Od 1. července 2025 vstupuje v platnost novela zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích (ve znění novely č. 23/2025 Sb.), která mění podmínky pro získání Všeobecného průkazu odborné způsobilosti radiotelefonisty letecké pohyblivé služby (VFL) bez nutnosti vykonání zkoušky u Českého telekomunikačního úřadu.
Uznání odborné způsobilosti pro vydání průkazu VFL bez zkoušky na ČTÚ (Zdroj: AeroPrague)
Co novela přináší
Nově lze požádat o vydání průkazu VFL bez složení zkoušky na ČTÚ pouze při splnění podmínek uvedených v § 26 odst. 5 zákona. Úřad uzná odbornou způsobilost žadatele, pokud předloží:
Platný certifikát o složení zkoušky z angličtiny na úrovni ICAO 4 nebo vyšší, vydaný podle přímo použitelného předpisu EU pro posádky civilního letectví.
Doklad o složení zkoušky z teoretických znalostí potřebných k získání průkazu soukromého (PPL), obchodního (CPL) nebo dopravního pilota (ATPL), neboplatný pilotní průkaz (PPL, CPL nebo ATPL).
Pozor: Certifikát i doklad/průkaz musí být vydány nejpozději rok před podáním žádosti.
Pro koho je změna určena
Tato možnost se týká zejména žáků a pilotů, kteří:
absolvovali ICAO zkoušku s minimální úrovní 4,
složili teoretickou zkoušku pro PPL/CPL/ATPL nebo již mají platný pilotní průkaz,
splňují podmínku stáří dokladů (max. 12 měsíců).
Takoví žadatelé mohou požádat o uznání odborné způsobilosti a získat průkaz VFL bez nutnosti skládat samostatnou zkoušku ČTÚ.
Jak postupovat krok za krokem
Zkontrolujte své doklady
Certifikát ICAO 4+
Doklad o složení teoretické zkoušky nebo pilotní průkaz
Ověřte, že nejsou starší než 12 měsíců.
Připravte žádost o vydání průkazu VFL Formulář ČTÚ pro vydání průkazu odborné způsobilosti.
Přiložte potřebné přílohy
Kopie certifikátu ICAO
Kopie dokladu o teorii nebo pilotního průkazu
Doklad totožnosti (kopie OP/pasu)
Odešlete na ČTÚ Poštou, datovou schránkou nebo osobně na podatelnu. Uhraďte správní poplatek dle sazebníku.
Čekejte na vydání průkazu Obvyklá lhůta: 30 dnů.
Praktický přínos - avšak stále zbytečná byrokracie, která nemá v Evropě konkurenci
Novela výrazně zjednodušuje proces získání průkazu VFL pro piloty, kteří již během výcviku prokázali potřebné znalosti i jazykovou vybavenost. Odpadá tak duplicita zkoušek a administrativa při vstupu do leteckého provozu se výrazně urychluje. Škoda je však, že se tohoto nadbytečného požadavku nemůžeme zbavit úplně – Česká republika patří k mála zemím, kde je průkaz radiotelefonisty stále povinný. V naprosté většině evropských států totiž postačuje zkouška z ICAO angličtiny.
Co když nemám zkoušku ICAO?
Pokud jste zatím ICAO zkoušku nesložili, postup pro získání průkazu VFL zůstává stejný jako doposud – je nutné absolvovat příslušnou zkoušku přímo u ČTÚ. Aby byla vaše příprava co nejefektivnější, můžete využít náš přípravný kurz na VFL, kde vás krok za krokem provedeme všemi okruhy zkoušky, procvičíte si radiotelefonní fráze a získáte jistotu potřebnou k úspěšnému složení testu.
To si úplně nemyslím, ale obsah potřebných znalosti (zkušební otázky), by měl "jít s dobou". Mám tím na mysli zejména "omezený" průkaz a zejména pro plachtaře, UL a pro ty, co "drží" službu "radio"... zkušební otázky, podle mého názoru, velmi málo "pokrývají" realitu provozu na veřejných letištích......
v civilizovaných státech se vždy předpokládalo, že když umíte létat s letadlem, tak umíte ovládat i všechny systémy v letounu nainstalované. Nikdo Vás nepřezkušuje, jestli umíte ovládat odpovídač, který je přece také vysílačem? znáte jak funguje ELT (zase vysílač) , a samozřejmě zda umíte nastavovat frekvence VOR, ILS, NDB.
Při provozu na řízených i ""radio" letištích běžně komunikujete v letecké frazeologii za pomocí na palubě pevně instalované RDST na které manuálně nastavujete frekvence. Takže když umíš ovládat letadlo, tak to radio taky zvládneš a není tak nutné přezkušování.....v civilizovaných státech je tohle pochopeno
Pánbuhzaplať za "novou českou úlevu" že už pouze deklaruješ, i když jenom to archaické vydávání průkazu RTF na základě nás stále řadí mezi ty rozvojové "čti postkomunistické" země
A´t si přezkušují kapitány lodí...i to je sporné, pochopím to třeba pro službu radio/INFO tam, kde to nevykonává držitel průkazu způsobilosti "pilota"...ale jinak je to opravdu buzerace.
Obávám se, že kvalifikace VFL je národní a vázána na zemi vydání PPL...takže český radiofoňák v kombinaci se slovenským PPL/CPL asi neprojde..
Zní to zajímavě, o našem"omezeném průkazu RTF se v § 26 Z 127/2005 Sb. ani nezmiňuje", takže pokud pilot nemá ambice létat mimo ČR a nebo nemá zapsanou aangličtinu, musí zkoušku pro omezeného RTF vykonávat? Dík za názor, který mi vyvrátí moji domněnku o postkomunistických manýrech nějterých úřadů.
abych doplnil svoji tezi o postkomunistických manýrech našich úřadů.
Pro samostatné lety žáků PPL je českým úřadem pro potírání civilního letectví vyžadováno osvědčení RTF. Ty však nejsou podmíněny / uvolněny ani zkouškou z ICAO ani ukončením teorie
Takže nešťastník pro první solo okruh musí před tím vykonat zkoušku na RT úřadě pro získání "omezeného vysvědčení"..a až když se dohrabe dále tak si smí požádat o úlevu..ale pouze za předpokladu, že si před tím udělá zkoušku z angličtiny.
Pochopíte tu schizofrenii ? Kníknout do rádia v rámci "malého českého polítání" znamená absolvovat zkoušku na ČTU?
.....Pochopíte tu schizofrenii ? Kníknout do rádia v rámci "malého českého polítání" znamená absolvovat zkoušku na ČTU?...
Já ji chápu, myslím si, dost dobře a ... mám s touto "schizou" jediný problém a to je její odtrženost od reality. Jinak řečeno souhlasím s tím, aby kdokoliv letící solo měl alespoň omezený průkaz, t.zn. složil zkoušku na čtu podle osnov "ze života".... zůstane-li to "jen" na instruktorech, bude to ještě větší bramboračka....
Po dlouhé době jsem zapojil do služeb rádio a .... přestože každý "sloužící" absolvoval "jarní" školení, tak fráze z L "žádný oznámený provoz" se vyskytuje minimálně. A pak realita, amatér létající pro radost prostě nechytí celou volací značku přilétajícího letadal. Co poradíte? Jak mám oslovit to letadlo ? Když se budu ptát na jeho značku, zahltím kanál....
Co vlastně znamená "žádný oznámený provoz" ? Týká se to celé ATZ, nebo jen prostoru "okruhu"? Na finále motorák, druhý po větru ... co správně odpovím tomu druhému? Mohu dnes říkat "pořadí 2" ? ... nebo jen na finále letadlo ? .....
No ano. My musime bazirovat na presne frazeologii - a povysene poukazovat na drobne odchylky, a pritom by to mela byt jen pomucka pro bezpecnost letu - strucna, par zakladnich pravidel co hlasit a hlavne nebat se ozvat kdyz neco nechapu, nebo resim neocekavane veci.
Pobavilo me, jakou "schizu" jsme zpusobili s nasimi nekonecnymi ultralehkymi volackami v UK, to nebyl schopen zopakovat nikdo (na nerizenem ani rizenem letisti), takze jsme to potom davali jen tech 5 pismenek, nebo dokonce posledni pismenko a dve cisla - to melo lepsi nadeji na uspech :)
Taky si pamatuju jednoho velezkuseneho motoroveho rogalistu co vzdy hlasil: "Rogaaaalo na finaaale". Nebylo to presne, ale bylo to vystizne a bylo to hezke :)
@Petr: A je to aktualni/aktualizovany na tom urade?
Jeste pridam jeden srandovnejsi pripad. Co drzitel FAA PPL (jako treba ja). Proto abych mohl anglicky kvaknout v Cechach do radia musim na CTU? V US nic jako "Evropska ICAO anglictina certifikat" neni, tak jen pokecas s examinatorem a napise do prukazu "English proficient". A veda, jak se mluvi v US, rikam, ze FAA pilot by mel problem i na nasi ICAO level 4, natozpak na CTU bez dukladne pripravy :)