Novela zákona dává zelenou experimentálním ultralightům do 600 kg

25.11.2010 1 příspěvek

Novela zákona dává zelenou experimentálním ultralightům do 600 kg
Novela zákona dává zelenou experimentálním ultralightům do 600 kg (Zdroj: Aeroweb.cz)

Novela vyhlášky na základě které bude v ČR možná amatérská stavba LSA do 600kg

S potěšením oznamuji, že dne 22. listopadu 2010 byla v částce 116 Sbírky zákonů uveřejněna vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 108/1997 Sb., kterou se provádí zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška nabude účinnosti patnáctým dnem ode dne jejího vyhlášení.

Relevantní text vyhlášky je vyznačen žlutě a je přiložen ZDE.

Tolik úřední text - Co to však znamená prakticky?

Po téměř ročním úsilí se naše snaha o řešení problému hmotností blíží k cíli – náš návrh na zavedení nové kategorie amatérsky postavených SLZ do 600kg byl přijat a LAA ČR nyní může požádat o rozšíření svého oprávnění o tuto novou kategorii, aby ji mohla spravovat. Žádost spolu s navrhovanými předpisy právě dokončujeme a předáme ji na MD v průběhu příštího týdne.

Kategorie se bude jmenovat ELSA (Experimentální Light Sport Aircraft) i když v minulosti jsme ji pracovně nazývali SLZA. Technický předpis pro ELSA je založen na ASTM F2245 (ten se používá pro LSA v USA) a v současnosti ho dokončujeme, provozní předpisy budou stejné jako pro ULL. Jedna z hlavních výhod této kategorie je, že pro ni bude možné použít stávající pilotní průkazy ULL, tím se podle mého názoru otvírá další prostor pro rozvoj SLZ v ČR.

ELSA je určena pro nově amatérsky stavěné letouny s případnou možností převést i některá stávající letadla s technickým průkazem „Z“ a „A“ za předpokladu, že majitel prokáže splnění požadavků předpisu pro ELSA až po jím navrženou vzletovou hmotnost rovnou nebo menší 600kg.

ELSA neřeší problematiku továrně postavených hotových LSA, protože to současná evropská legislativa neumožňuje.

Předpokládáme, že tato nová kategorie ELSA bude fungovat od počátku roku 2011 a proto Vás s mírným předstihem informujeme, abyste eventuelně mohli začít uvažovat o případné stavbě.

Více informací vyjde v Pilotu č. 12.

Zdroj: LAA ČR

Mohlo by vás zajímat

Témata

Ultralighty


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

ELSA

10.04.2011 v 13:37 Alex Norway

Dobre nedelni odpoledne. "Předpokládáme, že tato nová kategorie ELSA bude fungovat od počátku roku 2011". Nebylo mysleno pocatek roku 2012 ? Mam jeden dotaz na zde pritomne profiky v oboru, jelikoz legislativne nejsem prilis zdatny co se tyka Ceske republiky. Premyslim o importu experimental repliky P 51 mustang (www.titanaircraft.com) Je v teto zmene zakona mozne dostat tento exemplar na OK registraci ? Empty Weight:850 - 1,180 lbs,385.6 - 535.2 kg. Gross Weight:1,320 - 1,850 lbs 598.7 - 839.1 kg Minimalni vahove specifikae jsou pro motor 912 Rotax a s pevnym podvozkem. Premyslim o Suzuki2.7l V6 + plne zaviraci podvozek, ktere firma certifikovane montuje a tedy jsem pote myslim nad limitem tech zmynenych 600 kg. Muze nekdo poradit , do jake kategorie pote v Cesku by spadalo letadlo ? Popripade rad uvitam informace na email, dekuji australan.alex@gmail.com

Odpovědět

Přidat komentář