Joby Aviation plánuje spustit komerční služby vzdušného elektrického taxi již v roce 2025, což přináší nový rozměr ekologické dopravy pro přeplněná města. Firma vyvíjí letouny eVTOL, které kombinují technologie inspirované Teslou s významnými certifikacemi pro bezpečný provoz.
Elektrická revoluce v letectví: Joby Aviation chce již brzy spustit vzdušné elektrické taxi (Zdroj: AOPA)
Přestože se veřejná pozornost aktuálně soustředí zejména na aerodynamické inovace klasických business jetů, jakým je například nový koncept kalifornské firmy Otto Aviation s až o 62 % nižší spotřebou paliva díky využití laminárního proudění, ve vzdušné dopravě začíná růst jiný důležitý trend – elektrické letouny s vertikálním startem a přistáním (eVTOL). Jednou z předních společností v tomto perspektivním oboru je kalifornská Joby Aviation, která plánuje zavedení komerčních služeb vzdušného elektrického taxi již od roku 2025.
Joby Aviation přináší novou generaci "leteckých taxíků"
Společnost Joby Aviation, která sídlí ve městě Santa Cruz v Kalifornii, patří mezi světové lídry ve vývoji elektrických eVTOL letounů. Její stroje dokážou přepravit až čtyři cestující a pilota rychlostí kolem 320 km/h. Díky vertikálnímu vzletu a přistání zvládnou tyto letouny podobné operace jako vrtulníky, ovšem na rozdíl od nich mají nesrovnatelně nižší hlukovou stopu a nulové emise.
Špičková technologie inspirovaná Teslou
Joby Aviation byla založena podnikatelem JoeBenem Bevirtem v roce 2009, tedy ve stejném roce, kdy Tesla Motors uvedla na trh svůj první sériově vyráběný elektromobil – model Roadster. Tato shoda není náhodná: stejně jako Tesla přinesla zásadní změnu do automobilového průmyslu, chce Joby Aviation být průkopníkem elektrifikace a snižování emisí právě v letecké dopravě.
Významné certifikace a úspěšné testovací lety
Za uplynulé roky Joby Aviation dosáhla řady důležitých úspěchů. Kromě schválení systému ElevateOS získala například i osvědčení Part 145 Repair Station od FAA, opravňující provádět údržbu a opravy vlastních strojů. Aktuálně firma dokončuje testovací fázi svého letounu a připravuje se na rozšířené operační zkoušky s cílem spolehlivě zajistit bezpečný komerční provoz.
Komerční provoz od roku 2025? Firma je optimistická
Prezidentka provozů Joby Aviation Bonny Simi nedávno potvrdila, že firma je na dobré cestě ke komerčnímu spuštění letového taxi v roce 2025, přestože před ní stále zůstává několik důležitých kroků a výzev. Patří mezi ně především komplexní certifikační proces a s ním spojený výcvik pilotů.
Vzdušná elektromobilita jako řešení pro zahlcená města
Letouny jako ty od Joby Aviation mohou radikálně změnit podobu městské a příměstské dopravy. Zejména ve velkoměstech a aglomeracích, jakým je Los Angeles, představují výrazně rychlejší, ekologičtější a celkově efektivnější alternativu k pozemní dopravě. Pro ilustraci – nedávná veřejná prezentace v obchodním centru The Grove v Los Angeles umožnila veřejnosti seznámit se s letounem naživo, což potvrzuje snahu společnosti aktivně představovat novou technologii veřejnosti a získat podporu komunity.
S úspěšným startem provozu těchto elektrických vzdušných taxíků by mohla města vykročit vstříc udržitelnější budoucnosti se zelenější dopravou, menším provozem a výrazně lepší kvalitou života.
Zdroje: jobyaviation, lookout, Los Angeles Times, AVweb
Docela jsem sledoval mnichovsky startup Lilium, taky eVTOL. Nabrali 1,5 mld €, nakonec šli do konkursu. Se soucasnymi technologiemi nebyli schopni dodat slibovane specifikace payload+dolet tak, aby to davalo smysl budoucim provozovatelum. Rozumny dolet ->velka baterka -> malo pasazeru -> draha letenka. Levna letenka -> vice pasazeru -> mala baterka -> na prd dolet.
eVTOL spotrebuje nejvic energie pri kolmem startu a pristani - jestli si dobre pamatuju tak na to padne cca 80 % celkove spotrebovane energie, da se na to dohledat pekny rozbor na Youtube. Provoz jen za VMC bez rizika namrazy.
Vubec netusim, jak u takoveho stroje funguje planovani paliva resp. energie na let ve srovnani s klasickym letadle (zalozni letiste, vyckavani, contingency). Myslim, ze to nebude mit sanci udelat ani go around.
mna by zaujimalo preco sa vsetci snazia o eVTOL, pri tych technickych obmedzeniach. Preco neurobia jednoduchy elektricky "cityliner", ktory by sluzil na par sto kilometrovych trasach kde spalovak nie je ekonomicky. Vid nedavny "skvely" napad nasej najnarodnejsej najsuverennejsej vlady na 4 stranu, ze bude linka BA-KE aj keby co bolo. Boeing bude cista strata, nejake turbovrtulaky neviem neviem, ale pre elektriku s doletom 500km+rezerva by to bolo ako stvorene. A takyto parameter je myslim si dosiahnutelny.
Myslíte nějaké aerotaxi? Obávám se, že spalovací motor je celkově zatím pořád výrazně levnější, než jakýkoliv elektrický pohon. A to nemluvíme o složitosti toho všeho. Navíc, na stokilometrovou vzdálenost je nejlevnější a nejjistější přeprava vlakem. Nejlepší by bylo investovat do pořádné dráhy a do vlaků, co jezděj aspoň 200.
49.2 kW (66 hp) at 2350 rpm for continuous operation. - zadna slava vuci Rotaxu 912.
, 20 kWh battery pack, in two 70 kg (150 lb) each - tzn 20kWh/49kW = 25 minut na tenhle vykon. (a to nepocitam ztraty). Udavanych 50 minut je tedy na polovicni vykon, tzn, ze 600kg sotva visi ve vzduchu. Tudiz range bych odhadl tak kolem 100km bez rezervy.
Due to the liquid cooling and the weight of the battery unit, the batteries are not swappable,
empty weight of 428 kg (944 lb) and a gross weight of 600 kg (1,300 lb), giving a useful load of 172 kg.
Spalovaci Pipistrel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pipistrel_Virus
Ma prazdny o 150kg min (tudiz o 150kg vyssi uzitnou hmotnost). 100 litru paliva (70kg, ktere ubyva) bude pri vykonu pres 50kW znamenat 5+ hodin (na tom minimalnim vykonu by to muselo byt k 10 hodinam), range 1450km. Co se vam na tom zda, Igi, neekonomicke?
Mě by zajímalo, jak se taková věc certifikuje. Musí na to vzniknout úplně nové postupy a standardy a to především na řídící elektroniku pohonů. A na baterie samozřejmě. Když si člověk uvědomí, jak je vše v letectví zálohované, tak by mne zajímalo, jak to bude u těchto multikoptér. A tím se pomalu dostaneme k ceně. Je reálné, že to bude levnější, než helikoptéra? I v dlouhodobém provozu? Elektronika časem stárne, o bateriích nemluvě...
EASA certifikovala elektricky Pipistrel pred peti lety. Pote, co je koupil Textron, se snazi i o certifikaci v USA. Loni udelila FAA vyjimku a Pipistrel/Textron muze uvest do provozu max. 150 ks techto cvicnych letadelek. Nic dalsiho podle mne certifikovano nebylo a letaji jako experimental. Pro eVTOL vznikla loni uplne nova kategorie letadel: https://www.aerospacetestinginternational.com/news/faa-issues-sets-out-evtol-regulations.html
A to ten Pipistrel je proti multikoptéře elektricky celkem jednoduchý. Když mu přestane fungovat motor, letí jako jakýkoli jiný éro v takový situaci. eVTOL nikoli.
Milí aviatici chtěl bych poukázat na nesmyslnost celé koncepce VTOLů. Jejich energetická náročnost je 3-4 násobně větší než provoz běžného letounu. Jejich náročnost na pilotáž ( nebudeme -li uvažovat software a autopilota), je exponenxcionálně náročnější a mimo zkušebních pilotů a vyloženě nadšenců to uřídí málokdo z ulice z těch kdo si udělá piloťák. Pravděpodobnost vysazení jedné pohonné jednotky, nebo celého ramene je kritická a další pohonné jednotky či ramena budou mít těžko možnost nahradit balanc a tah zejména u plně zatíženého VTOL. Je to zcestná cesta. Helikoptéry ( dvoumotorové) mohou operovat ze střech mrakodrapů a malému letadlu 600MTOW stačí 230mX 15 m ke vzletu ostatně tak jako mě už cca 20let i na sněhu. RWY mohou být ve městech směrem do řeky, nebo k pobřeží. Lety nad řekami, Takže tady vidím zvýšení bezpečnosti a cestu ve zlepšení pilotních dovedností pilotů a jejich schopnosti přistát za téměř jakéhokoliv letového počasí bezpečně na dané ploše. Zbytek vývojů VTOL vidím spíše jako vyhazování prostředků z různých fondů a od donátorů, které stejně skončí ve válečném úsilí u dronů kam je efekt přesměrován tunelem... Víte čeho si opravdu bohatý člověk váží nejvíce? Svého zdraví a bezpečnosti a to mu VTOL nikdy neposkytne v takové míře jako dobré letadlo s pevnými křídly. Cesta je tedy u malých kvalitně vyrobených STOL letadel s turbínou, či lépe dvěma turbínami. Ostatně letadla Fy Pilatus jsou dobrým vodítkem STOL charakteristiky a vysoká cestovní rychlost plus konfort a možnost si letoun pilotovat sám. Nemusíte důvěřovat žádnému programu a nikomu očkovanému s jeho nerozvinutými a tvořícími se nemocemi. Nikomu kdo má modifikovanou DNA a Grafen v mozku a krvi ( dle vyjádření slovenského vládního zmocněnce Kotlára). A tak, jak moudří bohatí si létají sami- tedy chtějí mít vše pod kontrolou, tak i proto Vtol odmítnou. Čím dříve to výrobci pochopí, tím lépe se budou mít. Tím méně bude krachů firem dotovaných našimi penězi.