Úřad pro civilní letectví zveřejnil návrh opatření obecné povahy, kterým se zřizují nové dočasně vyhrazené prostory LKTSA86, LKTSA86A a LKTSA86B u Sokolova. Tyto prostory mají sloužit jako testovací polygon pro bezpilotní systémy a jejich účinnost je stanovena od 6. září 2025.
ÚCL navrhuje nové testovací dronové prostory u Sokolova – tři vyhrazené zóny aktivní nonstop (Zdroj: Aeroweb)
Testovací polygon pro drony
Zřizovatelem a správcem nových prostorů je společnost Sokolovská uhelná, právní nástupce, a.s., která tak v areálu bývalých těžebních jam buduje specializovaný prostor určený pro testy a výcvik s drony. Prostory umožní provozování široké škály letových scénářů – od výcviku operátorů přes BVLOS lety až po testování detekčních systémů, automatického řízení či technologií pro identifikaci bezpilotních prostředků.
Parametry a aktivace prostorů
Prostory jsou vymezeny od země až do výšky 2200 stop AMSL. Aktivace je plánována v režimu H24, tedy 24 hodin denně, s publikací denního plánu v AUP prostřednictvím AMC. Piloti tak budou mít přehled o době aktivace prostřednictvím standardních informačních kanálů.
Koordinace a bezpečnost
Provoz v nově vyhrazených prostorech se bude řídit metodikou SORA s příslušnými bezpečnostními opatřeními, například použitím systémů pro nezávislé ukončení letu nebo kontinuální telemetrií. Koordinace bude probíhat prostřednictvím ATS Karlovy Vary a FIC Praha. Do prostorů budou mít přístup i složky IZS, Policie ČR nebo Armáda ČR, a to po dohodě s příslušným stanovištěm řízení letového provozu.
Praktické podmínky pro uživatele
Uživatelé, kteří budou mít prostor k dispozici, musí plány letů hlásit prostřednictvím AMC. Aktivace i deaktivace se provádí s dostatečným předstihem a podle pravidel stanovených v letecké informační příručce. Statistika o využívání prostorů bude pravidelně zasílána Úřadu pro civilní letectví.
Význam pro region i celé Česko
Nové prostory představují významný krok pro rozvoj dronového průmyslu v České republice. Karlovarský kraj tak získá unikátní zázemí, které podpoří technologický vývoj, výzkum i vzdělávání v oblasti bezpilotních systémů. Testovací polygon může v budoucnu sloužit nejen komerčním firmám, ale také výzkumným institucím či bezpečnostním složkám státu.
Proboha, jako kdyby nestačilo, že je neustále aktivován TRA 6, včetně jeho rozšíření? Když tam neskáčou vozembouši, tak tam pouštějí ty svoje modýlky?
Na to konto si ješště aktivují koridor mezi LKPO a TSA 2. a koridor k TSA 3?
Kde drony, tam si nikdo životem nemůže být jist. Takže tichá modlitba za "kryštofy " aby se s nikým nepotkali, až se zase gumáci rozhodnou "zajebat celou moravu" aby si mohli polítat s modýlkama.
U Tábora se taky každou chvíli něco aktivuje kvůli dronům, a u Mošnova je trvale notamový "prostor pro létání modelů!
A když i toto selže, tak nějaká dobrá duše na ministerstvu války vypíše malý combat nad 2/3 ČR v rámci které se budou používat také "ostré UFV"
Jako nestačilo by tyto aktivisty přesunout do vojenských prostorů, které jsou z 80% stejně dopředu aktivovány zbytečně jen proto, aby otravovaly lidem život? V 11,00 se obvykle dozvíme, že "zase nic,sorry"
Ten krám se dá naložit do dodávky a odjet tam, kde to nikomu škodit nebude. Takže do "vojenského prostoru nebo na jeho hranici" . A pokud v prostorech blátošlapů bude lítat dron a bude se muset vyhýbat palbě dělostřelectva a ručních zbraní, aspoň si vyzkouší reálný boj o přežití.. vše ostatní se dá nasimulovat v počítači. Zálet tohoto krámu se dá uskutečnit "po okruhu", pkud se jedná o seriový výrobek, zálety prototypů viz výše....není důvod tím otravovat lidi...letce nevyjímaje
dneska dostane papíry na letadlo každý kdo má peníze a podle toho to tak vypadá, respektive vypadá to stejně jako na silnicích, tam jezdí taky každý druhý jako hovado.
Já lítám s dronem a respektují přednost letadla a tak když něco slyším prostě klesnu k zemi, problém jsou ti co lítají těsně nad zemí, naposled se mi stalo že se mi za zády nad lesem objevilo letadlo, nebylo vidět a kdybych vyčkával "jen" v 50m tak měl muj dron v kabině.
Dalšího experta máme tady na místním polním letišti (i když ono to není letiště, není to vedené jako letiště v žádném oficiálním dokumentu), "letiště" je na kopci a když si s tím svým nákupním košíkem nalétával na přistání tak z protějšího kopce vidíme jak letí nízko nad obcí a při příletu ke kopci proletí mezi stromy, nebo když ze šikma nalétával na "dráhu" tak to prokličkuje pole a louky opět ve výšce stromů.
