Airbus, Terrafugia a Textron v týdnu představili své vize budoucnosti

05.08.2015

Airbus, Terrafugia a Textron v týdnu představili své vize budoucnosti
Airbus, Terrafugia a Textron v týdnu představili své vize budoucnosti (Zdroj: Aeroweb.cz)

Jak by mohla vypadat doprava budoucnosti, ale i reálný plán vývoje nového turbopropu pro příštích pár desetiletí; to vše v minulých dnech představili tři světoví výrobci letounů.

O budoucí možnost cestování čtyřnásobnou rychlostí zvuku se postaral ten největší, Airbus. Včera si totiž nechal patentovat koncept komerčního letounu na kombinovaný pohon, který by měl dosáhnout až rychlosti kolem Mach 4,5. Koncept počítá se strojem startujícím vertikálně ze speciální rampy, přistávat by však měl zcela konvenčně na tříbodový podvozek. K vynesení letounů do cestovní hladiny by měly být použity dva proudové motory pod trupem a raketový motor na zádi letounu. Ve výšce kolem třiceti kilometrů by pak měly dostatečnou rychlost zajišťovat dva náporové motory uložené pod křídly. Vize Airbusu zatím počítá s jakýmsi bizjetem schopným rychle létat mezi destinacemi kdekoliv po světě. Otevřená je i možnost vojenského užití stroje.


Návrh koncepce nadzvukového bizjetu od Airbusu / Foto Airbus

S neméně vizionářským nápadem přišla i malá americká firma Terrafugia, výrobce létajícího automobilu The Transition. Po poměrně nedokonalém samohybném stroji se skládatelnými křídly nyní představila koncept létajícího čtyřmístného auta TF-X. To nemá být na rozdíl od dřívějších pokusů ani tak autem, jako spíš snadně dostupným a praktickým létajícím prostředkem pro kohokoliv, navíc s možností dopravy i po zemském povrchu. Oproti dřívějšímu Transitionu počítá TF-X s použitím dvou velkých naklápěcích rotorů na kratších křídlech a tlačnou vrtulí schovanou v zadní části vozu. TF-X tak má být konvertoplán s charakteristikou VTOL (Vertical Take-Off and Landing). K pohonu by měly být použity dva elektromotory - jeden v každé motorové gondole a běžný spalovací motor dobíjející baterie a pohánějící stroj v konfiguraci auta. A co víc, letová fáze má nyní být plně v rukou počítače. Podle vývojářů si tak stačí „prostě říci a ono vás to už do cílové destinace doveze“. K obsluze TF-X tak bude stačit pouze řidičský průkaz.


The Terrafugia TF-X / Video Terrafugia

„Při zemi“ zůstává Textron, který v minulých dnech ohlásil asi nejreálnější plán ze všech tří, vývoj úplně nového turbovrtulového typu. Firma tak reaguje na vývoj na leteckém trhu, kde meziročně klesá prodej malých turbovrtulových letounů. Textron počítá s budoucí produkcí jednomotorového turbovrtulového stroje, který by měl zájem o tento typ letounů opět zvýšit. Zatím představené parametry jsou dolet kolem 1 500 námořních mil a cestovní rychlost přes 280 uzlů. Již hotový design by chtěla forma představit do konce příštího roku.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář