Nehoda P 220 Koala na bývalém vojenském letišti Bechyně

10.11.2008

Dne 01.04.2006 došlo k letecké nehodě SLZ Koala, v prostoru bývalého vojenského letiště Bechyně. Při této nehodě zahynuli oba členové posádky a SLZ bylo zničeno.

Nehoda P 220 Koala na bývalém vojenském letišti Bechyně
Nehoda P 220 Koala na bývalém vojenském letišti Bechyně (Zdroj: Aeroweb.cz)

Průběh letu

Pilot SLZ s další osobou bez leteckých kvalifikací na palubě se vraceli z letu v prostoru. Po příletu nad bývalé vojenské letiště Bechyně provedl pilot podle svědků nízký průlet do výšky cca 30 metrů nad terénem přes práh RWY 12, ve směru od jihu. Po nízkém průletu přes stojánku SLZ na severozápadním konci letiště přešel pilot do ostré levotočivé stoupavé zatáčky, do výšky cca 70 metrů. V průběhu zatáčky o poloměru cca 50 m si pilot pravděpodobně otevřel vztlakové klapky do polohy pro vzlet. SLZ přešlo do strmého sestupného letu a spadlo do lesa.

Místo nehody je vzdáleno 600 metrů kurzem od prahu RWY 12 a cca 15 metrů od okraje lesa, za obslužnou komunikací. SLZ dopadlo svisle na místo nehody tak, že došlo k symetrické deformaci draku. Motorová část byla zaryta do hloubky cca 50 cm v zemi. V okolí trosek, do vzdálenosti cca 10 metrů, se nalézaly různé části SLZ a jeho výstroje. Části vrtule byly nalezeny v okruhu cca 20 metrů. Výchylka balančních křidélek byla v poloze pro plný náklon do leva a levá vztlaková klapka byla v poloze pro vzlet. Tomu odpovídá i poloha páky klapek, která byla rovněž v poloze pro vzlet. Obě náběžné hrany křídla byly zdeformovány v prostoru torzní skříně. Část trupu za pilotní kabinou byla zdeformována ve směru dopadu. Prostor kabiny posádky a přístrojové desky byl zcela vyhořelý, se zbytky ocelových prvků řídících pák a částí přístrojového vybavení. Ve vzdálenosti 2,5 m od místa dopadu SLZ byl nalezen navigační přístroj GSP zn. Pilot III, který byl zajištěn komisí pro další zkoumání.


Rozbor

Pilot provedl těsně před nehodou nízký průlet ve výšce cca 30 metrů, s přechodem do ostré stoupavé zatáčky, v jejímž průběhu pravděpodobně nastavil vztlakové klapky do polohy pro vzlet.

Pilot nedodržel předpis L 2, Příloha 2, bod 3.1 Ochrana osob a majetku, odstavec 3.1.1 Nedbalé a neopatrné zacházení s letadlem: S letadlem se nesmí zacházet nedbalým nebo neopatrným způsobem, který by ohrozil život nebo majetek jiných.

Pilot nedodržel předpis L 2, bod 4.6, písmeno c), mininální výška letu: kdekoli jinde než je uvedeno v 4.6. a) ve výšce ne nižší než 150 m (500 ft) nad zemí nebo vodou.

Pilot nedodržel rozdělení vzdušného prostoru ČR. Let probíhal v prostoru třídy „G“, kde minimální výška letu je 150 metrů ned terénem.

MTOM byla překročena o 13 %

Výpočet hmotnosti:

Prázdná hmotnost dle RL SLZ: 285 kg
Hmotnost posádky: 184 kg
Hmotnost paliva: 40 kg
Součet: 509 kg

Vzhledem k překročení MTOM nebyl pilot oprávněn provést vzlet. Ultralehký letoun je letoun, který je konstruován maximálně pro dvě osoby, řízený buď přesouváním těžiště pilota, nebo aerodynamickými prostředky, jehož pádová rychlost nepřevyšuje 65 km/h, jehož maximální vzletová hmotnost je 450 kg.


Závěr

Příčinou letecké nehody bylo nedodržení minimální výšky letu a provedení nízkého průletu nad zemí s přechodem do stoupavé zatáčky o velkém náklonu, v důsledku čehož přešlo SLZ do levé sestupné spirály na velké rychlosti a následnému pádu.

Zdroj: ÚZPLN

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář