Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) zveřejnil koncem ledna oficiální statistiky tuzemské nehodovosti za rok 2016. Vyplývá z nich, že v České republice zemřelo při leteckých nehodách 15 lidí, což představuje oproti čtyřem osobám v roce 2015 výrazný nárůst. Leteckých nehod letadel do vzletové hmotnosti 2 250 kg však příliš nepřibylo. Nejčastější příčinou byla ztráta kontroly nad letadlem.
Nehod letadel do maximální vzletové hmotnosti 2 250 kg bylo na území ČR v roce 2016 celkem 59, což je o 5 % více než v roce 2015. Tragické nehody postihly 12 členů posádek SLZ, tři lidé zemřeli při řízení letadel do vzletové hmotnosti 2 250 kg registrovaných pod ÚCL. K tomu je nicméně potřeba dodat, že sportovních létajících zařízení (SLZ) je oproti jiným letadlům všeobecného letectví zaregistrováno zhruba 2,5krát více. Celkový počet 1 094 událostí hlášených ÚZPLN loni ze všech oblastí, tedy nejen všeobecného letectví, znamená oproti roku 2015 čtvrtinový nárůst.
V kategorii letadel všeobecného letectví do vzletové hmotnosti 2 250 kg, spadajících pod správu Úřadu pro civilní letectví, došlo celkem k 26 nehodám. Největší podíl na nich mají kluzáky s 9 nehodami, dále letouny se 7 nehodami a stejný počet 7 nehod je zaznamenán i u bezpilotních prostředků. Dvě nehody připadají na vrtulníky a jedna nehoda na motorový kluzák.
Foto ÚZPLN
V kategorii sportovních létajících zařízení spravovaných Leteckou amatérskou asociací ČR statistiky zaznamenaly na našem území celkem 33 nehod. Nejvíce jich připadá na kategorii ultralehkých letadel, celkem 13. Následuje 7 nehod padákových kluzáků a 6 nehod motorových padákových kluzáků. Dvě nehody jsou nahlášené u ultralehkých vírníků a motorových závěsných kluzáků a jedna nehoda u ultralehkého kluzáku, ultralehkého vrtulníku a závěsného kluzáku.
Foto ÚZPLN
Z hlediska příčin nehod je v roce 2016 nejvíce zastoupena ztráta kontroly nad letadlem. Z 20 takových případů došlo sedmnáctkrát ke ztrátě kontroly za letu a třikrát na zemi. V šesti případech za nehodou stála technická závada mimo motorovou jednotku a ve čtyřech případech náraz do překážky během vzletu, nebo přistání. Piloti v Česku tím potvrzují nepříznivý světový trend; fenomén zvaný též LOCI (Loss of Control In-flight) zmiňuje jakožto nejpalčivější problém všeobecného letectví opět i výroční plán amerického Úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) Most Wanted List pro roky 2017 a 2018.