Společnost Aero Vodochody včera provedla zálet prototypu své upravené vlajkové lodě pod názvem Albatros L-39 NG, který se kromě modernizované avioniky pyšní mimo jiné novou pohonnou jednotkou. Tvar draku, díky kterému je proudový letoun snadno rozpoznatelný, doznal jen dílčích úprav. Například nádrže na koncích křídel již patří minulosti, nahradily je kompozitové konce. Nyní letoun čekají další testy.
Schéma modernizovaného letounu Albatros L - 39NG / Foto l-39ng.cz
I jeden ze světově nejúspěšnějších cvičných letounů s více než padesátiletou historií musí jít s dobou; Next Generation (NG) si proto ponechal stávající drak, nicméně namísto AI-25TL bude letoun pohánět motor FJ44-4M americké společnosti Williams International, který konstruktéři do prototypu vestavěli v rekordním čase tří týdnů. Dříve, než však společnost začne nový typ prodávat, nabízí zákazníkům z přibližně 45 zemí světa dovybavení jejich aktuální verze novým motorem či plně digitální avionikou.
Ta ostatně zaujme už po nahlédnutí do kokpitu NG. Firmy Genesys Audiosystem a STEEL Praha, které se na ní podílely, nabízí možnost jejího přizpůsobení podle přání kupujícího. Glass kokpit v kombinaci s Head-up displejem by měl nabídnout moderní prostředí pro letový výcvik posádek současných vzdušných sil.
„Od dodání motoru neuběhly ani tři týdny a letoun úspěšně provedl zálet. Chtěl bych ocenit práci našich zaměstnanců, kteří při plném vytížení dalšími projekty dokázali udržet velmi náročný harmonogram zástavby a dokončit letoun v termínu, který jsme veřejně přislíbili,“ pochvaluje si práci svého týmu prezident společnosti Ladislav Šimek. „Použitím těch nejlepších dostupných prvků, jejichž integraci završil zálet, přineseme na trh bezprecedentně efektivní typ dosažitelný pro široké spektrum uživatelů.“
Podobu modernizovaného letounu budeme moci posoudit na vlastní oči na blížících se Dnech NATO v Ostravě, v příštím roce se letoun předvede i na několika zahraničních leteckých veletrzích.