Od 13. října 2008 až do 12. ledna 2009 jsme měli možnost hlasovat pro nejlepší letoun v kategorii Ultralehké letadlo roku, Letadlo roku 2008 (pístová jednomotorová letadla s kapacitou max. 6 osob) a Kluzák roku.
Jedná se o první, premiérový ročník ankety, která v České republice nemá obdoby. Letouny byly nominovány redakcí na základě počtu provozovaných letounů dle podkladů ÚCL a LAA.
Celkem přišlo prostřednictvím elektronického formuláře do redakce 1 256 hlasů. Po kontrole platnosti hlasovacích lístků, bylo správně podle pravidel vyplněno 1 093 hlasů. Nejčastěji jsme vyřazovali lístky, kde nebylo uvedeno jméno nebo email, bylo hlasováno vícekrát, popřípadě hlasy byly zasílány pro stejné letadlo z jedné IP adresy. Takových hlasů jsme byli nuceni pro zachování objektivnosti celé ankety vyřadit přesně 163.
Kdo v anketě Letadlo roku vlastně hlasoval?
Na základě údajů, které čtenáři v anketě poskytli si můžeme udělat přehled o auditoriu hlasujících. V anketě hlasovalo 735 pilotů (67%) a 358 (33%) lidí bez pilotní kvalifikace. Nejvíce pak držitelů licence pilota ultralehkých letadel a privátních pilotů.
Otázka: Jakou máte nejvyšší pilotní kvalifikaci?
Kvalifikace |
Lidí |
% hlasů |
Nejsem pilot |
358 |
33% |
ULL(A) |
242 |
22% |
PPL(A) |
192 |
18% |
GLD |
115 |
11% |
CPL(A) |
36 |
3% |
ULL(T) |
34 |
3% |
Jinou... |
26 |
2% |
PG |
21 |
2% |
TMG |
19 |
2% |
MPG |
16 |
1% |
ATPL(A) |
14 |
1% |
FI(A) |
13 |
1% |
PPL(H) |
5 |
0% |
CPL(H) |
2 |
0% |
Celkem |
1093 |
100% |
Otázka: Ve kterém kraji bydlíte?
Nejvíce hlasujících je dle následující tabulky v Praze a Středočeském kraji. Ze Slovenska vyplnilo anketu 86 hlasujících. Naopak piloti z kraje Karlovarského a Libereckého ovlivnili vítěze ankety Letadla roku nejméně.
Kraj |
Lidí |
% hlasů |
Hl. město Praha |
199 |
18% |
Středočeský |
169 |
15% |
Jihomoravský |
102 |
9% |
Slovensko |
86 |
8% |
Královehradecký |
66 |
6% |
Moravskoslezský |
60 |
5% |
Ústecký |
58 |
5% |
Jihočeský |
56 |
5% |
Olomoucký |
53 |
5% |
Zlínský |
49 |
4% |
Pardubický |
46 |
4% |
Vysočina |
41 |
4% |
Plzeňský |
36 |
3% |
Liberecký |
26 |
2% |
Karlovarský |
16 |
1% |
Kraj neuveden |
30 |
3% |
Celkem |
1093 |
100% |
Otázka: Jaký máte přibližný nálet na letadlech v roce 2008 (PIC + DUAL):
Vyhodnocení této otázky nám dalo asi největší práci, neboť se často v odpovědi vyskytovaly hodnoty, které spíše odpovídají celkovému náletu (stovky a tisíce hodin) a ne tomu ročnímu. Buď tato otázka nebyla dobře položena nebo se na výsledných odpovědích podepsalo naše pověstné pilotní ego :-)) Abychom získali alespoň přibližně průměrný počet nalétaných hodin za rok, zařadili jsme do přehledu níže, jen hodnoty ročního náletu pod 100 hodin a z těchto hodnot jsme udělali průměr. Není zde tedy zahrnuto 277 hlasujících, kteří uvedli nálet vyšší nebo tento nálet mají jako piloti dopravních letadel, či obchodní piloti, kteří v přehledu nejsou uvedeni.
Kvalifikace |
Lidí |
Průměr hodin |
ULL(A) |
184 |
38 |
PPL(A) |
126 |
46 |
GLD |
96 |
33 |
ULL(T) |
25 |
33 |
MPG |
12 |
38 |
PG |
11 |
12 |
PPL(H) |
4 |
30 |
Celkem |
458 |
Sami si nyní můžete udělat obrázek, zda váš nálet hodin ročně je pod průměrem „pilotní populace“ nebo jej naopak převyšujete.
Pak jsme si dovolili do dotazníku vložit 2 obecné otázky, na které asi není jednoznačná odpověď, ale jde o anketu a tak každý mohl vyjádřit svůj názor.
Je lepší letadlo vlastnit nebo si jej pronajímat?
Odpověď |
Lidí |
% hlasů |
Vlastnit |
691 |
63% |
Pronajímat si |
372 |
34% |
Neuvedlo |
30 |
3% |
Celkem |
1093 |
100% |
Přes 60% hlasujících čtenářů by chtělo letoun vlastnit a přibližně jedna třetina vnímá jako lepší si letadlo pronajímat.
Jsou lepší letadla s křídlem umístěným jako dolnoplošníky nebo hornoplošníky?
Většina hlasujících, jak vidíme v následující tabulce, preferuje dolnoplošníky.
Odpověď |
Lidí |
% hlasů |
Dolnoplošník |
674 |
62% |
Hornoplošník |
357 |
33% |
Neuvedlo |
62 |
6% |
Celkem |
1093 |
100% |
A následuje to nejpodstatnější. Jak tedy dopadla anketa Letadlo roku 2008.
Ultralightem roku 2008 se stal WT9 Dynamic od výrobce Aerospool
S poměrně velkým náskokem před svojí nejbližší konkurencí získal titul Ultralehké letadlo roku 2008 WT9 Dynamic. Hlasovalo pro něj celkem 183 čtenářů, což je z celkového počtu skoro každý 5. hlasující (přesně 17% hlasujících). Druhou příčku obsadil TL-2000 Sting od TL Ultralight s 110 hlasy a 3. místo patří Eurostaru firmy Evektor Aerotechnik, který získal 71 hlasů.
Následující výčet by se dal nazvat: Ultralehká letadla podle oblíbenosti u Českých s Slovenských pilotů
Pořadí |
ULL roku 2008 |
Hlasů |
% |
1 |
WT9 Dynamic (Aerospool) |
183 |
17% |
2 |
TL-2000 Sting (TL Ultralight) |
110 |
10% |
3 |
EV 97 Eurostar (EVEKTOR) |
71 |
6% |
4 |
VL-3 (Aveko, Vanessa) |
46 |
4% |
4 |
P-92 Echo (TECNAM) |
46 |
4% |
5 |
LK 2 Sluka (LETOV) |
45 |
4% |
6 |
Atec 122 Zephyr |
41 |
4% |
7 |
Fascination (UL jih Sedláček) |
36 |
3% |
8 |
Atec 321 Faeta |
30 |
3% |
9 |
Skylane (Air Lony) |
26 |
2% |
10 |
ALTO (Direct Fly) |
25 |
2% |
11 |
Samba XXL (URBAN AIR) |
21 |
2% |
11 |
Skylark (Dova Aircraft) |
21 |
2% |
12 |
Trenér Baby (Tomáš Podešva) |
18 |
2% |
13 |
TL-96 Star (TL Ultralight) |
16 |
1% |
13 |
SKYLEADER 200 (Jihlavan) |
16 |
1% |
13 |
Evolution (UL jih Sedláček) |
16 |
1% |
14 |
MH-46 Eclipse (AeroSette) |
15 |
1% |
15 |
Zenair CH-601 (Zodiac - Zenith) |
14 |
1% |
15 |
Sinus (PIPISTREL) |
14 |
1% |
16 |
A-22 (Aeroprakt) |
13 |
1% |
17 |
Allegro (FANTASY AIR) |
12 |
1% |
17 |
Lambada UFM 13 (URBAN AIR) |
12 |
1% |
18 |
Samba (URBAN AIR) |
10 |
1% |
19 |
Savage (Zlin Aviation) |
9 |
1% |
19 |
Eurofox (AEROPRO) |
9 |
1% |
20 |
Štorch (Aero Vela) |
8 |
1% |
21 |
FM 250 Vampir (Flying Machines) |
7 |
1% |
21 |
P-2000 Sierra (TECNAM) |
7 |
1% |
22 |
P-96 Golf (TECNAM) |
6 |
1% |
22 |
Atec 212 Solo |
6 |
1% |
22 |
Zenair CH-701 (Zodiac - Zenith) |
6 |
1% |
22 |
KP 2U Skyleader 200 (Jihlavan) |
6 |
1% |
23 |
TL-232 Condor (TL Ultralight) |
5 |
0% |
23 |
Straton D8 Moby Dick |
5 |
0% |
24 |
YETTI J-03 (YETTI) |
4 |
0% |
24 |
FM 250 Mystique (Flying Machines) |
4 |
0% |
24 |
SKYLEADER 150 (Jihlavan) |
4 |
0% |
24 |
Virus (PIPISTREL) |
4 |
0% |
25 |
LG-4 (Ladislav Galetka) |
3 |
0% |
25 |
Skyboy (Interplane s.r.o.) |
3 |
0% |
25 |
Qualt 201 (FMP) |
3 |
0% |
26 |
MF-01 (Faltýnek Mojmír) |
2 |
0% |
26 |
F-31 (Airox) |
2 |
0% |
26 |
S-Wing (Vladimír Rajchl) |
2 |
0% |
26 |
Highlander (Air Lony) |
2 |
0% |
27 |
CTSW |
1 |
0% |
27 |
TL 32 Typhoon (TL Ultralight) |
1 |
0% |
27 |
Jora (Jora) |
1 |
0% |
27 |
LG-2 (Ladislav Galetka) |
1 |
0% |
27 |
A-20 (Aeroprakt) |
1 |
0% |
27 |
Jabiru (Aero Vela) |
1 |
0% |
Nehlasuji |
110 |
10% |
|
Jiné ULL |
13 |
1% |
|
Celkem platných hlasů |
1093 |
100% |
Letadlem roku 2008 se stal Cirrus SRxx od firmy Cirrus Design
Získal celkem 97 hlasů a hlasoval pro něj přibližně každý 10. hlasující. Druhé místo patří letounu Cessna 172 se 71 hlasy a třetí místo obsadil český prototyp letadla VUT COBRA od Evektoru (64 hlasů)..
Pořadí |
Letadlo roku 2008 |
Hlasů |
% |
1 |
Cirrus SRxx |
97 |
9% |
2 |
Cessna C-172 |
71 |
6,5% |
3 |
VUT100 COBRA (Evektor) |
61 |
5,6% |
4 |
L-40 Meta Sokol |
52 |
5% |
5 |
Zlín Z 226 |
51 |
5% |
6 |
Zlín Z 526 |
36 |
3% |
7 |
Diamond DA 40 Diamond Star |
34 |
3% |
8 |
Zlín Z 142 |
29 |
3% |
8 |
Cessna C-152 |
29 |
3% |
9 |
Zlín Z 126 |
28 |
3% |
10 |
Cessna C-182 |
25 |
2% |
11 |
Diamond DA 20 Katana |
24 |
2% |
12 |
Piper Meridian |
23 |
2% |
13 |
Zlín Z 143 |
21 |
2% |
14 |
Cessna 400 |
20 |
2% |
15 |
SKYLEADER 500 |
18 |
2% |
16 |
Piper Archer |
16 |
1% |
16 |
SportStar SL (Evektor) |
16 |
1% |
16 |
Tecnam P 92 - JS |
16 |
1% |
17 |
Zlín Z 43 |
15 |
1% |
18 |
Zlín Z 326 |
14 |
1% |
18 |
Diamond DA 50 SuperStar |
14 |
1% |
19 |
Cessna Skylane |
12 |
1% |
19 |
Cessna C-150 |
12 |
1% |
20 |
Piper Malibu Mirage |
9 |
1% |
20 |
Cessna SkyCatcher |
9 |
1% |
20 |
Cessna Skyhawk |
9 |
1% |
21 |
Zlín Z 42 |
8 |
1% |
21 |
Piper PA-32 6X |
8 |
1% |
21 |
Piper Matrix |
8 |
1% |
21 |
Zlín Z 242 |
8 |
1% |
22 |
Piper Saratoga |
6 |
1% |
23 |
Cessna 350 |
5 |
0% |
23 |
Maule M-7-235C |
5 |
0% |
24 |
Tecnam P 2002 |
3 |
0% |
24 |
Piper Arrow |
3 |
0% |
24 |
Piper Warrior |
3 |
0% |
25 |
Maule M5-210 |
1 |
0% |
25 |
Harmony (Evektor) |
1 |
0% |
25 |
KP 5 Skyleader 500 |
1 |
0% |
25 |
Cessna Stationar |
1 |
0% |
Nehlasuji |
256 |
23% |
|
Jiné letadlo |
15 |
1% |
|
Celkem platných hlasů |
1093 |
100% |
Pořadí podle výrobců letadel
Zajímavý pohled na výsledky může ještě poskytnout, pokud sečteme hlasy pro jednotlivé značky letadel (výrobce). Zde jednoznačně dominují Zlín (Moravan Aeroplanes) a Cessna.
Pořadí |
Letadlo roku 2008 |
Hlasů |
% |
1 |
Zlín |
210 |
26% |
2 |
Cessna |
193 |
23% |
3 |
Cirrus Design |
97 |
12% |
4 |
Evektor |
78 |
9% |
5 |
Piper |
76 |
9% |
6 |
Diamond |
72 |
9% |
7 |
Orličan Choceň |
52 |
6% |
8 |
Jihlavan Airplanes |
19 |
2% |
8 |
Tecnam |
19 |
2% |
9 |
Maule |
6 |
1% |
Celkem |
822 |
100% |
Kluzákem roku 2008 se stal L 13 Blaník
Hlasovalo pro něj 18% všech hlasujících, celkem 199 lidí. Na druhém místě se umístil Duo Discus s 79 hlasy a třetí místo patří opět Blaníkovi, pro změnu ve verzi L 23 Super Blaník.
Pořadí |
Kluzák roku 2008 |
Hlasů |
% |
1 |
L 13 Blaník (LET Kunovice) |
199 |
18% |
2 |
Duo Discus (Schempp-Hirth) |
79 |
7% |
3 |
L 23 Super Blaník (LET Kunovice) |
55 |
5% |
4 |
HPH-304S (HpH Ltd) |
54 |
5% |
5 |
Nimbus-4 (Schempp-Hirth) |
40 |
4% |
6 |
L 13 AC Blaník (LET Kunovice) |
36 |
3% |
7 |
VT-116 Orlík 2 (Orličan Choceň) |
32 |
3% |
8 |
VSO 10 (Orličan Choceň) |
28 |
3% |
9 |
Ventus (Schempp-Hirth) |
26 |
2% |
10 |
Discus CS (Schempp-Hirth) |
24 |
2% |
11 |
L 33 Solo (LET Kunovice) |
23 |
2% |
12 |
ASW 22 (Alexander Schleicher) |
21 |
2% |
13 |
MDM-1 Fox (MDM / Edward Margasňki) |
15 |
1% |
14 |
L 23 (LET Kunovice) |
14 |
1% |
15 |
ASW 15 (Alexander Schleicher) |
11 |
1% |
15 |
G -103 Twin Astir (Grob Aerospace) |
11 |
1% |
16 |
TWIN III SL (Grob Aerospace) |
9 |
1% |
17 |
TWIN III ACRO (Grob Aerospace) |
8 |
1% |
18 |
Glasflügel 304C (HpH Ltd) |
6 |
1% |
19 |
STD Cirrus |
5 |
0% |
19 |
ASW 19 (Alexander Schleicher) |
5 |
0% |
20 |
ASW 20 (Alexander Schleicher) |
4 |
0% |
21 |
VT-116 Orlk 2 (Orličan Choceň) |
1 |
0% |
21 |
G -103A Twin II Akro (Grob Aerospace) |
1 |
0% |
Nehlasuji |
365 |
33% |
|
Jiný kluzák |
21 |
2% |
|
Celkem platných hlasů |
1093 |
100% |
Toto jsou tedy výsledky hlasování vás čtenářů Aerowebu. Dovolím si říct, že úplně poprvé můžeme porovnat oblibu jednotlivých typů letadel tak, jak jsou vnímána nejširší leteckou veřejností. 1 093 nás hlasujících je bezesporu velmi reprezentativní vzorek. Myslím, že každý z nás si z těchto přehledů vyčte ty pro sebe zajímavé (nebo i překvapující) informace a udělá si svůj vlastní obrázek u jednotlivých letadel.
Výherci slosování o ceny
Z došlých platných odpovědí jsme vylosovali výherce cen, které hlasujícím v anketě Letadlo roku 2008 věnovali partneři akce. Ceny byly losovány v uvedením pořadí. V případě, že jste zde uvedeni jako výherci, obdrželi jste na email, který jste uvedli do hlasovacího lístku, informaci o výhře a také jakým způsobem si můžete výhru převzít.
Cena od partnera akce |
Výherce: |
Sky Academy věnovala 2 vyhlídkové lety po 30 minutách po hradech a zámcích v okolí Prahy. |
Jindřich Kysilka |
Avion poskytl 3 Databáze letišť 2009 |
Ondřej Suchánek |
Sky Academy věnovala 2 hodiny létání s instruktorem ZDARMA na letounu CESSNA 152 |
Adam Kout |
Garmin poskytnul 3 ks letecké mapy AERO CZ/SK/H v ceně 1.990 Kč |
Josef Cahel |
WebBriefing věnoval 3 roční předplatná |
Marek Beneš |
F-AIR věnoval 1 hodinu létání s Piperem 28 Archer. Pilot + 3 místa. |
David Dobogai |
F-AIR věnoval 3 vylosovaným 1 hodinu létání na jejich zbrusu novém simulátoru |
Václav Pojer |
AIR TEAM věnoval 2 letecké bundy |
Vratislav Ondráček |
Kde proběhne vyhlášení ankety Letadlo roku 2008
Oficiální předání ocenění Letadlo roku 2008 zástupcům výrobců letadel proběhne dne 20. února 2009 na akci pořádané Leteckou Amatérskou Asociací - Vyhlášení nejlepšího sportovce roku 2008. Kapacita sálu je velká, pokud máte zájem, přijeďte se podívat do Boleslavi i vy! Bližší informace zde.U registrace se prosím nahlaste, že máte pozvání serveru Aeroweb.
A pokud jste ještě nehlasovali pro Nejlepšho sportovce roku, tak můžete zde.
Partneři akce
Naše poděkování patří mediálním partnerům, kteří tuto akci významně podpořili a na jejím průběhu spolupracovali. Děkujeme serveru Mareček.cz, časopisu Flying Revue, Hans Air News, Žatecké UL Info, Flying.cz a Sluka Teamu.
A partnerům akce: Letecké Amatérské Asociaci, Aeroklubu ČR, Sky Academy, společnosti Garmin, Avion, WebBriefing, F-Air a Flying Academy.
A v neposlední řadě bychom chtěli poděkovat všem čtenářům Aerowebu za jejich tipy a čas, který věnovali zamyšlení a vyplněním anketního lístku. Děkujeme.
Předpokládáme, že další kolo ankety Letadlo roku neproběhne dříve než za 2 roky, tedy pravděpodobně Letadlo roku 2010. Jednak nelze asi dříve předpokládat výrazné posuny v preferencích a oblíbenosti jednotlivých letadel a pak bychom měli dát výrobcům čas pro přípravu dalších novinek, které by mohly zamíchat kartami.