Závod v objednávkách vyhrál ve Farnborough Airbus před Boeingem

18.07.2016

Závod v objednávkách vyhrál ve Farnborough Airbus před Boeingem
Závod v objednávkách vyhrál ve Farnborough Airbus před Boeingem (Zdroj: Aeroweb.cz)

S koncem týdne skončil i mezinárodní letecký veletrh v anglickém Farnborough, který se ob rok střídá s aerosalonem na pařížském letišti Le Bourget. Jako každoročně byly první čtyři dny veletrhu věnovány obchodu, pátek a oba víkendové dny veřejnosti. Celosvětově nejsledovanější bývá právě začátek aerosalonu, na kterém výrobci často prezentují své novinky a plány a uzavírají velké kontrakty.

Airbus zachránil neo

Největší „bitva“ se samozřejmě odehrála mezi dvěma největšími výrobci, Boeingem a Airbusem. Nejsledovanější byl přitom souboj jejich nových menších modelových řad, 737 MAX, respektive A320neo. Z celkového „vítězství“ se nakonec mohl radovat evropský výrobce s objednávkou na 405 letounů v celkové hodnotě 23 miliard amerických dolarů oproti 179 letadlům Boeingu v hodnotě 12 miliard dolarů. Pozadu nezůstal ale ani čínský výrobce Comac, který prodal 90 regionálních letounů ARJ21 domácímu provozovateli.

Za svůj úspěch vděčí Airbus hlavně letounům modelové řady „neo“, které suverénně dominují prodejním statistikám. Na odbyt našlo celkem 390 letounů A320neo a A321neo s opcemi na dalších 115 strojů. Největším odběratelem jsou asijské aerolinky, jmenovitě Air Asia s objednávkou na 100 a opcí na stejný počet strojů a indická Go Air, která koupí 72 letadel.

Přímý konkurent rodiny „neo", řada 737 MAX, už tak úspěšný nebyl. Americký výrobce prodal  „jen“ 150 „narrow-body“ letadel a to hlavně čínským aeroliniím Xiamen v počtu 30 a španělské Air Europa v počtu 20 strojů. Boeing však dominoval na trhu s velkými, tzv. wide-body letouny. Tam s 29 objednávkami, hlavně na Boeing 787-9 Dreamliner, předčil Airbus, který se musel spokojit s pouhými 15 objednanými letouny, převážně řady A350-1000.


16 letounů 737 MAX 8 s opcí na dalších devět si začátkem roku objednal i Travel Service /  Foto Boeing

Pozornost si však zaslouží i dříve dojednaný prodej 16 nákladních B747-8F ruské společnosti Volga-Dnepr. Oproti tomu A380, dosud ještě vlaková loď Airbusu, se nadále trápí nezájmem ze strany aerolinek. Výrobce tak bude velmi pravděpodobně muset snížit produci na jeden stroj za měsíc, namísto současných dvou a půl.

Debut s českou stopou

Kromě novinek na poli civilní dopravy představil veletrh samozřejmě i oblast vojenského letectví. Vůbec poprvé se tak například ve Farnborough letově představil bojový letoun páté generace F-35B Lightning II z výzbroje RAF.  Při minulém veletrhu ve Farnborough, tedy v roce 2014, se ani nevědělo, jestli program F-35 přežije konec dekády. Letos už se STOVL verze F-35 mohla předvést ve visu nad letištěm.

Pozornosti neunikl ani debut brazilského KC-390 částečně vyráběného v Portugalsku, Argentině a samozřejmě také v Aeru Vodochody. O transportní stroj projevila zájem celá řada zemí včetně například Švédska, hledajícího náhradu za své dosluhující Herkulesy C-130E, které složí pro transport a jako tanker pro doplňování paliva za letu, čehož má být KC-390 také schopen. 


F-35B Lightning II při demonstraci visu ve Farnborough / Foto Youtube/AIRBOYD

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář