Ruská společnost Irkut spadající pod vládou kontrolovanou United Aircraft Corporation (UAC) včera v ruském městě Irkutsk představila moderní dopravní letoun MC-21 (Magistralnyj Samoljot 21. veka - dopravní letadlo 21. století) ve verzi 300, které by v budoucnu rádo konkurovalo Boeingu 737 či rodině Airbusu A320. K prvnímu zkušebnímu letu by mělo vzlétnout koncem letošního roku, ve třech verzích nabídne prostor až pro 211 cestujících. O slavnostním představení stroje informoval portál Rt.com
Představení prvního ruského dopravního letounu v tomto tisíciletí / Foto Rt.com
Sériová produkce letounu pro krátké a střední tratě, jehož vývoj stál přibližně 100 miliard rublů (37 miliard Kč) by mohla pozvolným tempem započít v příštím roce. Na domácím trhu by měl nahradit především starší letouny Tupolev Tu-134, Tu-154 a Tu-204.
„Jedná se o velký úspěch pro náš letecký průmysl, naše vědce, designéry, inženýry a letecké pracovníky,“ pronesl při slavnostním představení ruský premiér Dmitrij Medveděv. „Věřím, že jsme postavili dobrý stroj, spolehlivý a efektivní.“
Kokpit ruského letounu si nezadá se západními konkurenty / Foto Rt.com
Ačkoli existují přesné výkonové charakteristiky letounu pouze ve výpočtech a na letová data bude potřeba ještě počkat, eviduje ruský výrobce 175 objednávek na svůj nový letoun. Domácí Aeroflot plánuje do své flotily zařadit 50 těchto letounů s doletem do šesti tisíc kilometrů.
MC-21, někdy taky označovaný jako Tu-242, využívá oproti svému předchůdci Tu-204 větší množství kompozitních materiálů a slitin hliníku s titanem.
Ruské nebo americké motory
Největší verze MC-21-400 nabídne se svými 36,8 metry o 2,7 metru větší rozpětí než jeho konkurent Airbus A320, na délku měří o 9 metrů více (46,7 metrů), co do výšky jej evropský konkurent se svými 11,76 metry překoná o jeden metr. Ruský letoun však nabídne až o 10 tun větší maximální vzletovou hmotnost, která se u největší verze 400 ustálí na 87 230 kg.
O pohon letounu by se měly starat americké motory Pratt & Whitney PW1400G, dostupné by však měly být i ruské pohonné jednotky PD-14. V jejich certifikaci k používání na novém letounu společnost Irkut věří do konce příštího roku.
Dvouproudový motor ruské výroby PD-14 / Foto Rt.com
Rovněž ostatní potřebné certifikace by ruská společnost ráda získala do konce roku 2017. Od roku 2020 plánuje vyrábět 20 kusů MC-21 ročně, od roku 2023 by pak výrobní halu mohlo opouštět až 70 letadel ročně.