Výrobce malých soukromých tryskáčů Eclipse Aviation jde do likvidace

01.03.2009

Věřitelé uzemnili poslední naději na znovuvzkříšení skomírajícího výrobce malých proudových letadel Eclipse Aviation, vedení společnosti bylo nuceno vyhlásit bankrot. Zřejmě definitivně tak skončil projekt, který sliboval revoluci ve využití soukromých proudových letadel.

Výrobce malých soukromých tryskáčů Eclipse Aviation jde do likvidace
Výrobce malých soukromých tryskáčů Eclipse Aviation jde do likvidace (Zdroj: Aeroweb.cz)

O události informoval server Flightglobal.

Model Eclipse 500, který společnost dodala prvním zákazníkům v roce 2007, nabízel za cenu přibližně 1,5 milionu USD pohodlí dvoumotorového tryskového letadla, dostup do hladiny 410, a díky aerodynamické čistotě a lehké konstrukci i maximální rychlost kolem 370 kts. Hodina letu ve fixních nákladech byla přitom vyčíslena na do té doby nevídaně nízkých 670 USD.

Už 24. února 2009 vedení společnosti po protahujících se jednáních o záchraně firmy muselo dopisem požádat většinu z 800 zaměstnanců, aby až do odvolání opustili svá pracoviště. Původně nadějná jednání o finanční injekci nakonec zkrachovala, a společnost zcela vyčerpala finanční zdroje. Eclipse navíc také potvrdila, že nemá prostředky ani na vyplacení mezd na únor, a zaměstnanci své nároky budou muset uplatňovat v rámci insolvenčního řízení. S pádem firmy samozřejmě padá i projekt na postavení druhého výrobního závodu Eclipse v Rusku a do problémů s údržbou Eclipse 500 se mohou dostat jejich vlastníci. Letoun totiž krachem společnosti nesplňuje podmínky certifikace FAA, a reálně hrozí uzemnění všech Eclipse 500. 

Společnost původně plánovala produkci stovek letadel ročně, počet objednaných strojů šel do mnoha tisíc. Odvážný, ale riskantní byznys plán nakonec neustál vleklé finanční potíže, ke kterým významně přispěl i loňský bankrot největšího zákazníka Eclipse Aviation, společnosti Day Jet. Ta plánovala vybudování sítě aerotaxi, její krach ale znamenal pro Eclipse drtivou ztrátu více než tisíce objednávek.

S konceptem lehkých proudových letadel počátkem tisíciletí přišlo několik nově vzniklých společností včetně Eclipse Aviation. Pro Eclipse 500 vznikly nové technologie výroby (například unikátní technologie spojování kovových dílů), nový avionický systém. Přes veškerou energii, kterou konstruktéři a manažeři do projektu investovali, ale nebyla společnost schopná naplnit svoje ambiciozní plány, ze kterých ukrojila notný kus i včas reagující konkurence. Tradiční výrobci letadel Cessna a Embraer velmi rychle pochopili, že jde o nový segment malých letadel, a začali vyvíjet vlastní stroje. Cessna tak úspěšně prodává Citation Mustang, Embraer vyvinul Phenom 100. Oba letouny jsou již v provozu u zákazníků. Tradiční výrobci se pustili do vývoje se silným kapitálovým zázemím za zády, nebyli závislí na úspěchu jediného modelu, a nabízejí světovou síť servisních středisek a středisek podpory zákazníků.

Do budoucnosti cestování dostupnými tryskovými stroji ještě mohou promluvit konstruktéři dvoumotorových (Epic Elite, Sport Jet, S-33 Independence) i jednomotorových letadel typu Piper-Jet , Diamond Jet, Cirrus. Vzhledem k současnému světovému zpomalení prodejů, snížení poptávky po soukromých letech obecně, a především s mementem projektu Eclipse 500 je ale nad budoucností těchto konceptů velký otazník.


Mohlo by vás zajímat

Témata

Výroba letadel


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář