Ministerstvo financí se rozhodlo navýšit před privatizací majetek jedné státní firmy na úkor jiné státní firmy. Takové jednání před privatizací obou společností považujeme za nekorektní a hlavně nevýhodné pro vlajkového dopravce v České republice, společnost ČSA a.s., která se sama potýká s obtížemi na trhu letecké dopravy. Celá transakce skrývaná za snahu o narovnání vztahů mezi Letištěm Praha a ČSA a.s., je nazývána „směnou pozemků a nemovitostí.“ Přitom se jedná o transakci velmi nevyrovnanou, jejíž výsledkem bude další snížení hodnoty společnosti ČSA.
ČSA by měly Letišti Praha prodat mimo jiné tři nemovitosti na starém letišti, které stále využívá k vlastnímu provozu, což je podle názoru CZALPA ČSA jednoznačně proti zdravému rozumu a pro ČSA nevýhodné. Mezi těmito nemovitostmi je např. hangár E, který je využíván pro údržbu letadel ATR. Jeho opuštěním dojde k omezení kapacity údržby letadel, což může vést ke zhoršení bezpečnosti provozu a k omezení zisku společnosti z údržby letadel třetích subjektů. Dalším objektem, který chce ČSA prodat, je hangár B, ve kterém sídlí výcvikové středisko letového a pozemního personálu ČSA. Výcvikové středisko, které si společnost založila, se za posledních deset let dostalo na vysokou evropskou úroveň a je vysoce ceněným a uznávaným výcvikovým zařízením, nehledě na stamilionové úspory, které každý rok přináší společnosti, protože velká většina výcviků pozemního i letového personálu probíhá ve vlastním výcvikovém zařízení v Praze. Prodej výcvikového střediska a jeho zpětný pronájem nedává z ekonomického hlediska žádný smysl a opět přinese problémy v provozu a zabrání dalšímu rozvoji tohoto střediska. To se může odrazit ve snížení kvality a tedy opět ve snížení bezpečnosti provozu. Třetím objektem, který chce management společnosti prodat, je budova, kde sídlí ekonomický úsek společnosti.
Protihodnotou za výše zmíněné budovy jsou pozemky v blízkosti hangáru F a kolem administrativní budovy APC. Cena těchto pozemků je řádově nižší, a proto součástí vyrovnání má být doplatek zhruba ve výši 1 mld. Kč, kterou ČSA a.s. získá od Letiště Praha. CZALPA ČSA je přesvědčena, že tento prodej je jen dalším krátkodobým ziskem pro ČSA. Z dlouhodobého hlediska je naopak daleko výhodnější uchování nemovitého majetku pro další rozvoj ČSA, o jeho případném prodeji by měl rozhodnout až budoucí vlastník. Dalším argumentem proti rozprodeji jsou neustále rostoucí ceny nemovitostí, které na rozvíjejícím se pražském letišti určitě nebudou v nejbližší době klesat. Obáváme se tedy, že před privatizací bude tato letecká společnost s dlouhou historií bezprecedentně vykuchána.
Prezident společnosti Radomír Lašák tento týden na tiskové konferenci řekl, že společnost ČSA je připravena na privatizaci. Zároveň ale připravuje s managementem rozprodej nemovitostí, které si společnost budovala desítky let a které stále aktivně využívá pro svůj provoz a výcvik. To značí účelovost výroků managementu společnosti a možné nekalé úmysly s majetkem firmy.Celou transakci nazývanou vyrovnání vztahů považujeme pro České aerolinie za ekonomicky nevýhodnou a před privatizací vedoucí jen ke krátkodobému zisku.
České sdružení dopravních pilotů ČSA (CZALPA - Czech Air Line Pilots Association ) bylo založeno v roce 1990 a je v tuto chvíli jedinou profesní organizací v České republice, které zastupuje dopravní piloty. Jejím cílem je nejen reprezentovat dopravní piloty, ale i utvářet podmínky pro rozvoj jejich odborných znalostí a dovedností a v neposlední řadě spolupracovat se státními institucemi a s mezinárodními organizacemi zastupujícími dopravní piloty.
Bc. Filip Gaspar – prezident sdružení CZALPA
Text převzat z tiskové zprávy CZALPA