Let MH17 byl sestřelen ze země, potvrzuje závěrečná zpráva Nizozemců

14.10.2015

Let MH17 byl sestřelen ze země, potvrzuje závěrečná zpráva Nizozemců
Let MH17 byl sestřelen ze země, potvrzuje závěrečná zpráva Nizozemců (Zdroj: Aeroweb.cz)

Málokdo asi čekal závěry jiné. Letoun typu Boeing 777-200 registrace 9M-MRD, který havaroval loni v červenci nad Ukrajinou, byl sestřelen raketou typu země-vzduch systému Buk. Tak stojí v závěrečné zprávě z vyšetřování nehody, kterou včera zveřejnil nizozemský vyšetřovací úřad DSB. Zpráva v zásadě potvrdila veškeré dosud známé informace, poodhaluje však i pozadí vyšetřování.

"17. července 2014 zajišťovaly Malaysia Airlines let MH17. Plně způsobilý Boeing 777-200 letěl ve výšce 33 000 stop podél ukrajinsko-ruské hranice pod vedením ukrajinského řízení letového provozu a byl řízen plně způsobilou a kvalifikovanou posádkou. V 15:20:03 SELČ vybouchla poblíž levé horní části kokpitu hlavice 9N314M ze střely řady 9M38, umístěné na systému země-vzduch zvaném Buk. Veškeré jiné možné příčiny ztráty integrity letounu za letu byly zváženy, analyzovány a vyloučeny na základě dostupných důkazů," shrnuje stručně závěrečnou zprávu server Aviation Herald.

Oficiálně se tak podle Nizozemců podařilo vyvrátit některé spekulace, například že mohl být letoun sestřelen raketou vzduch-vzduch z jiného letounu. Dále se však vede diskuse, odkud byla raketa na letoun vypálena. Ačkoliv oficiální stanoviska nizozemských vyšetřovatelů toto zcela jasně neříkají, podle serveru iDnes.cz jejich šéf Tjibbe Joustra přiznal, že šlo nejspíš o výstřel z území ovládaného proruskými separatisty. Touto otázkou se však bude zabývat další pátrání kriminalistů.

Zpráva kromě stanovení závěrů také hodnotí související okolnosti. Kritizuje tak například jednání zodpovědných úřadů, které neiniciovaly kompletní uzavření vzdušného prostoru nad územím probíhajícího ozbrojeného konfliktu, kde byla navíc ve dvou dnech předcházejících nehodě boeingu sestřelena dvě vojenská letadla. Vyšetřovatelé však zmiňují i těžkosti při samotném šetření nehody, zejména zadržování radarových záznamů ze strany Ruska, což je podle nich jednání v rozporu s Přílohou 11 Mezinárodní úmluvy o civilním letectví (ICAO Annex 11), podle které mají být tato data uchována a poskytnuta pro účely vyšetřování leteckých nehod a incidentů.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář