Qantas chce spojit Sydney s Londýnem a New Yorkem zcela novým letounem

25.08.2017

Qantas chce spojit Sydney s Londýnem a New Yorkem zcela novým letounem
Qantas chce spojit Sydney s Londýnem a New Yorkem zcela novým letounem (Zdroj: Aeroweb.cz)

Největší australská letecká společnost Qantas chce do roku 2022 zavést přímé spojení Sydney s Londýnem a New Yorkem. Brání jí v tom však jeden zásadní problém, žádné letadlo zatím takového nonstop letu, zvláště pak do anglické metropole, zatím není schopno. Qantas tak již kontaktoval evropský Airbus i americký Boeing s případným kontraktem až na několik desítek strojů, jež budou takové cesty bezpečně schopny.

Všechny lety spojující tato města prozatím probíhají s přestupem. V případě letu do Londýna je přímé spojení o délce asi 14 400 km až z australského Perthu, při letu do New Yorku musí pasažéři přesedat v Los Angeles. Ze soukromé analýzy Qantas však vyplývá, že poptávka po přímých spojeních Sydney s oběma městy je natolik veliká, že se australskému dopravci vyplatí zainvestovat do nových letounů, byť s o pětinu dražší letenkou, a zavést tak hned dvě nejdelší linky na světě. Boeing 787-9, letoun s největším doletem v letce Qantas (14 140 km) ovšem do přibližně 16 000 km vzdáleného New Yorku, ani o dalších tisíc kilometrů vzdálenějšího Londýna samozřejmě nedoletí. Stejně tak ale ani žádný z dalších velkokapacitních strojů s dlouhým doletem, které jsou aktuálně na trhu. Pouze částečnou odpověď na tento problém by mohla přinést chystaná série Boeingů 777X, konkrétně 777-8 s doletem stanoveným na 16 100 km. Aby bylo možno vytvořit spoj Sydney s Londýnem, tak bude zapotřebí zcela nového stroje.

Do zatím neoficiální, přesto velmi lukrativní soutěže o dopravní letoun s vůbec největším doletem na světě plánuje Qantas zapojit právě dva největší výrobce – Boeing a Airbus. Sází přitom hlavně na další modifikaci nadcházejících 777-10X a novou verzi A 350 v podobě 350-900ULR (ultra-long range) s výrazně prodlouženým doletem. Nový letoun na více jak 20 hodinový let do Londýna a přes 18 hodin dlouhý přelet do New Yorku plánuje australský dopravce vybrat během následujících dvou až tří let.


A 350-900ULR odstartuje svou kariéru v barvách Singapore Airlines / Obrázek Airbus

Mohlo by vás zajímat

Témata

Airbus A350


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář