Nizozemské a finské vzdušné síly společně trénují přistání stíhaček na dálnici v rámci cvičení Baana 25

29.05.2025 7 příspěvků

Letošní ročník leteckého cvičení Baana 25 hostí Finsko a poprvé se ho účastní i nizozemské Královské vzdušné síly. Cvičení zdůrazňuje strategii Agile Combat Employment a je klíčové pro trénink pružných a rozptýlených operací.

Nizozemské a finské vzdušné síly společně trénují přistání stíhaček na dálnici v rámci cvičení Baana 25
Nizozemské a finské vzdušné síly společně trénují přistání stíhaček na dálnici v rámci cvičení Baana 25 (Zdroj: Finnish Air Force)

Společné zapojení představuje důležitý mezník v prohlubující se vojenské spolupráci obou zemí a zároveň posiluje strategii NATO v oblasti tzv. Agile Combat Employment (ACE), tedy pružného nasazení bojových sil ze zjednodušených základen či improvizovaných ploch.

Baana 25 staví na finské tradici operací rozptýlených na pozemních komunikacích

Cvičení Baana 25, které odstartovalo 26. května a potrvá do 29. května 2025, pokračuje ve finské tradici tréninku vzdušných operací mimo standardní letiště. Letošní ročník probíhá na vyhrazeném úseku dálnice číslo 4 poblíž Tikkakoski. Hlavním cílem je procvičit vzlety, přistání a další operace z improvizovaných ranvejí na dálnici. To zvyšuje pružnost letectva a jeho schopnost přežít v případě útoku na klasické letecké základny.

Nasazení nizozemských stíhacích letounů F-35 Lightning II

Poprvé v historii se této akce účastní nizozemské Královské vzdušné síly (RNLAF), které zde nasadily své moderní stíhačky páté generace F-35A Lightning II. Nizozemské stroje provádějí dotyková přistání (touch-and-go) a nacvičují integraci společných bojových operací s finskými víceúčelovými stroji F/A-18 Hornet, startujícími z domovské základny Pirkkala poblíž Tampere.

Finská technika na improvizovaném dálničním letišti

Vedle zmíněných F/A-18 Hornetů cvičí finské vzdušné síly také s lehkými cvičnými letouny Hawk Mk.51 a Mk.66 a spojovacími stroji Learjet 35. Zajímavostí letošního ročníku je i zkouška nouzového zachytávacího systému, který umožňuje bojovým letounům Hornet rychle zastavit po přistání pomocí speciálního záchytného háku. Tento systém je zvláště užitečný na omezených nebo poškozených vzletových drahách.

Operace Baana navazují na odkaz studené války

Přistávání stíhaček na dálnicích jako improvizovaných ranvejích má kořeny již v období studené války, kdy státy zejména ve střední a východní Evropě plánovaly využívat pozemní komunikace v případě vyřazení letišť nepřátelskými útoky. Tento koncept v posledních letech znovu nabývá na významu zejména kvůli změněné bezpečnostní situaci v Evropě, kterou zásadně ovlivnila válka na Ukrajině.

Agile Combat Employment: adaptace na nové bezpečnostní hrozby

Podle doktríny NATO Agile Combat Employment (ACE) mají vojenská letectva efektivně operovat ze záložních a improvizovaných míst – včetně dálnic, silnic či provizorních ploch – což zvyšuje jejich odolnost v případě útoků střelami nebo drony. Probíhající konflikt na Ukrajině jasně ukázal zranitelnost klasických leteckých základen vůči moderním zbraním a vedl k zásadní revizi vojenských strategií evropských zemí.

Klíčová role finské strategie rozptýlených operací

Finsko dlouhodobě uplatňuje strategii decentralizace svých vzdušných sil. Tréninková činnost na pozemních komunikacích umožňuje finskému letectvu rychle předisponovat své síly mimo hlavní základny, což komplikuje jejich zaměření nepřítelem a výrazně posiluje schopnost reakce i přežití.

Mezinárodní spolupráce pro zajištění společné obrany

Zapojení RNLAF do cvičení Baana 25 demonstruje rostoucí význam mezinárodní vojenské spolupráce a sdílení zkušeností v rámci NATO. Nizozemští piloti mohou během tohoto cvičení těžit ze zkušeností svých finských kolegů, kteří mají s prováděním rozptýlených operací bohaté zkušenosti.

Zdroje: AeroTime, Forces, NATO, The Aviationist

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

cz

29.05.2025 v 8:13 m

Je ještě v CZ použitelná jako runway ta část dálnice u Brna? Za totáče tam i proběhlo jedno cvičení, ale nevím jestli to přežilo do dneška tak aby se to jako náhradní letiště dalo použít? Počítám že z nových dálnic se na tohle asi moc nemyslelo, takže nic dalšího by k dispozici nebylo myslím. 

Odpovědět

RE: cz

29.05.2025 v 9:21 Vaclav

U Merina jsme se na to chodili s brachou divat v osmdesatych letech - bydleli jsme par kilaku odsud  - rachot jak hrom div jsme nespadli ze stromu na ktery jsme vylezli (Nastesti jsme to tam znali lip nez esenbaci co se tam poflakovali kolem). Tech cviceni bylo vic (me se zdalo, ze kazdy rok, ale na wiki pisou ze 3 :)

Tehdy tam meli jen prenosne sloupky spojene retezem, ktere sly shrnout behem hodiny, dnes jsou uprostred betonove panely, ale ne travnik, takze kdyby se chtelo, tak by to asi slo upravit. Muselo by se ale chtit. Druhe "zalozni" letiste na dalnici u Vyskova je na tom zrovna tak. 

 

Odpovědět

RE: cz

29.05.2025 v 13:45 Blazek

https://cs.wikipedia.org/wiki/Leti%C5%A1tn%C3%AD_%C3%BAsek_d%C3%A1lnice_M%C4%9B%C5%99%C3%ADn

Odpovědět

RE:

29.05.2025 v 23:57 Kamil

U Brna nic není... Je Měřín, což je rozhodně blíže k Jihlavě, kde byla ta cvičení 3. A Vyškov, kde nikdy nic nepřistálo, ale teď nedávno nám tady dělali rekonstrukci s tím, že se pořád počítá s dálničním letištěm.

Odpovědět

dálnice

29.05.2025 v 11:07 Jiří

Letiště na dálnici máme v ČR dvě:

- u Měřína (D1, cca 138. km)

- u Vyškova (D46, cca 4. km)

Co si vybavuji, tak u Měřína armáda vyzkoušela přistávání na dálnici 3x, u Vyškova ani jednou. Bylo to v rámci nějakého vojenského cvičení - v letech 1980, 1982 a 1985.

Odpovědět

RE: dálnice

31.05.2025 v 14:40 Jiří

A v červenci 1973 z Aera Vodochody sedala L-39 na dálnici D10 v místě U čtyř kamenů - pilot Juraj Šouc.

A pak ještě sedala L-39 na dálnici těsně u Brna - bylo to na strojírenský veletrh, rok už nevím, ale bylo to v cca v době uvedení albíka na trh.

Odpovědět

Dálnice - Dobový dokument

01.06.2025 v 9:33 Jiřka

Tady je možný to vidět v pohybu a v barvách:https://youtu.be/FDoZGoaG9_w?si=kxjqm_2559yQ6HkJ

Odpovědět

Přidat komentář