Letecká doprava 2015 podle ASN: „jen“ 16 nehod a 560 obětí

04.01.2016

Letecká doprava 2015 podle ASN: „jen“ 16 nehod a 560 obětí
Letecká doprava 2015 podle ASN: „jen“ 16 nehod a 560 obětí (Zdroj: Aeroweb.cz)

Internetový server Aviation-safety Network (ASN) zveřejnil přehled nehod dopravních letadel za uplynulý rok. Ten potvrzuje trvalý trend zvyšování bezpečnosti letecké přepravy a ukazuje rok 2015 jako nejbezpečnější co do celkového počtu nehod od roku 1946, do nějž sahají dostupné statistiky. Dohromady 560 osob nepřežilo 16 leteckých nehod způsobených ať už lidským pochybením, technickou závadou či teroristickým útokem.


Počet nehody dopravních letadel vytrvale klesá posledních 25 let / Foto ASN

Ve statistikách se tým ASN zaměřil na nehody civilních dopravních letadel pro více než 14 cestujících. V uplynulém roce nás nejprve zaskočila katastrofa Airbusu A320 Germanwings ve francouzských Alpách, kterou nepřežilo všech 150 osob na palubě. O 74 řádků delší byl seznam obětí říjnové nehody A321 ruského dopravce Metrojet na Sinajském poloostrově, kterou podle předběžných závěrů ruských vyšetřovatelů zavinila výbušnina na palubě letounu.

Nejvýmluvnějším argumentem k bezpečnosti letectví je, že pouze sedm z šestnácti vyhodnocovaných nehod zahrnovalo přepravu osob; při celosvětovém počtu 34 milionů letů za rok z toho plyne pravděpodobnost jedné nehody dopravního letadla s cestujícími na přibližně pět milionů letů. Pro představu, výše zmíněných 560 obětí je o 49 méně, než kolik napočítali policisté při dopravních nehodách za 11 měsíců loňského roku v České republice.

„Od roku 1997 má celkový počet nehod dopravních letadel sestupnou tendenci, a to také díky bezpečnostním opatřením mezinárodních leteckých organizací jako Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) či Mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA) a společností působících v leteckém průmyslu,“ oceňuje prezident internetového portálu Harro Ranter.

Ani tyto organizace nicméně nedokázaly letectví uchránit před teroristickými útoky, únosy či sabotážemi. Pravděpodobnost ztráty letadla jejich následkem byla totiž za uplynulý rok nejvyšší od roku 1988. To lze ovšem rovněž přičíst na vrub celkově nízkému počtu nehod. 

Nejkritičtější fází letu se podle statistik ukázal let po trati, při němž došlo k jedenácti okolnostem, se kterými si posádka nedokázala poradit. Únorový let ATR 72 čínské letecké společnosti TransAsia Airways byl jedním ze čtyř případů nezvládnutého počátečního stoupání, přiblížení na přistání nezvládli pouze piloti květnového letu Airbusu A400M Atlas. Šest z 16 nehod se odehrálo na území USA, Evropa se stala svědkem tří fatálních nehod, o zbývajících sedm se podělila Asie, Afrika a Střední a Jižní Amerika.

Nejtragičtějším rokem za posledních deset let byl rok 2014, z něhož máme stále ještě v živé paměti březnovou ztrátu Boeingu 777 společnosti Malaysia Airlines v oblasti Indického oceánu a červencové sestřelení Boeingu stejné společnosti nad východní Ukrajinou. Právě tyto dvě události přispěly významnou měrou k celkovému počtu 990 ztracených lidských životů při 21 nehodách. Naopak nejmenší počet obětí v letecké dopravě (265) za sebou zanechal rok 2013.

Na kompletní zprávu se můžete podívat na stránkách ASN.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář