Každý, kdo má chuť okusit, jaké je to ve větroni nad alpskými velikány, má v zásadě dvě možnosti. První, ta jednodušší, je vyjednat si svezení ve větroni některého švýcarského aeroklubu spolu s místním pilotem; potřebné kontakty jsou uvedeny v závěru tohoto článku. Druhá, komplikovanější, je vyjednat si možnost létání v některém z místních aeroklubů; v tom případě je však potřeba znát a respektovat platná pravidla. Švýcaři jsou lidé pořádkumilovní a proto ctí zákony, které u nich platí a s nelibostí nesou, pokud je někdo jiný porušuje. V obou případech je potom žádoucí schopnost domluvy – především němčinou.
V prvém případě je starost o dodržování pravidel a předpisů na místním pilotovi. Cena za jednohodinový let větroněm se pohybuje okolo 200 Sfr, dvouhodinový stojí 300 Sfr. Možnost domluvy je důležitá nejen pro komunikaci za letu, ale i pro předchozí domluvu času letu a způsobu, jak se dostat na letiště a koho tam kontaktovat. Řada aeroklubů ve Švýcarsku létá na záložních vojenských letištích, která jsou střežena a bez domluvy by vás ostraha vůbec nemusela pustit dovnitř. V mém případě jsem se rozhodl pro letiště Engadin-airport u obce Samedan v údolí Horní Engadin, kanton Graubünden. Vedla mě k tomu blízkost z Čech – autem z Prahy něco přes 700 km, deklarovaných 322 slunečních dnů v roce, intenzivní plachtařský provoz od května do konce září a možnost nejen termického letu, ale i svahového létání, které je zde hojně využíváno a tudíž maximální pravděpodobnost, že se svezu v době, kdy jsem tam naplánoval dovolenou.
Letiště samo je v nadmořské výšce 1700 m a okolní vrcholy mají mezi 3500 – 4100m, čtyřtisícovky jsou trvale pod sněhem.Z dvousedadlovek zde létá DuoDiscus a TwinAstir. Startuje se především pomocí navijáku, dosahované výšky jsou okolo 400 m. Po startu se navazuje na svah a pozískání dostatečného převýšení nad letištěm a okolními horskými hřebeny lze pokračovat v termice či ve vlnovém proudění.
Ve vlně se dosahují výšky okolo 7500 m nad mořem.
Užitečné výrazy:
Mitflugmöglichkeit = možnost svezení za podíl na nákladech
Rundflug = vyhlídkový let
Pasagierflug = let s platícím pasažérem
Schnupferflug = seznamovací let pro zájemce o létání
Možnost létání na vlastním větroni či možnost zapůjčení je podstatně komplikovanější a schopnost bezproblémové domluvy německy či anglicky je bezpodmínečně nutná. Je nutno se především zajímat o možný způsob startu – ne všude je možnost startu aerovlekem a tam, kde se používá pouze naviják, je nutno vědět nejen, kdy se otevírá provoz, ale i to, zda lze startovat za boční závěsy nebo zda jediná možnost startu je za spodní závěs. Po odsouhlasení vyžadované dokumentace pilota i větroně je nezbytné seznámit se s příslušnými předpisy, které vzhledem k vysokohorskému terénu jsou výrazně jiné, než jsme doma zvyklí a navíc na každém letišti jsou různé dle místních podmínek. Jsou každý rok aktualizovány a pilot je oprávněn létat na letišti za podmínky, že složí z těchto pravidel písemný test. Platnost oprávnění je jeden rok.
Pro ilustraci dále uvedu ve stručnosti pravidla, platná na letišti Engadin-airport (Samedan):
1) Vybavení větroně - povinně radiostanice, nouzový vysílač polohy ELT (Emergency locator transmitter); naléhavě doporučeno antikolizní varování (FLARM) a akustické vario.
2) Pravidla pro bezmotorový provoz uvedena na www.engadin-airport.ch v kapitole "Für Piloten", kapitola "Briefing → Briefing + Test Glider" . Tento soubor obsahuje pravidla pro využívání letištní plochy, mapy řízeného prostoru, používané frekvence a vzory komunikace pro přílet a odlet, startovní procedury pro navijákový start, pravidla pro svahové létání, vyčkávací prostory, přistávací procedury, pravidla pro souběžný provoz větroňů a motorových letadel. Protože maximální povolená výška v prostoru činí 4550 m nad mořem, jsou uvedeny rovněž postupy pro povolení překročení této výšky pro let ve vlně; dále jsou uvedeny prostory, kde je možný let v mracích. Následuje přehled nebezpečných překážek v okolí (nosná lana lanovek, vodiče vysokého vedení, telefonní vodiče) a soupis ploch vhodných pro nouzové přistání v širokém okolí – celkem 16 s nadmořskou výškou mezi 280 a 1805 m nad mořem a konečně procedury pro využívání kyslíkové instalace ve větroních.
3) Bezpečnostní pravidla se týkají především létání na svahu a případů ztráty vztlaku z důvodu nedostatečné rychlosti, neadekvátní reakce při spatření překážky či oslnění, vlétnutí do silné turbulence (čistý rotor, střih větru, náraz větru ze zadu, proudění v sedle mezi dvěma horskými vrcholy). Protože se létá v blízkosti horských masivů, je v případě ztráty vztlaku velmi málo času na odpovídající zásah do řízení a proto se zdůrazňuje nezbytná rezerva rychlosti proti rychlosti minimální. Při nedostatečné pozornosti je nebezpečí snesení za hřeben svahu a proto jsou stanoveny situace, kdy je nutno let po svahu okamžitě přerušit a vydat se po návětrné straně směrem do údolí. Současné větroně jsou bílé, a tedy velmi těžko viditelné proti částečně zasněženým skalám. Proto je životně důležitá stálá pozornost a využívání antikolizního varování, které je neocenitelné i při indikaci nosných lan lanovek a vedení vysokého napětí.
Dále se uvádí podrobné předpisy pro start, popis rádiové komunikace mezi pilotem a vlekařem/navijákařem a užívaná signalizace (pozor, není stejná jako u nás ).
Zvláštní kapitola je věnována chování při setkání s orlosupem bradatým, který byl nedávno v Engadinu vysazen. Zdůrazňuje se, že jde o mimořádně zvědavého tvora a proto při přiblížení se zvýšená pozornost vyplatí. V případě, že chrání své hnízdo, varuje vetřelce zvláštním způsobem letu; pak je nutné se okamžitě vzdálit, protože hrozí jeho útok a tedy možný střet. Vzhledem k velikosti tohoto dravce může být vzájemná kolize osudná pro oba zúčastněné!
Další potřebné informace a především kontakty naleznou zájemci na následujících webových stránkách:
www.engadin-airport.ch (letiště Samedan)
www.segelflug.ch (švýcarský plachtařský svaz; pod kapitolou „Segelfluggruppen“ se naleznou kontakty na jednotlivé aerokluby, pod kapitolou "Flight Safety“ informace k bezpečnosti letu)
www.segelflug-csvm-engadin.ch (stránky plachtařů na letišti Samedan)
maxlamm@segelflug-csvm-engadin.ch (kontakt na pana Maxe Lamma, viceprezidenta klubu a pilota, s nímž lze vyhlídkový let dojednat.
Zdá se Vám to vše příliš komplikované? Snad ano, ale za tu nádheru tichého letu nad bílými vrcholky Alp to určitě stojí.