Passport 20: Nový motor pro Bombardier Global 8000 získal certifikaci

27.08.2025 3 příspěvky

GE Aerospace oznámila významný milník v programu motorů Passport. Modernizovaná verze, označená jako Passport 20, byla úspěšně certifikována FAA i Transport Canada a je určena pro pohon nejnovějšího obchodního letounu Bombardier Global 8000.

Passport 20: Nový motor pro Bombardier Global 8000 získal certifikaci
Passport 20: Nový motor pro Bombardier Global 8000 získal certifikaci (Zdroj: Bombardier)

Výkon, efektivita a delší dolet

Motor Passport je již několik let v provozu u typu Global 7500, avšak jeho nejnovější verze přináší vylepšení, která odpovídají požadavkům na ještě delší trasy a vyšší efektivitu. Passport 20 nabízí větší tah, nižší spotřebu paliva a současně přispívá ke snížení emisí.

Provozovatelé tak mohou očekávat nižší provozní náklady, lepší ekonomiku na delších linkách a vyšší úroveň bezpečnosti a spolehlivosti. GE zdůrazňuje, že klíčovou roli při vývoji hrála také udržitelnost, která se stává stále důležitějším faktorem v komerčním i business letectví.

Global 8000 míří do provozu

Bombardier plánuje uvést Global 8000 do komerčního provozu ještě v letošním roce. Letoun je navržen pro lety o délce přes 8 000 námořních mil na jednu nádrž a má ambici stát se vlajkovou lodí v kategorii ultra-dlouhého doletu.

První let prototypu s motory Passport 20 proběhl letos v květnu v kanadském Mississauga. Již v roce 2023 se testovací stroj stal prvním obchodním letadlem, které překročilo rychlost zvuku od dob Concordu. Bombardier uvádí, že sériový Global 8000 dosáhne maximální rychlosti Mach 0,94, čímž se stane nejrychlejším civilním letounem současnosti.

Symbol technologického pokroku

Úspěšná certifikace motoru Passport 20 potvrzuje, že Bombardier Global 8000 není pouze další variací na stávající model, ale skutečný technologický posun. Pro GE Aerospace i Bombardier představuje tento program nejen obchodní úspěch, ale i symbol inovačního ducha v segmentu business aviation.

Global 8000 tak přebírá štafetu po Concordu – sice bez nadzvukového cestování, ale s důrazem na rychlost, efektivitu a komfort, které reflektují dnešní požadavky trhu i regulací v oblasti udržitelnosti.

Zdroj: AeroTime

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Tyjo

27.08.2025 v 7:49 Vaclav

Tybrdo, Bizjetem 14 a pul tisice kilometru na jeden zatah. To je temer odkudkoli temer kamkoli na zemekouli. Taky bych se svezl. Prumer toho motoru je temer jako prumer trupu :) Dobry zavodak. A350-900ULR, jako airliner s nejdelsim doletem ma jen o malo delsi range.

Odpovědět

RE: Tyjo

28.08.2025 v 9:34 Igi

jojo je to pekna hracka :) len si trochu neviem predstavit sediet v kokpite non-stop pocas tak dlheho letu. Ako to robia - mozu sa tam niekde aspon trochu vystriet? Nie je tu nejaky biz-jet pilot?

Odpovědět

RE: RE: Tyjo

28.08.2025 v 23:00 MaM

Je tam CRC - crew rest compartment. Ale nie je ani zdaleka taky velky, ako v airlineroch.

Odpovědět

Přidat komentář