Chtělo by se mi začít slovy, že letošní sezóna závodů Red Bull Air Race byla úspěšná, ale zůstanu ještě raději zdrženlivý. Letošní ročník byl již šestým v pořadí. Uspořádalo se celkem šest závodních víkendů, tedy stejně jako loni, ačkoli tomu tak původně nemělo být. Poprvé byl v patnáctičlenném startovním poli i český pilot. Martin Šonka byl letos jedním ze dvou nováčků, ale jediným nováčkem, který sezónu dokončil. Těmi úplně nejvýraznějšími postavami byli úspěšný obhájce titulu z roku 2009 Paul Bonhomme a vítěz z roku 2008 Hannes Arch, kterému ani čtyři vítězství z šesti závodů letos titul nevynesly.
Pojďme si zrekapitulovat, jak letošní závody probíhaly.
24. – 27. března, Abú Dhabí, Spojené arabské emiráty
První zásah pro Bonhomma
V horkých teplotách nad Arabským zálivem byla koncem března odstartována sezóna Red Bulll Air Race 2010. 40° vedra a silný vítr slibovaly od začátku napínavou podívanou, ale přinesly spíše vrásky na čelech mnoha pilotů. Kvalifikaci ovládl Rakušan Hannes Arch, vítěz na této trati z roku 2009, a tedy i největší favorit na obhajobu triumfu. Nejblíže za Archem skončilo britské duo Nigel Lamb a Paul Bomhomme.
Foto Red Bull
To samotný závod se svým průběhem ani vzdáleně kvalifikaci nepodobal. Ze skupiny Wild Card se do hlavního závodu bohužel neprobil Martin Šonka ani druhý nováček Adilson Kindlemann z Brazílie. Oba letce zastavily především penalizační sekundy, kterých ve zmíněném turbulentním ovzduší nasbíral Martin 20 a Adilson 28. Ztížené podmínky pro létání ale zastavily i zkušené „racery“ jako například Hannese Archa, který byl za nebezpečné létání diskvalifikován.
Arch však zdaleka nebyl sám, kdo byl potrestán za prohřešek proti pravidlům bezpečného létání. Stejný osud stihl další tři piloty v některé ze skupin. Naopak technické problémy nepustily do vzduchu jiné tři letce. Z vítězství se nakonec radoval Paul Bonhomme, následovaný Nigelem Lambem a „kmotrem“ závodů RBAR Peterem Besenyeim.
Foto Red Bull
Tabulka závodu a celkové body vypadaly takto: jméno čas celk. body 1 Bonhomme Paul GBR 1:14.06 12 2 Lamb Nigel GBR 1:14.92 10 3 Besenyei Peter HUN 1:21.18 9 4 Goulian Michael USA DNS 8 5 McLeod Pete CAN 1:20.40 7 6 Chambliss Kirby USA DSQ 6 7 Dolderer Matthias GER DSQ 5 8 Hall Matt AUS DNS 4 9 Ivanoff Nicolas FRA 1:22.76 3 10 Muroja Jošihide JPN 1:23.76 2 11 Arch Hannes AUT DSQ 2 12 Maclean Alejandro ESP DNS 0 13 Šonka Martin CZE 1:39.78 0 14 Kindlemann Adilson BRA 1:56.57 0 15 Rachmanin Sergej RUS DSQ 0
15. – 18. dubna, Perth, Austrálie
Kindlemann jde z kola ven
Druhý závod seriálu Red Bull Air Race nás přenesl do krásného počasí Austrálie, do přístavního města Perth. Divácká návštěva dosahovala 140 tisíc a středem jejich pozornosti byl především domácí pilot Matt Hall. V kvalifikaci skončil sice „až“ sedmý s bezmála pětiminutovou ztrátou na prvního Bonhomma, ale jeho chvíle přišla v samotném závodě.
