Japonská společnost Mitsubishi oznámila minimálně roční zpoždění certifikace letounu MRJ (Mitsubishi Regional Jet). I přes původní prohlášení o skvělých výkonech letounu po úvodním letu se totiž ukázalo, že je stroj nedostatečně výkonný pro získání certifikace. Podle slov prezidenta společnosti Hiromichi Morimota je MRJ dostatečně výkonný pro běžné použití, potřebných 150 % potřebných pro úspěšné získání certifikace však velmi pravděpodobně nedosáhne. „Je to první japonský dopravní letoun po padesáti letech, na modelech navíc vše vypadalo v pořádku. Při stavbě prototypu jsme ale objevili několik nedostatků, na něž se nyní plánujeme zaměřit“ dodává Morimoto. Jestli jedním z nedostatků jsou i pohonné jednotky Pratt and Whitney PW1200G, však Mitsubishi neoznámilo.
MRJ / Foto Japantimes.com
Roční zpoždění projektu je pro MRJ opravdu citelnou ranou. Ukazuje se totiž, že někteří zahraniční zákazníci si objednávku Regional Jetu začínají tak nějak rozmýšlet. Konkrétně americké společnosti Eastern Air Lines a Trans States Holdings zvažují stažení objednávky na celkem 70 letounů. Tím by Mitsubishi ubyla téměř třetina objednávek. Kromě zpoždění vývoje MRJ k tomu americké zákazníky vede i změna požadavků na regionální letouny. To vše nahrává mimo jiné právě i Bombardieru s CSeries, který nedávno dosáhl certifikace. Na úkor Mitsubishi by mohl zákazníky získat i brazilský Embraer se svojí rodinou letounů E-Jet.