Přípravy na letošní Radom Air Show poznamenala tragédie. Během nácviku akrobatického vystoupení se ve čtvrtek večer zřítil stíhací letoun F-16 polského Tiger Demo Teamu. Pilot zahynul.
Ilustrační foto letounu F-16 (Zdroj: Air Force)
Jak k nehodě došlo
Incident se odehrál na letišti Sadków v Radomi, kde probíhají přípravy na víkendovou přehlídku. Podle prvních informací letoun během dynamického manévru ztratil výšku a narazil do betonové plochy dráhy. Stroj okamžitě zachvátily plameny a na místě následoval zásah hasičských a záchranných jednotek. Přestože trosky dopadly v areálu letiště, nikdo z přihlížejících ani pozemního personálu nebyl zraněn.
Reakce a vyjádření
Ministr obrany Władysław Kosiniak-Kamysz označil pilota za profesionála, který sloužil s plným nasazením a odvahou. „Sdílím bolest s rodinou a blízkými,“ uvedl ve svém prohlášení. Kondolence následně vyjádřili i prezident a další představitelé polského státu.
Narušený program letecké show
Organizátoři Radom Air Show krátce po nehodě oznámili, že plánovaná víkendová akce se neuskuteční. Šlo přitom o největší leteckou událost v regionu, která měla přivést do Polska desítky tisíc návštěvníků i účastníků z mnoha zemí.
Smutná připomínka nedávné historie
Letecká komunita v Polsku se tak musí vyrovnat s další bolestnou ztrátou. V červenci loňského roku při podobné příležitosti havaroval v Gdyni cvičný letoun M-346 Demo Teamu. Také tehdy šlo o tragédii s fatálními následky pro pilota. Oba případy dokazují, že ukázkové lety, přestože jsou precizně trénované a prováděné zkušenými letci, vždy nesou riziko.
No, na hovinky.cz už jsou i venkovní záběry celého posledního slavného manévru. Z nízkého průletu na forsáži pilot udělal půlpřemet, ve výdrži na zádech a při stále zapnuté forsáži pak následně a při stále zapnuté forsáži následně přitáhl .
Fyziku nepřemůže ani elitní pilot. poloměr přemetu směrem nahoru je menší, než poloměr z přemetu z rychlosti umocněné letem v horizontu na forsáži. A i dolů na té forsáži letěl. Nebudu spekulovat, jestli na zádech udržel horizont, nebo mírně klesal.
a to jestli si v poslední chvíli přitáhnul už je jenom ta třešinka na dortu, zvaná pád na rychlosti ale to je bohužel přirozená reakce když se ta země blíží.
Poučení? Než se pustíš do odvážných manévrů nad zemí, radši si to vyzkoušej hodně vysoko, a ani tak není jistota, že se něco neposere.
Na polských serverech je k vidění celé vystoupení toho stroje až po závěrečný krach, ten hoch to opravdu vodil celkem pěkně, takže to mladý zajíc nebyl. Holt nikdo není neomylný.
V červnu 2025 probíhal letecký den v polském Lesznu. Záznam vystoupení je zde:
https://www.youtube.com/watch?v=8ljn3pi5vMM
je zřejmé, že tehdy ještě "demo Tiger" s forsáží pracoval, a onen manévr, při kterém to naposledy napasoval do země byl v leszně zaletěný bez forsáže.....
Jestli to zalétání celé shodné sestavy na forsáži mělo zvýšit dynamiku vystoupení, nebo prostě pilot opomněl je už nyní jedno.
Na iných portáloch som sa dočítal, že často porušoval pri vystúpeniach predpisy (deje sa to často pri vysokých hodnostiach a tzv. starých harcovníkoch - aj keď to z ľudskeého uhlu pohľadu dokážem pochopiť, chce sa predviesť a ukázaž čoho je spojenie stroj-človek schopné). Naposledy na RIAT. Ako píše kolega vyššie, vodil to veľmi pekne, ale nerozumiem zmyslu vystúpenia za plnej forsáže, dokonca pri uvedení lietadla do minimálnej rýchlosti. Čo sa týka nehody samotnej tak stane sa. Je to ako jazda na motorke, občas sa to utrhne ako sa hovorí. Ale bola to pekná morda o zem. Dokonca došlo k poškodeniu VPD. Ale viete čo je zaujmavý byť protichodný fakt? Že nech vie pilot lietať akokoľvek dobre a vedel by popustit uzdu, tak lietadlo v prvom rade chráni seba, nie prioritne pilota. Tu F16 pri plnom tlaku na joystick zrejme chránila obálku preťaženia lietadla a viac jednoducho nedovolila i keď je vysoko pravedpodobné, že u pilota došlo k G Lock.