ÚZPLN vydal vyšetřovací zprávu k nehodě Cessny 152 ve Strakonicích

27.02.2024 Tento článek je součástí seriálu Rozbory leteckých nehod

Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) vydal finální vyšetřovací zprávu k nehodě Cessny 152 při přistání ve Strakonicích. Letoun nedobrzdil, vyjel z dráhy a následně se převrátil na záda. Ani jeden ze dvou cestujících nebyl zraněn.

Fotografie z místa nehody zachycující Cessnu 152 po vyjetí z dráhy.
Fotografie z místa nehody zachycující Cessnu 152 po vyjetí z dráhy. (Zdroj: ÚZPLN)

Nehoda se stala 3. června 2023. Pilot s další osobou na palubě prováděl rekreační let ze Strakonic do Příbrami a zpět. Před přistáním ve Strakonicích upravil parametry a s ohledem na kluzák u prahu přistál jako delší. Po dosednutí ale Cessna 152 pokračovala bez známek snižování rychlosti. Následně najela do hromady zeminy porostlé vysokou trávou a převrátila se na záda. 

Pilot provedl předletovou prohlídku letounu, usadil nezletilou osobu na pravé sedadlo a zkontroloval správné zapnutí bezpečnostních pásů a zavření dveří. Z LKST vzlétl v 9:32, na LKPM přistál v 10:08. Následně v 10:40 pokračoval zpět na původní letiště.

Pilot před přistáním provedl zatáčku o 360°, když dal přednost na přistání vlečnému letounu. Následně při samotném dosednutí je z kamerových záznamů patrné, že více než 20 sekund po dosednutí letoun pokračoval v pohybu bez známek snižování rychlosti. 

Pokles rychlosti je z kamerových záznamů k vidění až posléze. Nicméně následovalo vyjetí z dráhy, kde Cessna najela do hromady zeminy a převrátila se na záda. 

Podle pilotovy výpovědi před přistáním se náhle zcela otočil vítr a foukal přímo do zad. „To ještě prodloužilo dráhu přistání a zrychlilo letadlo. Po dosednutí bylo však letadlo stále příliš rychlé, nedobrzdil jsem na konci dráhy. Po nehodě jsem se snažil hlavně bezpečně dostat spolupasažéra a sebe ven a také vypnout magneta a master,“ uvedl pilot pro vyšetřovatele z ÚZPLN.

Jako hlavní příčiny nehodí vidí následující: „Příčinu nehody vidím v souhře vícero okolností a mé nesprávné reakci na ně. Příliš dlouhý rozpočet pro přistání, pravděpodobně opomenutí při práci s klapkami, chybná reakce při náhlé změně směru větru do zad, kdy jsem měl udělat go around a opakovat okruh.“

Pilot měl platné osvědčení způsobilosti letové posádky PPL. Měl také platné osvědčení zdravotní způsobilosti 2. třídy a platný všeobecný průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby. Praktický výcvik zahájil na typu Cessna 150 v roce 2017, podle údajů ze zápisníků pak nalétal celkem 129 hodin a 56 min. Na konkrétním typu Cessna 152 pak jde o nálet celkem 42 hodin a 42 min. 

Podle meteorologické situace, kterou vyšetřovací zpráva uvádí, počasí na území České republiky ovlivňoval hřeben vysokého tlaku vzduchu zasahujícího ze Skotska nad východní Polsko a Ukrajinu. 

Podle ÚZPLN je z kamer zřejmé, že klesání letounu bylo prováděno pod nezvykle malým úhlem a při vyšší rychlosti. Po dosednutí na dráhu se letoun nacházel cca v polovině využitelné délky dráhy. Tato skutečnost pilota natolik vyvedla z míry, že se plně nesoustředil na postupné snižování rychlosti během dojezdu, ale pravděpodobně manipuloval s ovladačem vztlakových klapek, za účelem provedení letmého přistání a následného vzletu. Brzdit začal až před koncem dráhy. 

Při ohledání místa letecké nehody a následném podrobném technickém ohledání letounu nebylo zjištěno nic, co by svědčilo o tom, že nehodu způsobila technická závada letounu. 

S ohledem na příčinu ÚZPLN nevydal žádné bezpečnostní doporučení. 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář