AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Elektrické dopravní letectví se stává realitou, první bude Volocopter

2. srpna 2017
Autor: Michael Černes, celkové hodnocení článku: 4,1
Klíčová slova: Rubrika: Krátké zprávy


Idea elektroletu, tedy letounu využívajícího čistě elektrický pohon, je na světě sice již dlouho, až v posledních letech se však hlavně díky stále intenzivně rozvíjené technologii lehčích, ekonomičtějších a výkonnějších akumulátorů stává aktuální. Vedle celé řady menších nezávislých společností, jež plánují v tomto odvětví udělat první velký průlom, se přitom o možnost elektrického pohonu začal intenzivně zajímat i výrobce velikosti Airbusu.

Již v roce 2014 prezentoval Airbus letoun E-Fan, dvoumístný letoun nekonvenčního vzhledu poháněný dvojicí 30kW elektrických turbodmychadel a 167kg baterií, která umožňovala stroji až hodinu letu při maximální rychlosti 220 km/h. Plánovaná výroba jak dvoumístné, tak i čtyřmístné varianty však byla na začátku tohoto roku zrušena. Zcela neznámý je pak osud futuristického elektrického dopravního letounu E-Thrust, jež měl vycházet z poznatků získaných v programu E-Fan.


E-Thrust na nebi zřejmě bohužel neuvidíme, nahradit by ho však mohl elektrický BAe / Obrázek Airbus

Nyní se zdá, že renomovaný evropský výrobce na svůj plán stát se nejsilnějším hráčem na poli elektrického letectví nezanevřel, vydá se jen jinou cestou. Již během příštích několika let by tak světlo světa měly spatřit hned dva unikátní elektrické konvertoplány - ten první jakožto jednomístný pilotovaný stroj nesený asi osmi menšími rotory, ten druhý pak plně autonomní čtyřmístný prostředek poháněný čtveřicí elektrických dmychadel. Na rozdíl od prvně zmíněného, který má sloužit jen jako vývojová báze, by měla čtyřmístná autonomní kvadrokoptéra najít uplatnění na nově vznikajícím trhu létajících autonomních taxi. Kromě toho má však Airbus stále zájem i o vytvoření revolučního elektrického dopravního letounu. Ten však zřejmě nebude projektovat od nuly, jak se dosud předpokládalo, ale chce s firmou BAE Systems spolupracovat na elektrické konverzi regionálního BAe 146.

Ještě předtím se ale prvním dostupným elektrickým letadlem stane zřejmě unikátní německý stroj Volocopter, jež v zásadě umožňuje nesení lidské posádky technologií moderních civilních dronů. V minulých dnech totiž stejnojmenná společnost oznámila, že od celé řady partnerů v čele s tamním Daimlerem získala kapitál v celkové hodnotě 25 milionů Eur za účelem dokončení projektu do fáze certifikace a zahájení sériové výroby. Stroj má podobně jako jeho konkurent firmy Airbus sloužit jako moderní autonomní letecké taxi, které by zjednodušilo a zlevnilo, hlavně pak v městském prostředí. O zavedení přepravní sítě Volocopterů přitom již projevila zájem například Dubaj.  


Loňský test autonomní verze Volocopteru / youtube/Volocopter
 







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 4,1

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 0 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.


Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 5 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.81.108.2 xxx
Pokud jednou zatáhneš za vypínač vlečného lana, jeví se Tvůj osud na nejbližších čtrnáct dní poněkud nejistým.
olanzapin halveringstid olanzapin depot olanzapin graviditet
fluconazol hexal fluconazol gardnerella fluconazol 50 mg dosis

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.