Letiště Vodochody – letiště pro general aviation

19.08.2009

Známé tovární letiště, o kterém skoro každý ví, ale málo kdo tam byl. I tak by se dalo charakterizovat letiště Vodochody, kde se dlouhou řadu let vyráběly letadla československé ale i licenční konstrukce.

Letiště Vodochody – letiště pro general aviation
Letiště Vodochody – letiště pro general aviation (Zdroj: Aeroweb.cz)

Letiště, tak žilo celou dobu svým továrním životem, spojeným se zalétáváním a vývojem nových letadel. Dlouhá léta trvávající trend pro veřejnost zapovězeného letiště stále přetrvává, ačkoliv to již dlouho neplatí. Významným mezníkem v rozvoji a otevírání se letecké veřejnosti letiště nastalo 1.1. 2009 se vznikem samostatné akciové společnosti Letiště Vodochody a.s. ve vlastnictví finanční skupiny Penta. Vodochody jsou vynikajícím letištěm pro general aviation. Zázemí a služby které nabízí je naprosto ideální pro výcvikové a zkušební lety, ale i business lety díky své vynikající časové dostupnosti z centra Prahy.

Autem za 20 minut na stojánce

Poloha letiště je přibližně asi 8 kilometrů severně od Prahy a díky dálnici D8 je tak možné pohodlně dojet za 15-20 minut z centra Prahy až přímo na stojánku k letadlu. Po sjezdu z dálnice na 1. nebo 9 km se však musí pokračovat ve směru na Odolenu Vodu a ne Vodochody. Stejně pohodlně a rychle je možné se dostat za 18 minut na letiště i příměstským autobusem č.370, který jezdí ze stanice metra C Kobylisy do zastávky „Odolena Voda závod“.

Vzlet při dohlednosti 250m

Letiště Vodochody disponuje asfaltovou vzletovou a přistávací dráhou 28/10 o rozměrech 2500x45 m, radionavigačními prostředky ILS, NDB, DME, světelným zabezpečovacím zařízeným PAPI na obě dráhy, osvětlení vzletové a přistávací dráhy rovněž v obou směrech a světelnou přibližovací řadou na dráhu 28.

Stanoviště letových provozních služeb TWR (133,075 MHz) a RADAR (127,475 MHz) pak mají k dispozici zobrazení primárního i sekundárního radaru.

Z důvodu zálohového napájení SZZ (světelné zabezpečovací zařízení) není ILS kategorizován a povětrnostní minima jsou stanovena pro přiblížení na 1000m dohlednosti a výšku oblačnosti minimálně 300ft. Pro vzlet je pak pro IFR lety požadována minimální dohlednost 250m.

Od jara letošního roku je nově v provozu i ATIS (119,100 MHz), který však neposkytuje standardní informace pro přílety a odlety letadel, ale informuje zda-li je CTR/TMA Vodochody aktivní či ne. V případě, že CTR/TMA není aktivní, je možné vstoupit do prostoru Vodochod ve třídě G, tj. do 1000 ft AGL. Pilot letadla by měl informace o aktivaci CTR/TMA ověřit každých 15 minut v případě, že se stále nachází v prostoru Vodochod, aby v případě aktivace prostoru před plánovaným zahájením provozu byla všechna letadla na spojení s TWR.

Vodochody ATIS tedy aktuálně informuje o progresivním využití CTR/TMA Vodochody v souladu s provozní dobou HX (nespecifikovaná provozní doba), kdy je letiště operativně v provozu na základě požadavků provozovatelů a velitelů letadel po předcházející koordinaci na mobilním tel. čísle 731 135 187. ATC Vodochody tak díky zmíněné provozní době HX a ATISu umožňuje volné využívání svého vzdušného prostoru dle libosti velitelů prolétávajích letadel.

Přesto se však vzhledem k místním provozovatelům operujících z Vodochod jako z neobsazené plochy doporučuje vysíláním naslepo hlásit polohy při letu v blízkosti letiště.

Žádné sloty ani hluková omezení

Mezi další jednoznačné výhody letiště patří i fakt, že na letišti se nevyžadují letištní sloty, ale s ohledem na statut neveřejného letiště se požaduje pouze PPR (prior permission request), které lze jednoduše získat před každým příletem na tel. 731 135 187 nebo emailem na airport.lkvo@aero.cz .