Jednou jsem takhle odstartoval s dronem vyletěl nad něj a pronásledoval ho,Vše mám hezký natočené co dělal.Takových videií mám několik, i na svém YT kanále (stejné jméno jako zde)
Můj dron mi přibližující se letadlo,hlásí tím spíš klesnu k zemi dostatečně brzo, problém je že 95% toho co je na českém nebi, nemá tu vysílačku. Takže když se pak nějaký b|b střetne s dronem, tak se nelze divit vzhledem k chování pilotů.
Perlička jsou pak experti kteří kteří se podívají do aplikace Dronview, uvidí tam let dron a pak se tam letí jen tak na truc podívat. A blokovat můj let. To si tak jeden idi0t letí kroužit okolo obce, pak mě uvidí jak sedí na kopci v trávě, řekne si to je určitě on s tím dronem, namíří si to proti větru a skoro se zastaví ve vzduchu, pak udělá ještě několik malých otoček a po čtvrt hodině blokování letí pryč. To je pak stejné jako vybržďovaní a blokování na silnici, taky mám toho experta zdokumentovaného.
Dál bych povinnosti všemu co léta aby mělo nějaký druh vysílače, aspoň přes telefon po datech v nějaké aplikaci, když se tedy BOJÍTE hlásit ŘLP a vysílat svoji polohu (pro bezpečnost nás vás pilotů)
RE: RE: nové testovací dronové prostory u Sokolova
26.08.2025 v 10:21
Martin
Nemá cenu se rozčilovat nad tím že letadla nemají ADS-B Out. V EU není povinný.
Trochu víc štěstí byste měl při sledování online platforem typu FR24 které používají i multilateraci (zdroj označený MLAT). Ten zobrazí i klasický Mode-S odpovídač tím že ho přijme z více přímačů a porovná čas. Je to méně přesné, ale takových letadel létá výrazně víc.
Ještě jsou občas v letadlech k vidění odpovídače jen s Mode-A/C, ty nejsou vidět ani přes MLAT (nemají adresu přes kterou probíhá multilaterace), ale řídící je pomocí radaru vidí.
Ve většině vzdušného prostoru ČR v nízkých výškách pak odpovídač vůbec povinný není. V takových místech pilot bez odpovídače nic neporušuje. Bezpečnost je tam vyřešena tím že se hodí na hrb pilota povinnost zabránit srážce. Tedy tato povinnost padá i na váš hrb, bohužel.
Samozřejmně pak jsou experti kteří odpovídač na palubě mají a mají ho vypnutý. Ty, v případě že na palubě mají funkční zdroj el. energie, předpisy porušují a je to opravdu hodně blbý nápad. Bohužel ho šíří dále i někteří nekompetentní instruktoři.
Pokud vám současný stav nevyhoduje a máte obavy o bezpečnost, tak to nevyřešíte v komentářích, ale obraťte se na ÚCL, případně EASA. Můj osobní názor je ten že ADS-B Out by mělo být pro letouny povinné všude pod TMA, v jeho okolí a nad převodní výšku.
RE: RE: RE: nové testovací dronové prostory u Sokolova
26.08.2025 v 13:37
Honza1616
FR24 sleduji a je toho tam opravdu výrazně málo z toho co reálně vidím nad sebou, Když už, tak ADS-B exchange toho ukazuje víc, ale pořád jen polovinu toho co je ve vzduchu.
Je to vopruz, létat s dronem a na zemi mít pod sebou otevřený tablet a sledovat jestli něco neletí....
Vedle 2 zmíněných mám i aplikaci SafeSky a sledují i OGN tracker, ale pořád je to v součtu tak polovina letadel, nejhorší jsou pafačkáři, ti nejsou vůbec slyšet a nepoužívají vůbec nic k hlášení polohy.
Já dělám vše pro svoji bezpečnost i bezpečnost lidí nademnou, smutné je to že někteří prostě využívají skulin v zákonech a létají bez hlášení své polohy.
Zdravím, bydlím v Lomnici a jsem i pilot motorového paraglidingu. Modeláři kteří zde jsou už spousty let a mají pronajatou plochu na Lomnicí pro létání modelů, museli letiště posunout dál od obce, jelikož provoz modelů byl hlučný a vadil místním, teď nebudou moct lítat, já také ne a droni nám budou bzučet i s kamerama nad hlavama, proč se tato aktivita nedá přesunout na Doupovský vojenský prostor který by byl vhodnější. Asi by někdo přišel o velké peníze na osobní aktivity kdyby to nebylo tady, PS prostor Sokolovské uhelné.
Domluvte se s vlastníkem "letiště" a podejte námitky k tomu OOP! Případně mrkněte do návrhu, kdo všechno je může podat. Úřad musí vážit práva a oprávněné zájmy Vás, kteří plochu nějakou dobu využíváte, i vrtulkářů, kteří tam chtějí testovat svoje modýlky.