Společnost Embraer včera informovala veřejnost o prvním letu svého stroje E195-E2, největšího dopravního letounu řady E2. Vzlet byl původně plánován až na druhou polovinu roku, v brazilském São José dos Campos se ho však podařilo uskutečnit již včera, tři týdny po rolloutu a necelý rok po prvním letu E190-E2. Získání certifikace Embraer očekává začátkem roku 2019.
Během prvního dvouhodinového letu čtyřčlenná posádka čítající dva piloty a dva palubní inženýry ověřovala základní letové charakteristiky stroje a jeho jednotlivé systémy. Jak sdělil serveru AINonline provozní ředitel společnosti Luís Carlos Affonso, let probíhal ve standardním fly-by-wire režimu a byla během něj testována např. funkčnost autopilota, klapek, podvozku, APU, udržování tlaku v kabině a zahrnoval také pózování stroje pro letecké fotografování.
Foto Embraer
Dle výrobce se jedná ve své třídě uspořádání s jednou uličkou o nejefektivnější proudový dopravní letoun na světě. John Slattery, prezident a výkonný ředitel Embraer Commercial Aviation, ho v tiskovém prohlášení definuje přímo jako „profit-hunting machine“. Ve srovnání s předchozí verzí E195 má v přepočtu na jedno sedadlo o 24 % nižší spotřebu a o 20 % nižší náklady na údržbu. Podstatnou roli v dosažení takových parametrů hraje instalace motorů Pratt & Whitney PurePower Geared Turbofan PW1900G a nově navržené křídlo s větším rozpětím, které je dle provozního ředitele společnosti mezi všemi proudovými dopravními letouny s úzkým trupem vůbec nejštíhlejší.
Oproti předchozí variantě E195 má verze E2 o tři řady sedadel více. V kombinovaném uspořádání dvou tříd pojme 120 cestujících, v jednotřídním pak až 146. Dolet výrobce udává jako 2 450 nautických mil (4 537 km). Podle svého prezidenta a výkonného ředitele eviduje společnost již nyní 90 závazných objednávek tohoto stroje, přičemž John Slattery zároveň zmiňuje, že kompletní řada E-Jets v kategorii kapacity do 130 cestujících zaujímá aktuálně nadpoloviční podíl na celosvětovém trhu se zastoupením v 50 zemích.
Jak uvádí server AINonline, uvedením E195-E2 do provozu by chtěl Embraer konkurovat také kanadskému úzkotrupému letounu Bombardier CS100. Při téměř stejné prázdné hmotnosti uveze brazilský letoun o 10 % více pasažérů. Znatelně větší dolet konkurenta nepovažuje výkonný ředitel za překážku, protože segment trhu, pro který je nový letoun koncipován, nepožaduje takto dlouhé lety.