Letiště ve Zbraslavicích hostilo historický moment české aviatiky. Tuzemský startup Zuri zde již 15. září poprvé testoval svůj koncept VTOL letadla, schopného vertikálního vzletu a přistání. Společnost Zuri nechtěla bezprostředně po testech zveřejnit žádné fotky letounu přímo ve vzduchu, před několika dny ale vydala video obsahujících záběry z letových zkoušek a představila, jak její stroj pracuje.

Za svou krátkou historii pracoval startup založený Michalem Illichem na několika konceptech s rozpětím křídel od dvou až do jedenácti metrů. První nákresy spatřili světlo světa v září roku 2017. Od té doby se společnost soustředila na testování malých modelů a získávání nezbytného kapitálu. Poslední testovaný prototyp odpovídá svou velikostí přibližně 90 % velikosti zamýšlené finální verze.

Během letových zkoušek tým Zuri testoval stroj pouze ve visu jen pár metrů nad zemí. Letadlo bylo v průběhu testu připoutáno k zemi dostatečně dlouhým systémem lan. Podle Michala Illicha testy přinesly celou řadu potřebných dat, které budou využity během dalšího vývoje.

Na další pokračování projektu získal startup nedávno investici ve výši 33 milionů korun. Výše investice by měla pokrýt příští dva roky fungování Zuri, a to za předpokladu, že budou práce na stroji probíhat stejným tempem jako doposud. V prosinci plánuje Zuri odhalení další generace letounu, která bude mít k produkční verzi ještě blíž.

Výsledný produkt z dílny Zuri o maximální vzletové hmotnosti 2 000 kilogramů bude vybaven hybridním pohonem. Letadlo by mělo být schopno uletět až 720 kilometrů při cestovní rychlosti 280 až 320 km/h. Pro přistání by pak měla postačovat vhodná plocha o velikosti pouhých 26 x 26 metrů.

zuri.com
Foto Zuri.com

Neustálý růst projektu si žádá vyhledávání nových a nových zdrojů financování, které by mohl přinést například crowdfunding. Tým Zuri čeká ve stále se rozšiřující konkurenci nelehký úkol, pokud se však podaří vývoj dotáhnout do zdárného konce, jistě se tím schopnosti českého inženýrství dostanou znovu do světového povědomí.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Pohon

30.11.2021 v 14:16 Radek

Hybrid s trvalým výkonem motoru optimalizovaným pro cestovní let, s pomocnými elektromotory a bateriemi pro start a přistání. Pěkný projekt, problém bude s náklady na certifikaci. A s hmotností elektromotorů a baterií, které sebou pořád taháte.

Odpovědět

RE: Pohon

30.11.2021 v 15:01 čáp

Já jsem hlavně zvědav na vyřešení odporu stojících vrtulí. To bude, myslím, zajímavý oříšek.  Další zajímavý oříšek bude financování vývoje certifikovaného stroje.

Odpovědět

RE: RE: Pohon

01.12.2021 v 14:10 David Bilík

Certifikace je podobně finančně náročná jak vývoj samotný. Pořád to zvládne cca ten stejný team lidí. Největší problém je počátek sériové výroby. To počet lidí roste exponencionálně a stím rostou i náklady. Přitom peníze z prodeje ještě pořád relativně daleko.

Odpovědět

RE: RE: RE: Pohon

02.12.2021 v 6:50 Radek

Certifikace je zhruba 10x náročnější/dražší než samotný vývoj. Prototyp zbastlíte snadno, ale dynamické zkoušky životnosti, testy softwareu, požární a klimatická odolnost (baterie), to je prostě úplně jiná liga. EASA nemá postupy a návody, jak u tohohle postupovat, takže to potrvá léta, a bude stát hodně.

Odpovědět

Zlatá doba.

30.11.2021 v 20:55 Vlado

Nastávajúca "eko" doba je rajom pre startupy všetkého druhu, aby mohli míňať peniaze "investorov" a daňových poplatníkov na kadejaké "moderné" nezmysly.

Politici a kadejakí aktivisti by mali svoje nápady vždy prvé dva tri roky platiť z vlastných peňazí, potom by sa trošku dostali do reality aké nezmysly prijímajú.

Odpovědět

RE: Zlatá doba.

01.12.2021 v 9:20 igi

to je len inymi slovami opakovany vyrok "patentove urady treba zrusit, lebo vsetko sa uz vymyslelo" ;)

asi vas to prekvapi ale su to investori, kto potrebuje minat peniaze. Sediet na kope hotovosti znamena kazdy rok stratu 5-10% (podla aktualnej inflacie). Venture kapital je cely postaveny na tom, ze 18 investicii z 20 sa ukaze ako hlupost. Podstatne su tie zvysne dve.

 

Odpovědět

RE: RE: Zlatá doba.