Foto Red Bull
Tomu všemu však předcházel moment, při kterém se na chvíli zastavil všem přítomným dech. V jednom z tréninků Adilson Kindlemann právě dokončoval zatáčku, když došlo na jeho letadle k pádu na křídle. Adilson stačil srovnat křídla, ale střetu s vodní hladinou již nezabránil. Bylo to vůbec poprvé, co mohli diváci závodů Red Bull Air Race sledovat podobnou situaci. Záchranné týmy byly u havarovaného stroje během minuty a brazilský nováček jako zázrakem vyvázl prakticky nezraněn. Kvůli tomuto incidentu byl ale pro zbytek sezóny „odstaven“.
Foto Red Bull
Samotný závod se nejlépe vydařil Hannesi Archovi, který pro sebe urval plný počet bodů a vrátil se po krachu v Abú do souboje o titul. Paul Bonhomme se nenechal nijak zahanbit a po vítězství v kvalifikaci si vylétal třetí místo i v závodě. Druhou příčku totiž uchvátil domácí miláček Matt Hall, kterého fanoušci dotlačili k nejlepšímu umístění v kariéře.
Tabulka a body: jméno čas celk. body 1 Arch Hannes AUT 1:26.03 14 2 Hall Matt AUS 1:26.51 14 3 Bonhomme Paul GBR 1:26.82 22 4 Lamb Nigel GBR 1:27.28 18 5 McLeod Pete CAN 1:28.97 14 6 Ivanoff Nicolas FRA 1:30.27 9 7 Dolderer Matthias GER 1:32.27 10 8 Chambliss Kirby USA 1:32.36 4 9 Muroja Jošihide JPN 1:32.43 5 10 Besenyei Peter HUN 1:35.42 11 11 Goulian Michael USA 1:36.71 10 12 Rachmanin Sergej RUS 1:43.95 0 13 Maclean Alejandro ESP 1:39.33 0 14 Šonka Martin CZE 1:50.20 0 15 Kindlemann Adilson BRA 0
6. – 9. května, Rio de Janeiro, Brazílie
Déšť posílá Archa naplno zpět do hry
Příběh s názvem Red Bull Air Race se přesunul ke svému třetímu pokračování, a to na třetím kontinentu. Malebné prostředí slunného Rio de Janeira přivítalo rekordní diváckou návštěvu. Poprvé však zaúřadovalo počasí, co se organizátorských kroků týče.
Foto Red Bull
Martin Šonka se měl po dvou koncích ve skupině Wild Card z předchozích závodů opět utkat o místo v závodě stejným postupem, neboť skončil v brazilské kvalifikaci až čtrnáctý, tedy poslední po zúžení startovního pole. Kvalifikaci ovládl Hannes Arch, avšak po jejím skončení ještě nikdo netušil, jak důležité výsledky to budou.
V neděli 9. května přišel závodní den. Odletěla se skupina Wild Card, ze které Šonka o jedno místo nepostoupil. Začala se létat skupina Top12, když se velmi výrazně zhoršilo počasí a závod musel být přerušen. Naneštěstí se počasí vyvíjelo tak nepříznivě, až se organizátoři rozhodli závod zrušit, výsledky kvalifikace se tak staly výsledky konečnými.
Foto Red Bull
Archovi rázem „spadlo do klína“ dalších 12 bodů, 10 si jich připsal druhý Nigel Lamb a Paul Bonhomme obdržel 9 bodů. Jeho náskok v celkovém vedení se tak ztenčil na pouhé 3 bodíky na Lamba a 4 body na Archa. Pomalu ale jistě se začala formovat trojice, která by měla svést boj o titul mistra světa.
