Legendární Antonov AN-2 ve verzi 100 minulý týden na Ukrajině v domovském gostomelském testovacím středisku u Kyjeva vytvořil ve své třídě rekord v hmotnosti do vzduchu vyneseného nákladu. Do výšky 2 700 metrů dopravil na palubě celkem 3 202 kilogramů. Výrobce letounu na svých stránkách uvádí, že rekordní výkon postoupí k dalšímu zpracování Mezinárodní letecké federaci (FAI).
Posádku Antonovu s registrací UR-EXB tvořil kapitán Sergej Tarasjuk a druhý pilot Valerij Jepančincev. Podle prvního jmenovaného letoun se zátěží tvořenou železnými pláty dosáhl výšky 2 000 metrů za osm minut a za další čtyři minuty pak cílových 2 700 metrů.
Foto Antonov
V srpnu uplyne již 70 let od prvního letu prototypu známého dvojplošníku. Sériová výroba začala v roce 1948 a pokračuje dodnes. Továrna na vztlak, jak se někdy mezi piloty AN-2 přezdívá, má tak už nyní na svém kontě primát coby nejdéle vyráběného letadla na světě a zároveň je největším provozovaným dvojplošníkem. Schopnost operovat z malých a neupravených ploch, odolnost, možnost letu na velmi malých rychlostech, to jsou všechno stále zajímavé parametry pro řadu využití. K rozjezdu stačí méně než 200 metrů a délka přistání přes 15metrovou překážku je jen lehce přes 400 metrů. Pádovou rychlostí se může robustní stroj měřit s ultralighty a díky speciální konstrukci křídla s ním lze řízeně klesat i při rychlosti necelých 50 km/h.
Charakteristickým brumláním hvězdicového motoru už se nám verze AN-2-100 nepřipomene. Zastavěnou má turbovrtulovou pohonnou jednotku MS-14 ukrajinského výrobce Motor Sič o výkonu 1 500 koní. Ta, přestože je lehčí, přináší o polovinu větší výkon oproti původnímu pístovému devítiválci. Zároveň slibuje nižší spotřebu paliva, kterým je letecký petrolej. Nově je také instalována třílistá vrtule AV-17 ruské společnosti Aerosila s možností nastavení reverzního režimu a viditelné změny doznala celá přední část trupu.
Třeba v Plzni, ale letová hodina bude dost drahá, tipuju to tak na 12-15 tisíc. A přeškolení se ale za tu hodinku zvládnout dá. Nicméně od Nového roku bude AN-2 samostatnej typ, vyjmutá ze SEP, tudíž bude potřeba typovka, nikoliv pouze přeškolení. Ti, co už jí budou v zápisníku mít, jim zůstane, budou ale dělat klasická přezkoušení na typu. Mimochodem, nemá někdo tušení, proč tohle úřad udělal a vyjmul Andulu ze SEPu? Nemyslím, že je to krok vpřed.
Xair, respektive občanské sdružení Aerovia v Hradci Králové má 2 vlastní andulky a spoustu dalších provozuje. Nejlepší vlézt na www.xair.aero a napsat mail nebo zavolat přímo do kanceláře. An-2 co se přeškolení týče je vždy na individuální dohodě podle zkušeností pilota (cena, doba).
Pan Horvát, VLP v tamní škole, je jedním z nejskušenějších co se An-2 v ČR týče.