Nová éra prezidentských letadel: Jak probíhá modernizace Air Force One?

22.05.2025

Legendární letouny Air Force One, které dopravují prezidenta Spojených států, čeká zásadní modernizace. Stávající stroje VC-25A budou nahrazeny novými VC-25B na základě Boeingu 747-8, přičemž jejich uvedení do služby se očekává v roce 2027. Zároveň se objevují debaty o možném dočasném využití letounu původně vlastněného Katarem, což však vyvolává bezpečnostní otázky. Jaké jsou důvody modernizace, aktuální stav projektu a s tím související výzvy?

Nová éra prezidentských letadel: Jak probíhá modernizace Air Force One?
Nová éra prezidentských letadel: Jak probíhá modernizace Air Force One? (Zdroj: Boeing)

Proč musí být VC-25A nahrazeny?

Současné prezidentské letouny VC-25A, odvozené od modelu Boeing 747-200B, slouží již více než 35 let. Takto dlouhý provoz přináší stále vyšší nároky na údržbu a technickou podporu. Zastaralé systémy a častější poruchy vedly americkou vládu k rozhodnutí flotilu výrazně omladit. V roce 2018 proto administrativa prezidenta Donalda Trumpa uzavřela smlouvu s firmou Boeing na dodání dvou letadel VC-25B za 3,9 miliardy dolarů. Nové stroje vycházejí z modernější verze Boeingu 747-8.

Co způsobilo zpoždění projektu?

Původně se s uvedením VC-25B počítalo už v roce 2024. Termín byl však opakovaně posunut – aktuálně se očekává nasazení až v roce 2027. Na vině jsou růst nákladů, komplikace v dodavatelských řetězcích, změny konstrukce, průtahy v komunikaci s dodavateli a také nedostatek kvalifikovaných pracovníků s požadovaným bezpečnostním prověřením.

Dočasné řešení: katarský letoun jako náhradní Air Force One?

Kvůli zpoždění se uvažovalo o dočasném řešení v podobě již existujícího letadla Boeing 747-8, které původně sloužilo k přepravě katarské královské rodiny. Podle dostupných informací americké ministerstvo obrany tento letoun již oficiálně převzalo a Pentagon plánuje jeho kompletní přestavbu pro prezidentské účely.

Tento krok ale vyvolal ostrou kritiku odborníků i části veřejnosti. Poukázali na potenciální bezpečnostní rizika – letoun by musel být kompletně rozebrán, zkontrolován a znovu sestaven, aby bylo možné vyloučit přítomnost špionážní techniky či konstrukčních slabin. Přestavba, zahrnující i instalaci pokročilých obranných a komunikačních systémů, by zabrala několik let a byla by extrémně nákladná.

Zákaz využití zahraničních letadel? Demokrati navrhují nový zákon

Na základě těchto obav skupina demokratických senátorů představila v lednu návrh zákona „Presidential Airlift Security Act of 2025“. Cílem legislativy je zakázat použití federálních prostředků na úpravy jakýchkoli letadel zakoupených od zahraničních vlád pro účely přepravy prezidenta. Pokud by zákon prošel, de facto by znemožnil využití katarského stroje jako Air Force One. Návrh zatím nebyl projednán a čeká na další legislativní postup.

Nové technologie VC-25B

Mezitím pokračují práce na vývoji nových letounů VC-25B. Boeing v texaském San Antoniu již zahájil jejich konfiguraci. Nové stroje budou vybaveny nejmodernějšími bezpečnostními a technologickými systémy – pokročilou obranou proti raketám, speciálními komunikačními prostředky, vojenskou avionikou, posíleným elektrickým systémem, záložními jednotkami a systémem pro automatické nakládání zavazadel. Všechny komponenty budou odpovídat nejpřísnějším bezpečnostním standardům.

Postoj představitelů

Darlene Costellová, zástupkyně ředitele pro akvizice amerického letectva, potvrdila, že Ministerstvo obrany i Boeing se soustředí na splnění všech bezpečnostních a provozních požadavků. Generální ředitel Boeingu Kelly Ortberg zdůraznil význam spolupráce s vládou, která má zajistit hladký průběh programu a maximální důraz na bezpečnost a kvalitu.

Zdroje: Flying Mag, U.S. Air Force, Boeing, Statista

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář