Vyhodnocení provozních výsledků ŘLP ČR, s.p. za rok 2009 potvrdilo očekávaný pokles letového provoz v českém vzdušném prostoru. K tomuto vývoji došlo poprvé od roku 1990. Trend snížení poptávky po letových provozních službách je v současné době typický pro celou Evropu i ostatní světové regiony. Pro státní podnik Řízení letového provozu je však pozitivní skutečností, že v celoevropském měřítku patří Česká republika mezi země, kde se uvedený pokles neprojevil v kvalitě a rozsahu služeb.
Celkový počet pohybů ve vzdušném prostoru České republiky činí 665 095 (tranzitních letů), což představuje ve srovnání s rokem 2008 (694 157 pohybů) celkový pokles o 4,3%. Provoz byl tradičně nejsilnější v létě, a to v měsíci červenec, kdy oblastní středisko řízení letového provozu Praha poskytlo své služby 69 154 pohybům, čímž ve srovnání s červencem roku 2008 došlo k poklesu pouze o 1,0%.
Pozitivně se v průběhu roku 2009 vyvíjel jeden z nejdůležitějších provozní ukazatelů, a to průměrné zpoždění na jeden provedený let. Výsledná hodnota průměrného zpoždění je 0,31 minuty na provedený let. V meziročním srovnání tak došlo v oblasti zpoždění ke zlepšení o 37%. Nejvýznamnějším zákazníkem ŘLP ČR, s.p. v případě traťových navigačních služeb je dlouhodobě německý letecký dopravce Lufthansa.
Pokles provozu se nevyhnul ani letišti Praha - Ruzyně. Celkový počet pohybů (startů a přistání) v roce 2009 činil 164 120, tedy 9% pokles ve srovnání s rokem 2008 (179 011 startů a přistání). Pozici nejsilnějšího zákazníka podniku na letišti Praha si zachovaly České aerolinie.
V případě regionálních letišť byl pokles provozu zaznamenán v Ostravě, naopak pozitivní hodnoty vykázal provoz na letištích v Brně a Karlových Varech, kde o konečných kladných číslech rozhodla letní letová sezóna, kdy je zejména charterový provoz nejvyšší. Celkový počet pohybů na letišti Brno - Tuřany činil 33 896 (meziroční nárůst 1,9%) a na letišti Karlovy Vary 7 919 (meziroční nárůst 19,1%).
Scénáře vývoje letového provozu pro rok 2010, které vydala Evropská agentura pro bezpečnost letového provozu (EUROCONTROL), předpokládají v evropském vzdušném prostoru stagnaci, případně další mírný pokles provozu. V rámci evropského vzdušného prostoru je však třeba počítat s rozdílným vývojem v jednotlivých regionech.
S ohledem na uvedené provozní prognózy se vedení ŘLP ČR, s.p. zaměří na další naplňování podnikové strategie. „Chceme, aby český vzdušný prostor byl pro letecké dopravce atraktivní. Probíhající recesi civilního letectví proto vnímáme i jako výzvu a příležitost. Kromě zmrazení cen za poskytované služby na úrovni roku 2009 pokračujeme v další podpoře a rozvoji kmenových aktivit podniku. Naším cílem je poskytovat bezpečné, vysoce kvalitní a transparentní letové provozní služby pro všechny uživatele českého vzdušného prostoru v souladu s celoevropskými trendy snižování nákladů. Současně úspěšně rozšiřujeme portfolio a objem našich komerčních aktivit, zejména v oblasti výcviku a odborných konzultací", komentoval současnou situaci generální ředitel ŘLP ČR, s.p. Jan Klas.
Zdroj: www.rlp.cz