|
Jamail Larkins poprvé letěl ve dvanácti letech. Jak říká: „Vzpomínám si na příjezd na letiště. Byl polojasný den uprostřed léta. Pan Fox vytáhl svojí Cessnu 172 a já se díval, jak letí. Potom přistál a vzal mě na palubu." Po vzletu přeletěli na Jamailovým domem, chlapec mohl zahlédnout i svého psa, pobíhajícího po dvorku. „Tehdyjsem si slíbil, že udělám vše proto, abych se stal pilotem," vzpomíná Jamail.
Na rozdíl od svých vrstevníků, kteří mění své zájmy stejně rychle, jak přepínají televizi, Jamail se intenzivně věnoval letectví. Stal se „letištním dítětem", myl a leštil letadla, dělal poslíčka, dělal zkrátka vše, aby si vydělal na výcvik. Když našetřil dost, zapsal se do pilotního kurzu. Ve věku 13 let musel jeho instruktor uznat, že je připraven na první samostatný let. Avšak věc měla háček – v USA musí mít žák pilotního výcviku alespoň 16 let, aby mohl řídit letadlo sám.
|
Jamail žádal FAA (Federální úřad pro civilní letectví) udělení výjimky k sólo letu. Přes podporu místní organizace FAA neměl Jamail velkou naději na úspěch. Takováto výjimka nebyla dosud nikdy FAA udělena.
Neodraditelný Jamail zjistil, že může sólo provést v Kanadě při dosažení 14 let věku. Začal psát dopisy o pomoc – stovky dopisů – všem leteckým společnostem. Za několik měsíců měl shromážděno dost peněz od společností jako je Avenco, Cirrus, Shell, aby mohl letět do Kanady a zkoušku provést zde.
2 roky a 2 dny po svém prvním letu pilotoval sám Cessnu 172.
Když konečně dosáhl věku šestnácti let zopakoval svůj samostatný let nad rodnou Georgií. Jeho zkoušce z letiště přihlíželo na 500 lidí spolu se zástupci médií.
Jamail se stával známým na veřejnosti i mezi ostatními piloty. Jednoho dne ho člen Akrobatického týmu Spojených států (U.S. Akrobatic Team) Ellen Dean pozval do St. Augustine k letu na Extra 300. „Byl to jeden z nejlepších zážitků, které jsem prožil." Po letu se rozhodl stát akrobatickým pilotem.
Po dvou letech od samostatného letu v USA Jamail dal dohromady plán, jak si vynahradit náklady spojené s vlastnictvím letadla příjmy z air show. Koupil jsi letoun Christen Eagle a začal intenzivně trénovat s předváděcím týmemBucka Roetmana „Atlantští rudí orli" (Atlanta´s Red Eagle).
Na konci toho léta úspěšně složil zkoušku způsobilosti pro akrobacii požadovanou Mezinárodním výborem pro letecké dny před vystoupením na amerických a kanadských leteckých dnech. Za měsíc a půl letěl na svoji první air show.
|
Je to jedna z nejobtížnějších věcí, co jsem kdy dělal, ale také jedna z nejzábavnějších," říká Jamail o svých vystoupeních. „Létání je pro mě únikem před všemi věcmi, které musím dělat."
A určitě se několika dalšími věcmi zabývá. Od r. 2003 cestuje po školách v USA s programem „Dream Lunch". Pokud může, přiletí na Cirrusu SR22 a provádí vyhlídkové lety pro děti spojené s přednáškou o letectví. Minulý rok takto navštívil více než 50 měst, jeho program pak navštívilo asi 18 000 dětí.
Nikoho nepřekvapilo, když byl požádán Shielou Bauerovou a Marionem Blakeym, aby se stal zmocněncem pro aktivity FAA v oblasti letecké a kosmické osvěty.
Jamail je také členem nevýdělečné organizace „Postav si letadlo", která se snaží pomoci studentům středních škol ve stavbě opravdových letadel. Členy této organizace jsou např. také šéf Cessny Jack Pelton nebo šéfkonstruktér Cirrusu Alan Klapmeier. Za poslední rok se mladý Larkins také objevil v TV show Davida Lettermana, ve zprávách televize NBC a dalších médiích.
„Prožívám nejlepší období svého života," hodnotí Larkins. Studuje letectví na Letecké univerzitě Embry Riddlové v Daytoně na Floridě. Promovat bude toto léto. Co tedy plánuje do budoucna?
„No," začne se smát, „přemýšlím, že to asi bude mít něco společného v letectvím!"