První plně certifikované létající auto v prodeji

20.02.2017

První plně certifikované létající auto v prodeji
První plně certifikované létající auto v prodeji (Zdroj: Aeroweb.cz)

Nizozemská společnost PAL-V minulý týden oznámila, že jako první na světě zahajuje prodej létajícího automobilu. Dvoumístný stroj využívající konceptu vírníku splňuje dle výrobce všechny letecké i automobilové předpisy v Evropě a Spojených státech amerických. Jako první jde do prodeje limitovaná edice Liberty Pioneer.

Společnost PAL-V (Personal Air and Land Vehicle) od začátku svého vývoje postupovala tak, aby výsledný produkt splňoval všechny normy pro pozemní i letecký provoz v Evropě a Spojených státech. Do certifikační části vývoje šlo přes 50 % nákladů. Na rozdíl od výrobců, kteří certifikace řešili až druhotně a s nejistotou jejich výsledku, tak získali náskok vedoucí k dnešnímu prvenství v zahájení prodeje plně certifikovaného stroje.

PAL-V Liberty je létající automobil, jehož let je postaven na principu vírníku. Tím se odlišuje od svých konkurentů, jako je např. americká Terrafugia nebo slovenský AeroMobil, kde stroj ve vzduchu funguje jako letoun. Díky vírníkové koncepci pro vzlet a přistání postačuje poměrně malá plocha, 180 metrů pro rozjezd, 330 metrů pro překonání 15metrové překážky a 30 metrů pro přistání. V případě výpadku pohonné jednotky lze pomocí autorotace provést nouzové přistání. Pro zvýšení bezpečnosti je PAL-V Liberty vybaven dvěma 100koňovými benzinovými motory. Pro běžný letový provoz slouží oba, při výpadku jednoho z nich má pilot stále dost času vybrat si vhodnou plochu pro přistání.

Kde všude mají auta křídla?

O létajících automobilech, jejich historii, současnosti i budoucnosti jsme psali v článku Létající automobily - praktické vynálezy či bláznivé sny? - 1. část a 2. část.

V silničním provozu je využíván jeden motor, který zajišťuje maximální rychlost 160 km/h a při ekonomické spotřebě 7,6 l / 100 km dojezd 1 315 km. Ve vzduchu, kdy jsou v akci oba motory, je maximální rychlost 180 km/h, cestovní kolem 150 km/h, dostup 3 500 m, užitečné zatížení téměř 250 kg a operační rádius podle zatížení stroje 400 až 500 kilometrů. Pro pozemní provoz jsou vnější letové komponenty složené u kapoty a celá kabina je posazena níže než v letové konfiguraci. Vzhledem k délce čtyři metry, šířce dva metry a výšce 1,7 metru pak lze s PAL-V Liberty parkovat jako s běžným osobním automobilem.

Ředitel prodeje pro země Benelexu Marco van den Bosch uvedl, že v limitované edici Liberty Pioneer půjde do prodeje 90 kusů. Polovina je určena pro Evropu, zbytek pro Spojené státy a další země. Cena tohoto unikátu v základní verzi je 499 000 Eur (asi 13,5 miliónu korun) plus 25 000 euro nevratný rezervační poplatek, v rámci kterého lze čerpat např. deset výcvikových lekcí. K zákazníkům by se první stroje měly dostat v roce 2018. Levnější variantou, která bude dostupná později, je Liberty Sport za 299 000 (asi osm miliónů korun) euro s nevratným rezervačním poplatkem 10 000 Eur.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář