„90 let na trhu letecké techniky nás řadí mezi nejstarší letecké výrobce na světě. Dnes patříme mezi zavedené dodavatele, sledujeme moderní trendy v oboru leteckého průmyslu a svým zákazníkům se snažíme poskytovat prvotřídní služby,“ komentuje jubileum firmy Igor Hulák, prezident Aera.
Aero se od počátku zaměřilo na výrobu letadel, leteckých sestav a také na opravy letadel. Právě v roce 1919 vyvinulo a uskutečnilo zálet prvního vlastního typu – letounu Aero A-1. Brzy následovala objednávka ministerstva obrany na sériovou výrobu tohoto zkouškami prověřeného vojenského prototypu a Aero se záhy stalo hlavním dodavatelem pro ministerstvo obrany i ministerstvo veřejných prací (civilní letectví). Zasloužilo se také o vybavení národní dopravní společnosti ČSA.
Za dobu své existence vyrobilo Aero více než 11 000 letadel.
Vojenské i civilní typy, podzvukové i nadzvukové, vlastní i licenční letouny a vrtulníky, které dodalo do téměř celého světa. Zkušenosti z vývoje, výroby a provozní podpory vojenských i civilních typů dnes Aero využívá v mezinárodních kooperačních projektech – spolupracuje např. se Sikorsky Aircraft Corporation (vrtulník S-76C), Alenia Aeronautica (střední část křídla C-27J Spartan), Latecoere (podsestavy Embraer 170/190), Saab (závěsníky JAS-39 Gripen), Spirit Aerosystems (díly a podsestavy B767), EADS (podsestavy A320/340) atd. Tyto projekty jsou dnes vedle tradičního vojenského programu, jehož posláním je dlouhodobá podpora Armády České republiky, hlavní výrobní prioritou Aera.
„Věříme, že těžké období v historii Aera, do kterého jsme se po roce 1989 dostali vinou ztráty našich do té doby tradičních trhů, jsme definitivně překonali. Od roku 2007 jsme po letech ztrát opět v zisku a v tomto pozitivním trendu budeme pokračovat. Aero je dnes silná, stabilní a sebevědomá firma, která se plně soustředí na svůj nový strategický cíl: vybudovat nový mezinárodní letecký holding v regionu střední a východní Evropy. V tuto chvíli jsme ve druhé fázi jednání v rámci privatizace polského výrobce vrtulníků PZL Swidnik. Spojením s touto firmou se staneme silnějšími a budeme moci lépe konkurovat hráčům zejména na poli leteckých kooperací,“ dodává Igor Hulák.
Pohled do historie
1919 V Praze založena firma Aero
1919 A-1, první vojenský letoun vlastní konstrukce
1921 A-10, první civilní dopravní letoun
1923 A-11, rodina vojenských dvouplošníků (bombardéry a průzkumné letouny)
1925 De Havilland DH-50, dopravní letoun v britské licenci
1929 A-34 "Blackbird", první z rodiny sportovních a cvičných lehkých dvouplošníků
1932 A-100, rodina vojenských dvouplošníků (bombardéry a průzkumné letouny)
1937 MB-200, celokovový bombardér vyrobený ve francouzské licenci (Marcel Bloch)
1938 A-304, dvoumotorový dolnoplošný vojenský letoun
1938 A-300, dvoumotorový dolnoplošný bombardér
1939 C4/C-104 (Bucker Bu-131 Jungmann,) cvičný a akrobatický dvouplošník
1943 C-3 (Siebel Si-204D), dvoumotorový vojenský letoun
1947 Ae-45, dvoumotorový civilní letoun
1953 Aero se přestěhovala z Prahy do nových prostor ve Vodochodech
1954 Zálet letounu MiG-15, proudového bojového letounu vyrobeného v sovětské licenci (dodáno 3 405 ks)
1958 Zálet letounu MiG-19, nadzvukového bojového letounu vyrobeného v sovětské licenci (dodáno 103 ks)
1959 Zálet letounu L-29 Delfín, prvního proudového cvičného letounu navrženého v Československu (dodáno 3 500 ks)
1962 Zálet letounu MiG-21, nadzvukového bojového letounu vyrobeného v sovětské licenci (dodáno 194 ks)
1968 Zálet proudového cvičného letounu L-39 Albatros, (dodáno více než 2 900 ks)
1986 Zálet proudového cvičného letounu L-39MS, pro export L-59 Super Albatros (dodáno 60 ks)
1997 Zálet jednomístného lehkého bitevníku L-159 ALCA (české letectvo objednalo 72 ks)
1998 Strategickým partnerem společnosti se stal Boeing
2000 Zálet prvního prototypu letounu Ae 270
2000 Zahájení výroby vrtulníku S-76 pro Sikorsky Aircraft Corporation
2001 Zahájení výroby kanónových dveří letounu F-18 Super Hornet pro Boeing St. Louis
2001 Zahájení výroby sady dílů a podsestav Boeing 767 pro BAE SYSTEMS (dnes Spirit AeroSystems)
2002 Zálet dvoumístného pokročilého cvičného letounu L-159B
2004 Dokončena dodávka letounů L-159 českému letectvu
2004 Odchod firmy Boeing z pozice strategického partnera Aera
2005 Aero podepsalo dlouhodobou rámcovou smlouvu o pozáruční podpoře letky L-159
2007 Vlastníkem Aera se stala private equity skupina Penta
2007 Pokročilé cvičné letouny L-159T1 dodány českému letectvu
2007 Penta koupila britskou firmu Rotortech Composites Ltd., výrobce kompozitových dílů
2007 Zahájena výroba střední části křídla C-27J Spartan pro firmu Alenia Aeronautica
2008 Zahájena výroba podsestav dveří Embraer 170/190 pro firmu Latecoere
2008 Zahájena výroba závěsníků JAS-39 Gripen pro firmu Saab
Více o historii Aera Vodochody se dozvíte ZDE
Zdroj: TZ Aero Vodochody