Proč musí být VC-25A nahrazeny?
Současné prezidentské letouny VC-25A, odvozené od modelu Boeing 747-200B, slouží již více než 35 let. Takto dlouhý provoz přináší stále vyšší nároky na údržbu a technickou podporu. Zastaralé systémy a častější poruchy vedly americkou vládu k rozhodnutí flotilu výrazně omladit. V roce 2018 proto administrativa prezidenta Donalda Trumpa uzavřela smlouvu s firmou Boeing na dodání dvou letadel VC-25B za 3,9 miliardy dolarů. Nové stroje vycházejí z modernější verze Boeingu 747-8.
Co způsobilo zpoždění projektu?
Původně se s uvedením VC-25B počítalo už v roce 2024. Termín byl však opakovaně posunut – aktuálně se očekává nasazení až v roce 2027. Na vině jsou růst nákladů, komplikace v dodavatelských řetězcích, změny konstrukce, průtahy v komunikaci s dodavateli a také nedostatek kvalifikovaných pracovníků s požadovaným bezpečnostním prověřením.
Dočasné řešení: katarský letoun jako náhradní Air Force One?
Kvůli zpoždění se uvažovalo o dočasném řešení v podobě již existujícího letadla Boeing 747-8, které původně sloužilo k přepravě katarské královské rodiny. Podle dostupných informací americké ministerstvo obrany tento letoun již oficiálně převzalo a Pentagon plánuje jeho kompletní přestavbu pro prezidentské účely.
Tento krok ale vyvolal ostrou kritiku odborníků i části veřejnosti. Poukázali na potenciální bezpečnostní rizika – letoun by musel být kompletně rozebrán, zkontrolován a znovu sestaven, aby bylo možné vyloučit přítomnost špionážní techniky či konstrukčních slabin. Přestavba, zahrnující i instalaci pokročilých obranných a komunikačních systémů, by zabrala několik let a byla by extrémně nákladná.
Zákaz využití zahraničních letadel? Demokrati navrhují nový zákon
Na základě těchto obav skupina demokratických senátorů představila v lednu návrh zákona „Presidential Airlift Security Act of 2025“. Cílem legislativy je zakázat použití federálních prostředků na úpravy jakýchkoli letadel zakoupených od zahraničních vlád pro účely přepravy prezidenta. Pokud by zákon prošel, de facto by znemožnil využití katarského stroje jako Air Force One. Návrh zatím nebyl projednán a čeká na další legislativní postup.
Nové technologie VC-25B
Mezitím pokračují práce na vývoji nových letounů VC-25B. Boeing v texaském San Antoniu již zahájil jejich konfiguraci. Nové stroje budou vybaveny nejmodernějšími bezpečnostními a technologickými systémy – pokročilou obranou proti raketám, speciálními komunikačními prostředky, vojenskou avionikou, posíleným elektrickým systémem, záložními jednotkami a systémem pro automatické nakládání zavazadel. Všechny komponenty budou odpovídat nejpřísnějším bezpečnostním standardům.
Postoj představitelů
Darlene Costellová, zástupkyně ředitele pro akvizice amerického letectva, potvrdila, že Ministerstvo obrany i Boeing se soustředí na splnění všech bezpečnostních a provozních požadavků. Generální ředitel Boeingu Kelly Ortberg zdůraznil význam spolupráce s vládou, která má zajistit hladký průběh programu a maximální důraz na bezpečnost a kvalitu.
Zdroje: Flying Mag, U.S. Air Force, Boeing, Statista