V průběhu druhé světové války a po ní sjelo z výrobního pásu v kansaském městě Wichita celkem 1 644 bombardérů B-29 Superfortress. Jen málo se jich zachovalo do dnešní doby, o to jsou však cennější. Nezisková organizace „Doc’s Friends“ proto investovala nemalé částky, aby jeden z nich zachránila a proměnila v létající muzeum. Slavnostní úterní „roll-out“ doplní dnešní zkouška motorů. V 15:00 našeho času (8:00 dopoledne CT) ji bude možné sledovat živě.
Nynější podoba B-29 Prófy, slavnostní roll-out sledovalo přes 200 lidí / Foto b-29doc.com
Tým techniků nejprve otestuje chod jednotlivých motorů na volnoběh. Ty jsou podle informací organizace kombinací Curtiss-Wright 3350-95W a R-3350-26WD. Pokud bude vše v pořádku, současný chod všech čtyř motorů probere opět po sedmdesáti letech B-29 pod kansaským nebem k životu.
Část letky B-29 získala své jméno podle pohádky Sněhurka a sedm trpaslíků; Prófa (Doc) byl jedním z nich. Americká armáda letoun získala v roce 1945, sloužil například pro kalibrování radarů či vlekání cvičných cílů. O jedenáct let později jej vyřadila, následně jej námořnictvo používalo jako cvičný cíl v kalifornské oblasti China Lake. Ponechán svému osudu jej v roce 1987 našel Tony Mazzolini v mohavské poušti, trvalo však dalších dvanáct let, než jej dokázal spolu s přáteli od americké vlády odkoupit. V roce 2000 stroj převezl na letiště ve středoamerickém městě Wichita, jen kousek od místa, kde sjel před více než padesáti lety z výrobní linky. V roce 2013 vznikla organizace „Doc’s Friends“, která díky podpoře místních podnikatelů shromáždila dostatek prostředků na dokončení oprav letounu.
„Zachránit letoun z pouště byla jedna věc,“ popisuje pan Mazzolini, „mým snem nicméně vždy bylo Prófu opravit do letuschopného stavu a přeměnit jej v létající muzeum, abychom nezapomněli, co se tehdy dělo.“
Současným úkolem je se sedmdesát let starým letounem vzlétnout. Následně pro něj bude potřeba najít stálou základnu a, pokud se i to zdaří, provozovat jej jako létající muzeum. Náklady na opravu letounu a zajištění stálého hangáru organizace odhaduje na 7-9 milionů dolarů. Část peněz by ráda získala od dárců.
Pokud přípravy půjdou jak mají, koncem roku by se „Doc“ mohl stát jedním ze dvou B-29 v letuschopném stavu.