Tabulka a body: jméno čas celk. body 1 Arch Hannes AUT 1:20.44 27 2 Lamb Nigel GBR 1:21.17 28 3 Bonhomme Paul GBR 1:21.62 31 4 Hall Matt AUS 1:21.98 22 5 Chambliss Kirby USA 1:22.88 17 6 Ivanoff Nicolas FRA 1:23.42 15 7 McLeod Pete CAN 1:23.42 19 8 Goulian Michael USA 1:23.58 13 9 Maclean Alejandro ESP 1:25.27 3 10 Dolderer Matthias GER 1:25.40 12 11 Besenyei Peter HUN 1:23.14 12 12 Muroja Jošihide JPN 1:27.38 5 13 Šonka Martin CZE 1:29.78 0 14 Rachmanin Sergej RUS 1:31.83 0 15 Kindlemann Adilson BRA 0
3. – 6. června, Windsor, Kanada
Hattrick do Rakouska
Kanadsko-americká hranice, řeka Detroit, 160 000 diváků, 14 pilotů a jedno drama za druhým. I tak by se dal uvést čtvrtý závod Red Bull Air Race. V jednom z tréninkových letů se potkal Hannes Arch s pylonem takovým způsobem, že se téměř zřítil k zemi. Nejen, že si Rakušan na letadle poničil křidélko, ale kus pylonu se navíc zachytil na křídle a výrazně ztížil manévrování s letadlem. Mechanikům z Hannesova týmu se naštěstí podařilo dát stroj do pořádku pro kvalifikaci.
Foto Red Bull
Kvalifikace zase přinesla hororovou scénu, když se Matt Hall, podobně jako Kindlemann v Perthu, po drobné chybce potkal s vodní hladinou. Škrtnutí o řeku Detroit ale naštěstí ustál bez větších poškození, ze závodu byl ale pochopitelně vyřazen pro nebezpečné létání. Dodatečně byl pak suspendován ještě z následujícího závodu v New Yorku.
Foto Red Bull
Martin Šonka zalétl výborně kvalifikaci a postoupil poprvé přímo do závodu Red Bull Air Race. Bod za kvalifikační vítězství si připsal Nigel Lamb, který předstihl Bonhomma a Archa. V závodě samotném se pořadí drobně otočilo. Hannes Arch vyválčil třetí vítězství v řadě a získal jakýsi „čistý hattrick“. Bonhomme skončil hned za ním. Vítěze kvalifikace Lamba předstihl Američan Kirby Chambliss.
Tabulka a body: jméno čas celk. body 1 Arch Hannes AUT 1:05.96 39 2 Bonhomme Paul GBR 1:06.59 41 3 Chambliss Kirby USA 1:08.99 26 4 Lamb Nigel GBR 1:13.34 37 5 Dolderer Matthias GER 1:09.97 19 6 Goulian Michael USA 1:10.25 19 7 Ivanoff Nicolas FRA 1:16.65 20 8 Rachmanin Sergej RUS 1:17.24 4 9 McLeod Pete CAN 1:12.72 22 10 Besenyei Peter HUN 1:14.60 14 11 Maclean Alejandro ESP 1:15.16 4 12 Šonka Martin CZE 1:18.48 0 13 Hall Matt AUS DSQ 22 14 Muroja Jošihide JPN DNS 5 15 Kindlemann Adilson BRA DNS 0
17. – 20. června, New York City, Spojené státy americké
První bod pro Šonku
Snad nejhezčí prostředí pro závod Red Bull Air Race. Přesně takový byl pocit mnoha diváků z pátého dějství závodů „vzdušných slalomářů“. Krásná scenérie mrakodrapů v pozadí, socha Svobody na dosah ruky… To byl pohled, který uchvacoval nejen publikum, ale i piloty samotné.
Foto Red Bull
Nad řekou Hudson, proslavenou mimo jiné i Airbusem, který na ni před dvěma lety nouzově přistál krátce po startu z místního letiště, byl v kvalifikaci nejrychlejší Hannes Arch. Martin Šonka skončil 11. a kvůli neúčasti trojice závodníků, kterou již v New Yorku obohatil Jošihide Muroja, a tedy jisté pozici ve skupině Top12, byl blízko vytouženému bodu.
A bodovat se Šonkovi opravdu podařilo. Potvrzená 11. příčka znamenala onen 1 bod a velikou radost v celém Šonkově týmu. Vítězem se v New Yorku se stal Paul Bonhomme, který přerušil Archovu sérii prvních míst, a stanovil tak nový rekord v počtu pódiových umístění na 12 v řadě. Hannes Arch si totiž ve skupině Final4 vysloužil 6 trestných vteřin a skončil „až“ čtvrtý. Druhý doletěl Nigel Lamb a třetí, k radosti domácích fanoušků, Kirby Chambliss.
Foto Red Bull
Tabulka a body: jméno čas celk. body 1 Bonhomme Paul GBR 1:10.01 53 2 Lamb Nigel GBR 1:12.06 47 3 Chambliss Kirby USA 1:12.09 35 4 Arch Hannes AUT 1:15.35 48 5 McLeod Pete CAN 1:12.69 29 6 Ivanoff Nicolas FRA 1:13.24 26 7 Goulian Michael USA 1:14.81 24 8 Besenyei Peter HUN 1:17.43 18 9 Maclean Alejandro ESP 1:14.75 7 10 Dolderer Matthias GER 1:14.92 21 11 Šonka Martin CZE 1:16.78 1 12 Rachmanin Sergej RUS 1:18.17 4 13 Hall Matt AUS DNS 22 14 Muroja Jošihide JPN DNS 5 15 Kindlemann Adilson BRA DNS 0
Červenec
Tento měsíc se sice nekonal žádný závod, ale přesto se udály velmi důležité věci. 8. července pořadatelská organizace závodů Red Bull Air Race oznámila, že se poslední plánovaný závod v Lisabonu neuskuteční kvůli nedostatku času na přípravu závodu po zdlouhavé komunikaci s portugalskými subjekty. Finále se tak mělo letět v původně předposledním závodě v Budapešti.
O týden později, 13. července, oznámili pořadatelé také zrušení závodu v Budapešti. Jako důvod tohoto rozhodnutí uvedl Red Bull zpožďování ve schvalovacích procesech pro uspořádání bezpečné akce. Finále se tak rázem přesunulo o další závod zpět, tedy do německého Lausitzu.
29. července naštěstí nebyl zrušen i poslední zbývající závod, zato ale Red Bull oznámil, že se v roce 2011 žádný závod neuskuteční. Šest let trvající seriál leteckých závodů bude mít přestávku kvůli nutnosti zlepšit některé organizační postupy a bezpečnostní opatření, jejichž společným výsledkem by měl být stabilní kalendář závodů série Red Bull Air Race.
5. – 8. srpna, Lausitz, Německo
Ostře sledované finále
Ač tomu tak nemělo být, je tomu tak. Ještě v New Yorku nikdo z diváků a fanoušků Red Bull Air Race zřejmě netušil, že se kalendář závodů 2010 nepřehoupl do své druhé poloviny, ale míří do blízkého cíle. Z původně „řadového“ závodu se okamžitě stala jedna z nejsledovanějších leteckých akcí tohoto roku, finále, kde se mělo rozhodnout o celkovém vítězi. Za tehdejšího bodového stavu byly nejvyšší karty rozdány mezi vedoucího Paula Bonhomma, Hannese Archa a Nigela Lamba.
Foto Red Bull
Letošní finále v Lausitzu nebylo unikátní jen tím, že se stalo posledním závodem z čista jasna. Byl to letos jediný závod, který se z vodní hladiny přesunul nad pevninu, konkrétně na závodní autodráhu Eurospeedway. Zároveň poprvé před zraky přítomných diváků piloti startovali ke svým závodům a přistávali, neboť se i závodní letiště nacházelo přímo na okruhu Eurospeedway.
Sám průběh závodního víkendu byl dramatický, protože déšť, který nepříjemně zkomplikoval situaci na severu Čech, promluvil i do něj. Sobotní kvalifikace byla kvůli vytrvalým přeháňkám několikrát přerušena a po sedmi odlétaných závodnících byla zastavena úplně a pokračovat se v ní mělo druhý den. Nedělní počasí bylo ale tak diametrálně odlišné, že se pořadatelé rozhodli kvalifikaci zopakovat od začátku.
Foto Red Bull
Z restartu kvalifikace vytěžil i Martin Šonka, kterému po sobotní části patřilo až sedmé místo ze sedmi, a měl tedy nevelké šance na postup do závodu, neboť byla zrušena skupina Wild Card. V neděli si Šonka vylétal 12. místo a postup do závodu. Nejrychlejší byl Paul Bonhomme před Nigelem Lambem a domácím Matthiasem Doldererem. Arch byl až sedmý, Bonhomme přesto nechtěl slavit předčasně.
Závod se tedy konal stejný den, jen několik desítek minut po kvalifikaci. Martin Šonka si v něm ještě vylepšil svou pozici a k radosti zhruba třetiny fanoušků, kteří přijeli podpořit Martina z Čech, si připsal celkový druhý bod. Bonhommovi k obhajobě titulu stačil poslední krok, skončit nejhůře pátý, bez ohledu na výsledky ostatních. To se mu podařilo, když ze skupiny Super8 postoupil do Final4. Již před poslední částí závodu tak bylo zřejmé, že je Bonhomme šampionem Red Bull Air Race 2010 a prvním obhájcem titulu v historii.
Foto Red Bull
To celková druhá příčka byla ale stále ve hře mezi Nigelem Lambem a Hannesem Archem. Čtvrtý postoupivší Mat Hall už do souboje o celkové stupně vítězů nemohl mluvit, ale i pro něj byla účast ve Final4 skvělým návratem po incidentu ve Windsoru. Naneštěstí, osud a technická závada tomu chtěly, že byl ze souboje o druhé místo předčasně vyřazen Lamb, který nemohl odstartovat. Arch tak přišel o jediného soupeře pro celkové pořadí a to ještě potvrdil celkovým vítězstvím, když porazil i mistra světa Bonhomma a třetího Halla.
Sláva Bonhommovi, čest všem zbylým 14 pilotům!
Foto Red Bull
Tabulka a body: jméno čas celk. body 1 Arch Hannes AUT 1:12.30 60 2 Bonhomme Paul GBR 1:12.66 64 3 Hall Matt AUS 1:17.41 31 4 Lamb Nigel GBR DNS 55 5 Ivanoff Nicolas FRA 1:13.26 33 6 Chambliss Kirby USA 1:14.06 41 7 Dolderer Matthias GER 1:14.49 26 8 McLeod Pete CAN 1:14.53 33 9 Besenyei Peter HUN 1:16.58 21 10 Maclean Alejandro ESP 1:17.04 9 11 Šonka Martin CZE 1:17.33 2 12 Muroja Jošihide JPN 1:23.76 5 13 Goulian Michael USA 1:18.33 24 14 Rachmanin Sergej RUS 1:22.46 4 15 Kindlemann Adilson BRA DNS 0
Co říci závěrem…
Na začátku jsem mluvil o jisté zdrženlivosti v hodnocení úspěšnosti letošní sezóny. Nakonec se přeci jen uchýlím k hodnocení kladnému a můžu tedy říci, že, alespoň z mého pohledu, to byla sezóna úspěšná. A to i díky velmi slibnému představení Martina Šonky, který, pokud bude mít rychlejší letadlo, bude schopen soupeřit s těmi úplně nejrychlejšími. Červencové události však nutně vzbuzují nepříjemné otázky a pochybnosti o budoucnosti celé soutěže.
Jakkoliv se nám můžou oficiální důvody zrušení dvou letošních závodů a celého příštího ročníku zdát logické, styl jejich podání a načasovanost je přinejmenším podezřelá. Přestože všechna opatření mají vést ke stabilizaci a jisté budoucnosti dalších sezón, já nad nimi vidím spíše otazníky. Upřímně přitom ale doufám, že se mýlím a že nás od roku 2012 čeká série třeba i patnácti závodů, aby se „vzdušná Formule 1“ svému příměru zase o něco přiblížila.