Bezpečnost vojenského letového provozu je na vysoké úrovni
14.05.2008
Letecké nehody se v armádě dělí do tří základních kategorií. Tou nejnižší jsou poškození letecké techniky, která však lze opravou odstranit. Závažnějším typem jsou letecké havárie, při nichž je sice letadlo zničeno, ale nedojde ke ztrátám na životech. Havárie, při níž dojde k úmrtí osádky se pak označuje jako letecká katastrofa. Za posledních pět let zaznamenaly Vzdušné síly AČR pouze jedinou havárii, která se však týkala bezpilotního průzkumného prostředku, které jsou nově zařazovány do statistiky bezpečnosti letového provozu. Vedle toho bylo poškozeno ještě několik dalších bezpilotních letadel a také vrtulníků, vždy šlo ale o poškození odstranitelná.
Dalším parametrem letecké bezpečnosti jsou takzvané předpoklady leteckých nehod. Jejich počet v loňském roce přesáhl 130. Na první pohled vysoké číslo však vysvětluje náčelník inspektorátu Velitelství společných sil podplukovník Josef Formánek: „Předpoklad letecké nehody neznamená, že bezprostředně hrozí havárie nebo třeba katapultáž pilota. Mezi předpoklady řadíme v podstatě všechny události, které donutí osádku letadla ve vzduchu dělat jakékoliv neplánované úkony. Za předpoklad letecké nehody se tak počítá například i krátkodobá ztráta spojení, střet s ptákem nebo jen prasklá kontrolní žárovka na palubní desce.“ Vzhledem k počtu hodin nalétaných u celých vzdušných sil, který v roce 2007 činil více než 26 tisíc, není 130 předpokladů nijak hrozivá hodnota.
Bezpečnost vojenského letového provozu se neustále zvyšuje jednak díky kvalitnějšímu výcviku, lepší prevenci a také díky modernějším systémům v letadlech, které monitorují veškeré jednání pilotů.
Zdroj: Ministerstvo obany
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů