Airbus předal Wizz Air první A321XLR s motory Pratt & Whitney GTF

27.05.2025 3 příspěvky

Evropské nízkonákladové letectví zaznamenalo významný historický milník. Dne 20. května 2025 převzal maďarský dopravce Wizz Air první letoun Airbus A321XLR vybavený moderními motory Pratt & Whitney GTF. Slavnostní předání proběhlo v závodě Airbusu v Hamburku, kde se letouny řady A320 finálně kompletují. Wizz Air se tím stal nejen prvním světovým provozovatelem verze A321XLR s motory GTF, ale zároveň prvním evropským nízkonákladovým dopravcem, který tento typ zařadil do flotily.

Airbus předal Wizz Air první A321XLR s motory Pratt & Whitney GTF
Airbus předal Wizz Air první A321XLR s motory Pratt & Whitney GTF (Zdroj: Wizz Air)

Slavnostní přijetí v Hamburku

Ceremoniálu se zúčastnili zástupci Airbusu, výrobce motorů Pratt & Whitney (součást skupiny RTX) a vedení Wizz Air. Následující den byl nový letoun přelétnut na domovskou základnu společnosti – letiště Londýn Luton. Let trval 1 hodinu a 38 minut.

Kabina Airspace: nový standard komfortu

A321XLR pro Wizz Air je konfigurován v ekonomické třídě se 239 sedadly. Cestujícím však přináší nadstandardní zážitek díky kabině nové generace Airspace. Ta nabízí pokročilý systém osvětlení s proměnlivými režimy, které reflektují jednotlivé fáze letu – od nástupu přes servis až po odpočinek. Výsledkem je příjemnější atmosféra a menší únava při delších letech.

Výhradně Airbus. Flotila Wizz Air dál roste

Wizz Air dlouhodobě spoléhá výhradně na letadla Airbus. Aktuálně provozuje přes 230 letounů rodiny A320 a má objednáno dalších 295 strojů. Flotilu tvoří mimo jiné:

  • 110 kusů A321neo s motory GTF,

  • 67 starších A320ceo s motory IAE V2500,

  • a nově i 47 objednaných A321XLR s motory GTF.

Strategické partnerství se společnostmi Airbus a Pratt & Whitney se tak dále prohlubuje.

GTF: motory budoucnosti

Podle Ricka Deurlooa, prezidenta divize komerčních motorů společnosti Pratt & Whitney, přinášejí motory GTF zásadní výhody:

„A321XLR s motory GTF otevírá novou kapitolu v efektivitě, hospodárnosti i ekologii leteckého provozu. Pro dopravce jako Wizz Air znamená tento typ rozšíření možností a zvýšení konkurenceschopnosti.“

Motory GTF přinášejí o 16 % nižší spotřebu paliva, nižší emise CO₂ a výrazné snížení hluku.

Směrem k udržitelnému létání

Airbus se zavázal, že do roku 2030 umožní provoz svých letadel na 100% udržitelné letecké palivo (SAF). A321XLR je už nyní certifikován k provozu se směsí obsahující až 50 % SAF, což výrazně snižuje uhlíkovou stopu každého letu.

Efektivita, dolet a ekologie: silná kombinace

A321XLR je navržen jako dálková verze úspěšného modelu A321neo. S doletem až 4 700 námořních mil nabízí nízkonákladovým aerolinkám možnost létat na transkontinentálních trasách bez potřeby přestupu. Ve srovnání s konkurenčními letadly stejné velikosti dosahuje:

  • až o 30 % nižší spotřeby paliva na cestujícího,

  • významného snížení emisí CO₂ a hlučnosti,

  • a nižších provozních nákladů.

Wizz Air tak získává letoun, který nejen podporuje růst společnosti, ale zároveň přispívá k udržitelnější budoucnosti letectví.

Zdroje: Aerotime, RTX News, Airbus

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

No vida

27.05.2025 v 6:17 Vaclav

..i v Evrope existuji uspesne aerolinky, prestoze nad nimi mnozi ohrnuji nos...

Odpovědět

RE: No vida

28.05.2025 v 7:56 Pepa

To záleží, jak měříte úspěch. Počty objednaných letadel? Pro mě je důležitější, jakou službu firma dělá celé společnosti. A z produktů téhle a ještě té druhé aerolinky s podobným obchodním modelem jsou nešťastní víceméně všichni - zaměstnanci, cestující, letiště, obyvatelé popularnich destinací (overtourism) a často i akcionáři (i s těmi umí management vyběhnout). Agresivním neudržitelným aerolinkám ale brzy odzvoní, protože nízké ceny jsou pryč a zůstávají jen špatně služby. 

Odpovědět

RE: RE: No vida

29.05.2025 v 9:08 Vaclav

Mno proc ne: Počty objednaných letadel? Modernich letadel. Pocty prepravenych lidi. Pocty cilovych destinaci, kde se dokazali domluvit, pocty vydelanych Eur... Cokoli je radove lepsi nez zkomirajici stalete aerolinky, ktere ziji (nebo spis prezivaji ci umiraji) jen z minulych uspechu.

Zamestnanci jsou nestastni? Proc jich tam tolik pracuje a nepracuji u CSA? (Nekteri zamestnanci jsou nestastni vsude - vidim to kolem sebe).

Cestujici jsou nestastni - proc jich ty miliony nelitaji se starymi "vysokonakladovymi"  aerolinkami?

Letiste jsou nestastna? Proc je tam tedy trpi? Kdo jim to narizuje? Asi proto ze jim privedou zakazniky, ne?

Jeste si necham vysvetlit, jak muze management vybehnout s akcionari... Co je to za blbost..

Jestli odzvoni WizzAiru a Ryanairu - s kym tedy budem litat, kdyz "Stare Dobre Aerolinky" jsou bud po smrti nebo petkrat drazsi a petkrat omezenejsi destinace...

Odpovědět

Přidat komentář