01.12.2021 v 12:03 Vladimír

Igi však si ty v živote nesedel na peniazoch?:-)))))))

Lebo by si takú hlúposť nikdy nenapísal ak áno:-))))))

 

Odpovědět

RE: RE: Zlatá doba.

01.12.2021 v 12:49 Piggy

Len na okraj: výrok o zrušení patentového úradu vraj pochádza od jeho zúfalého riaditeľa, zavaleného kopami patentových prihlášok z dvoch kategórií:

1. totálne fyzikálne nezmysly, prípadne naprosté zbytočnosti

2. drobné a funkčne bezvýznamné úpravy, slúžiace len na obchádzanie starších patentov 

Odpovědět

RE: RE: RE: Zlatá doba.

01.12.2021 v 16:42 igi

bud konkretny, co presne je hlupost?

ak sa teda bavime k veci a nezavodime kto da najdlhsieho smajlika, lebo to jasne vyhravas ;)

Odpovědět

Slova uznani.

30.11.2021 v 21:44 Jenda

Slova uznani jsou jiste namiste. Naucit tuhle hloupost litat muselo stat strasne moc prace.

A jiste je to dobre na cerpani vselijakych dotaci.

Ostatne DaVinci taky vymyslel Ornitopteru a nemalo blaznu  o nekolik stoleti pozdeji v tehle pitomosti utopilo velike majetky.

Ale uprimne. Koncepcne je to stejna hloupost, jako letadla na elektriku.

Jedine pozitivum ktere se v tom da najit je to, ze za penize  z Brusele a taky od bohatych Arabskych blaznu, by se mohlo projektove vyskolit nekolik novych mladych leteckych konstrukteru.

Je to vyvojovy orisek a leccos se mladi kolegove nauci.

 

Jenda

Odpovědět

RE: Slova uznani.

01.12.2021 v 11:18 igi

kedze sa tu stale opakuju tie iste narativy, poprosim vas o konkretnu informaciu - ake statne alebo europske dotacie, pripadne peniaze od arabskych blaznov, isli do tohto projektu? Uvedte prosim konkretne

Odpovědět

RE: RE: Slova uznani.

01.12.2021 v 19:25 Jenda Zima

Strukturu jejich financovani neznam, ale mam s tim dost zkusenosti.     To propag video je podle meho zamerene presne na tyhle typy subjektu a ziskani jejich financovani.  .   Jinak nic proti. Dobre konstruktery potrebujeme. I kdyz je tenhle projekt -  dle meho   -  slepa kolej.

Odpovědět

RE: RE: RE: Slova uznani.

11.12.2021 v 13:08 igi

ja som si ich investorov nasiel zhruba za 2 minuty, je to verejne dostupna informacia

Odpovědět

poznámka

01.12.2021 v 15:38 čáp

Pominu-li zajímavé technické problémy, které budou muset konstruktéři týhle věci vyřešit, a jak správně podotkl Jenda, vyučí se na tom pár mladých nadšenců, tak si  soukromně vůbec nepřeju, aby vzdušný prostor zaplnily podobný aparáty. To by byl konec svobodného sportovního létání!

Odpovědět

RE: poznámka

11.12.2021 v 6:02 Richard

Buďte bez obav. Bude to tak drahý, že si to budou moct dovolit jen lidi, co už stejně letadlo mají. Akorát nebudou potřebovat letiště, budou to mít za barákem na zahradě. A nebude jich víc, než je dneska majitelů helikoptér.

Odpovědět

RE: poznámka

12.12.2021 v 15:14 petr

Možná by to mohlo nahradit vrtulníky (záchranáři a různé další práce) ale sportovní létání to určitě neohrozí, koho by bavilo s tímhle lítat pro zábavu? Mě určitě ne, příjde mi to jak létat na dronu.

Odpovědět

RE: RE: poznámka

13.12.2021 v 16:43 čáp

Spíš jsem to myslel tak, aby takovýhle zařízení jednou nepřiměřeně nezahustily provoz. Ale vzhledem k problémům, které je potřeba vyřešit, doufám, to hned tak nenastane.

Odpovědět

tak jsem se podíval na jejich stránky

02.12.2021 v 13:56 čáp

Koukám na zuri.com, jsou to hodně velcí optimisté. Má to lítat 280-320, na obrázcích to je pěkný, luxusní interiér, jistě bude na palubě internet s možností on-line nákupů! Ale bude to potřebovat pořádnej motor, aby to všechno utáhnul!

Odpovědět

podstatné je

05.12.2021 v 9:34 Jenec

V moderní době je podstatné hlavně aby tento gadget šel dobře spárovat s mobilním telefonem... :-)

Odpovědět

Covid

28.12.2021 v 12:13 Petr Dvorak

Divím se, že pan founder má čas na řešení Zuri projektu, když poslední dva roky řeší primárně malování grafů na covid a stal se z něj covid fanatik.

Odpovědět

Přidat komentář