Naše kancelář se nachází v areálu Staré Aerovky, montážních hangárů firmy AERO - Dr. Kabeš, na jižní straně letňanského letiště, v samém centru nejslavnější a nejvýznamnější české letecké oblasti, na katastrech obcí Letňany a Kbely.
Historie Staré Aerovky
Původním místem umístění prvních montážních hangárů firmy AERO byla jihozápadní část letiště Praha - Kbely, kde firma AERO zbudovala v roce 1920 svůj první dřevěný montážní hangár o ploše 600 m2. Vedle něj byl v roce 1923 postaven první kovový montážní hangár firmy AERO o ploše cca 1300 m2.
Tato dvojice montážních hangárů stála na kbelském letišti do konce třicátých let. V té době, pravděpodobně v souvislosti s blížící se druhou světovou válkou a s ní spojeným nárůstem letecké výroby v Čechách bylo nutné zvětšit výrobní prostory, a tak byly tyto dva hangáry přemístěny na nové místo, na jižní stranu letňanského letiště, byly dostavěny další hangáry, budovy a střelnice do stavu, který se zachoval do současné doby. V areálu tak lze spatřit dva první historické montážní hangáry firmy AERO. První dřevěný a první kovový hangár. Pro jižní část letňanského letiště se v té době začal používat název: "nové tovární letiště firmy AERO".
Areál montážních hangárů firmy AERO - Dr. Kabeš na letňanském letišti byl vybudován koncem 30. let minulého století v souvislosti s prudkým rozvojem letecké výroby v regionu těsně a v průběhu 2. světové války. Letňanské letiště bylo v té době středem leteckého průmyslu českého regionu a využívali jej všechny letecké továrny v jeho okolí zejména Letov, Aero a Avia a následně ČKD, Praga, které jej přímo obklopovaly. Všechny tyto továrny v této oblasti vyráběly letadla sportovní, průzkumná, cvičná, stíhací a bombardovací řádově v tisíci kusových sériích. U firmy AERO byl v těchto letech dominantním montovaným typem Fw 189 a od roku 1942 Siebel 204 D. V regionu bylo v letectví zaměstnáno několik desítek tisíc lidí.
Areál Staré Aerovky byl postupně rozdělen na tři části. První byl "oddělen" hangár č. II, kde byly montovány v druhé polovině padesátých let dopravní letouny Avia 14. Hangár č. 2 byl následně převeden do vlastnictví Svazarmu a po roce 1989 na Aeroklub Praha-Letňany. Začátkem 70. let byla převedena jižní část areálu, tj. hangár H1 střelnice, a centrální nádvoří areálu, z Leteckých opraven Kbely na Vojenské stavby, které zde provozovaly zejména těžké zámečnictví, skladovaly a opravovaly zde i razicí štíty pro pražské metro a stavěly zde velké ocelové haly, například pro mladoboleslavskou Škodovku. Po privatizaci Vojenských staveb a jejich následném konkurzu tuto část areálu koupila firma Švecal, s.r.o. Třetí část areálu Staré Aerovky zůstala podniku Letecké opravny Kbely a po sloučení leteckých opraven Kbely a Malešice v roce 2003 byl areál převeden na podnik LOM PRAHA. O tuto část areálu se od roku 2000 stará Vysokoškolské středisko pro letecké sporty, které zde provozuje letecké informační, vzdělávací a společenské centrum. Vysokoškolské středisko se v roce 2001 zapojilo do činnosti Svazu letců ČR.
V roce 2000 nebyl na tuto část areálu veselý pohled. Areál byl v poněkud zchátralém stavu. Bylo nutné opravit prakticky všechno, na co oko pohlédlo. Oprava areálu trvala pět let a nebyla nikterak jednoduchá. Při opravách areálu bylo odpracováno přes 40 000 pracovních hodin. Opravy byly úspěšně dokončeny a areál se opět stal provozuschopným. Staré Aerovce byla vrácena její letecká důstojnost a hrdost a tak může dál sloužit letectví.
V době, kdy české letectví hledá svou novou identitu, letecké továrny se spíše ruší nebo stagnují, byla realizována oprava a zprovoznění areálu, v nekomerčních podmínkách a neziskovou organizací, v rozsahu, který nemá v historii českého letectví obdoby.
Text převzat z www.aerovka.cz
Kancelář Aerowebu nyní naleznete na adrese:
Stará Aerovka
Hůlkova ulice, 197 00
Praha 9 - Kbely
Navštívit nás můžete v naší kanceláři na letišti Letňany zde: