

Celý článek tomuto letounu jsme na Aerowebu věnovali ZDE!

Mohlo by vás zajímat

Témata

Letecké dny


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář