SkyEurope in memoriam

15.10.2009

Životopis populární letecké společnosti SkyEurope Airlines, která již není mezi námi. Po dlouhé nemoci, která trvala prakticky již od narození, se 1. září 2009 u všech letů na letištních tabulích rozsvítila červená diagnóza CANCELED, nemilosrdně informující své pozůstalé o zrušení všech letů.

SkyEurope in memoriam
SkyEurope in memoriam (Zdroj: Aeroweb.cz)
Sen pánů Skowroneka a Mandla o vlastní letecké společnosti se začal psát v listopadu 2001, kdy byla společnost oficiálně založena za podpory Evropské banky pro rekonstrukci a rozvoj, banky ABN-Amro a fondů EU. První let se uskutečnil 13. Února 2002 z letiště Bratislava do Košic letounem Embraer 120. V roce 2008 společnost zaměstnávala na 700 lidí, provozovala celkem 15 letadel B737-700, létala do 33 destinací v 16 evropských zemích a v tomto rekordním roce odvezla více než 3,7 milionu pasažérů. Sídlem společnosti se stalo slovenské letiště Bratislava, postupem času vznikly nové základny a to v Košicích, Praze a ve Vídni. Do roku 2008 měli základnu i v Krakově a Budapešti.
   


(Embraer 120)

Nejmladší flotila v Evropě

Flotilu společnosti tvořilo ze začátku sedm brazilských turbovrtulových Embraerů 120ER pro 30 cestujících. Poté doplněné o americké Boeingy 737 staré generace. V roce 2005 se aerolinka přeorientovala na Boeingy nové generace, konkrétně verzi -700, kterých postupně objednala 32 kusů! V roce 2008 tak společnost provozovala 15 strojů B737NG a právem se pyšnila nejmladší flotilou letounů v Evropě.
    


(stará generace Boeingu 737 v původním zbarvení)
   
Rok co rok SkyEurope nabývaly u cestujících na popularitě. Dokonce roku 2008 získaly ocenění za nejlepší nízkonákladovou aerolinku ve východní Evropě. Jejich modro-červená letadla byla pro mnohé z nás symbolem levného létání. Postupnou expanzí se v roce 2006 dostaly i na Pražské letiště, kde následně bázovaly několik svých letadel a staly se tak zde druhým největším dopravcem (po ČSA). Jistě nebudeme daleko od pravdy, když si přiznáme, že mnohé z nás „naučily létat“. Za příznivé ceny, v akcích až za nepochopitelně příznivé člověk mohl procestovat celou Evropu.
   

(nová generace Boeingu 737 v novém zbarvení)

   
Zlomový rok 2008

Zlomovým rokem se stal rok 2008, konkrétně jeho druhá polovina. Výsledky hospodaření firmy se prudce zhoršily, dle vedení je to způsobeno především velkými cenami ropy. SkyEurope opět shání peníze. A nyní již kupodivu opět úspěšně. Investiční fond York Global Finance II půjčil SkyEurope už částku kolem 80 milionů eur a usiluje o převzetí letecké společnosti za 1 euro. Avšak bezúspěšně. V lednu 2009 zabavují leasingové firmy celkem 11 letadel SkyEurope, kvůli dlouhodobě špatné platební morálce. Se čtyřmi letadly se pochopitelně tolik letů zvládat nedá a tak se ruší na cca 300 letů.
  


(romantika ranních letů v podání SkyEurope)

   
Místo letenek lístky do loterie

Akutní nedostatek letadel se firma snaží řešit pronájmem letadel od jiných dopravců, což je velmi drahé řešení a zrychluje prohlubování dluhů. Cestující se tak mohli setkávat s letouny MD-82 Dubrovnik Airlines, B757 a B737 Air Slovakia, A320 Amsterdam Airlines, Fokker 100, B737 a 320 Travel Service, B737 Bulgaria Air a další… Důvěra u cestujících rapidně klesá, což je znát v obsazenosti letadel. Nedá se ani říct, že si poslední důvěřiví cestující kupují letenku, ale spíše lístek do loterie poletíš-nepoletíš. Na jaře letošního roku aerolinka potřebuje hotovost a tak spouští mnoho akcí, které mají přilákat cestující. Firma také postupně shání svá vlastní letadla, jedná se o několik Boeingů starších generací.
   