Letiště nemá dále publikována výrazná hluková omezení i když piloti se žádají, aby se důsledně vyhýbali přeletům okolních obcí.

Letiště nemá zatím ani žádná omezení pro noční lety, což je v kombinaci s nepožadovanými letištními sloty nabízí velice zajímavou kapacitu pro business lety, kdy Ruzyně již nepřijímá. Vodochody jsou také schopné zabezpečit výcvik nočního létání. O oblíbenosti letiště pro výcvikové lety svědčí spolupráce s nejvýznamnějšími domácími leteckými školami jako DSA, F-air, Aviatický klub, AZ Zbraslavice, Flying Academy ale i zahraničními partnery jako KLM Flight academy, Letecká univerzita v Žilině či Lufthansa Flight school jenž rovněž schválila a zařadila Vodochody na seznam certifikovaných letišť pro výcvik budoucích pilotů Lufthansy.

Své služby letiště poskytuje i velkým leteckým společnostem a tak je možné ve Vodochodech možné spatřit i ATR, B737, A320 ČSA, B737 Travel service, B737 SkyEurope, business jety společností ABSJETS, Time Air, Silesia air či Grossmann Jet Service. Mezi nejnovější provozovatele se také zařadila letecká škola Flying Club, jenž současně ve Vodochodech otevřela svojí pobočku. V blízké době by měla své výcvikové lety s A319 zahájit i německá společnost Lufthansa.

Vodochody atraktivní pro letecké školy

Atraktivitu Vodochod ve spojením s profesionálními a ochotnými řídícími letového provozu, kteří místo reportu raději přispěchají radou či upozorněním, objevili i letecké školy zabývající se výcvikem pilotů ultralehkých letadel, konkrétně při výcviku řízených letů VFR. Velkým průkopníkem v této činnosti je pan Martin Mareček, jenž pořádá komplexní výcvikové kurzy zaměřené právě na tuto oblast.

Od Cessny po Herkules...

Letiště Vodochody standardně poskytuje handlingové služby, za které nevybírá žádné poplatky. Přesto jsou služby poskytovány na vysoké úrovni. Důkazem solidnosti a kvality jsou společnosti opakovaně létající do Vodochod jako např. NetJets, Globe Air AG, Silesia air,  FlyEx,  ABSJETS, Business air atd. Technické zázemí letiště v současnosti umožňuje odbavení letadel až do velikosti typů kategorie Gulfstream, Embraer Legacy, B737, A319, C130 Herkules, IL-76,…

Dostupnost paliva AVGAS 100LL i JET A1 je již naprostou samozřejmostí (přehled cen leteckého paliva v ČR zde), stejně tak jako zajištění dalších návazných služeb jako catering, doprava cestujících a posádek, ubytování se slevami pro posádky letadel, atd.

Samozřejmým standardem je diskrétnost a příjezd cestujících až na odbavovací plochu přímo k letadlu nebo zaparkování vozidla ve střeženém prostoru přímo na stojánce. S ohledem na blízkost stojánky a vzletové přistávací dráhy, lze bez nadsázky říci, že business cestující může do 30 minut odstartovat po té, co se vydal na cestu z centra Prahy.

Letiště ve spolupráci se svojí mateřskou firmou Aero Vodochody nabízí hangárové prostory pro letadla GA až do velikosti letadel cca typu Hawker 800 a to jak pro krátkodobé tak i pro dlouhodobé hangárování. Bázovaným provozovatelům pak poskytuje zvýhodněné poplatky za služby letiště.

Vodochodské letiště získává stále větší popularitu mezi leteckou veřejností a v dubnu došlo poprvé k překročení 1000 pohybů za měsíc. Zájem je i o využití  hangárových kapacit zejména ve spojení s provozováním na zpevněné vzletové a přistávací dráze, kdy nedochází k nadměrnému opotřebení jako na travnatých letištích.

K většímu oživení a nárůstu provozu nepochybně přispěla i flexibilní cenová politika společnosti, nabízející např. zrušení dřívějších mnoha nejrůznějších příplatků, výhodné ceny pro výcvikové lety na okruhu či v prostoru letiště účtovaných nově po čtvrthodinách a ne po hodinách jako dříve, či prázdninové slevy pro VFR lety. Kompletní ceník služeb letiště včetně některých dalších informací a kontaktů je možné najít na www.lkvo.cz   

 

 

Mohlo by vás zajímat