(starší mapka destinací nalétavaných z pražské báze)
   
22. června se situace vyhrocuje zadržením jednoho letadla na pařížském letišti Orly. Pařížské letiště odmítlo odbavit let z Paříže do Prahy kvůli velkým dluhům aerolinky vůči letišti. Další letadlo je v Paříži uzemněno následující týden, kdy neopatrnou manipulací pracovníci letiště poškodili táhlo předních dveří.
   

(interiér B737-700)
   
Dalším hřebíčkem do rakve byl 15. srpen, kdy letiště Schwechat ve Vídni vyhlásilo, že přestává odbavovat všechny lety společnosti SkyEurope, jak jinak než kvůli vysokým finančním dluhům. Naštěstí se společnosti podařilo lety přesměrovat do nedaleké Bratislavy. Sice mají letadla hodinová zpoždění, ale stále se létá.
   

(pěkné a usměvavé letušky - jedna z ikon SkyEurope)
   
Nepříjemnou zprávou je pro SkyEurope oznámení, že na pražské letiště v prvním čtvrtletí roku 2009 vstupuje nízkonákladová společnost Wizz Air, která vycítila stále zvětšující se problémy slovenského dopravce. Dne 19. Února Wizz air začíná konkurovat na trasách lítaných SkyEurope. Mnoho cestujících tak radši volí jistotu s Wizzairem nežli risk se Sky.
   

(První dodaný B737-700 OM-NGA s kterým každý den "létala" i Adriana Sklenaříková)

   
Poslední hřebíček do rakve

Posledním hřebíčkem do rakve SkyEurope se stalo 31. srpna prohlášení Letiště Praha, že od následujícího dne přestává poskytovat veškeré služby, pokud nedojde k obnovení pravidelných dohodnutých plateb. K platbám pochopitelně opět nedošlo a stalo se tak to, co bylo pouze otázkou času – SkyEurope definitivně ukončili svůj provoz. Následující den podal soudem jmenovaný správce návrh na vyhlášení bankrotu společnosti. Hlavním důvodem je, že společnost nemá finance k zajištění dalšího provozu.
  


(1.9.2009 - informační obrazovky u přepážek SkyEurope na letišti Ruzyně)
   
Poslední letoun letící dne 31. srpna na pravidelné lince z Atén do Bratislavy operovaný letounem B737-300 reg. OM-CLA přistál na Bratislavském letišti, tímto letem se dny letecké společnosti sečetly. V následujících hodinách jsou nemile překvapeny tisíce lidí po celé Evropě. Ti šťastnější neodletěli a ti méně šťastní hledají náhradní řešení jak se dostat zpět domů. Této příležitosti se chytají mnozí konkurenční přepravci z celé Evropy, kteří nabízejí levnější jednosměrné letenky pro cestující, kteří již mají zakoupené letenky se SkyEurope.
   

(lidé ve SkyEurope měli opravdu smysl pro hůmor - důkazem je tento propagační Čmelák)
   
Popravdě řečeno v posledních měsících drželi SkyEurope nad vodou především její zaměstnanci o kterých by se dalo říct, že to byli opravdoví srdcaři. I přestože aerolinka neměla finance na jejich výplaty, které chodily s velkým zpožděním, anebo vůbec, stále pracovali a létali. Tímto jim patří dík mnohých cestujících, které odvezli.
   

     
Příběh nekončí

Ukončením provozu SkyEurope zdaleka všechno nekončí. Mnoho lidí podezřívá vedení firmy z bankrotového podvodu. Manažeři aerolinky musí tak u soudu mnohé vysvětlovat. Jsou podezřeni z toho, že už prý dříve věděli, že aerolinka definitivně ukončí svůj provoz a přitom stále prodávali své produkty. Nejvíce pohledávek má SkyEurope u svých pasažérů. Více jak 200 tisíc osob má koupenou letenku. Ti, co platili kartou, mají šanci na vrácení peněz z banky. Ti, co platili jiným způsobem, se musí přihlásit do konkurzního řízení. Největším problém je, že aerolinka nebyla pojištěná a neměla žádný majetek včetně letadel, která byla na leasing. Proto bude vracení peněz všem dlužníkům velmi složité. Většina z nich se tak bude muset se svými penězi definitivně rozloučit.

Mohlo by vás zajímat

Témata

SkyEurope


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář