Další společnost, další nový typ. CATC v září zahájí třetí ročník MPL výcviků

16.07.2015 15 příspěvků

Další společnost, další nový typ. CATC v září zahájí třetí ročník MPL výcviků
Další společnost, další nový typ. CATC v září zahájí třetí ročník MPL výcviků (Zdroj: Aeroweb.cz)

Uvažujete o kariéře dopravního pilota? Czech Aviation Training Centre (CATC) otevírá na podzim další Multi-Crew Pilot Licence (MPL) výcvik za podmínek, které ještě nikdy nebyly lepší. Pokud úspěšně projdete výcvikem, máte zajištěnou práci v kokpitu dopravního letounu už za 18 měsíců u společnosti Czech Airlines nebo Travel Service. Nyní navíc s možností financování až 70 % nákladů na výcvik od České spořitelny.

Výcvik MPL
Výcvik Multi-Crew Pilot Licence (výcvik známý také pod zkratkou MPL) vznikl v roce 2004 jako reakce na situaci v letecké dopravě, kdy klasický modulový výcvik typu ATPL už nedostačoval nárokům leteckých společností na dovednosti pilotů. MPL klade daleko větší důraz na pilotovi schopnosti ovládat velký dopravní letoun v prostředí více pilotní posádky. V současné době je MPL stále populárnější u leteckých společností a rychlým tempem vytlačuje klasický modulový výcvik pilotů, protože je rychlejší, levnější a efektivnější. V Czech Aviation Training Centre běží MPL výcviky od roku 2013.

Velkou novinkou je také rozšíření typů letounů, pro které se zájemce o výcvik může cvičit. Díky naší nové partnerské aerolince Travel Service nyní nabízíme výcvik MPL i na typ letounu Boeing B737 NG. Tato možnost tak přibyla ke stávající nabídce typů Airbus A320 a ATR 42/72 pro společnost Czech Airlines.

Výběrové řízení – screening se bude konat od 14. září 2015 ve výcvikovém středisku na pražském Letišti Václava Havla.

Více informací o výcviku MPL a jak se přihlásit naleznete na stránkách CATC. S přihlášením neváhejte, kapacita screeningu je omezená.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Levnější? To sotva!

22.07.2015 v 0:49 Michal

Ale, ale, ale, že by klamavá reklama? Jak může být MPL výcvik LEVNĚJŠÍ oproti modulovému, když MPL s cenou 2,1M Kč je daleko daleko DRAŽŠÍ než klasický modulový výcvik (a to včetně typovky!)? Takže bohužel jen propagační kecy CATC :(

Odpovědět

MPF FO to CPT

22.07.2015 v 8:03 tom

ahojte, muze se se absolovent vycviku MPL po naletu pres 1500 h stat CPT? bez toho aby musel delat cely Modulovy vycivik znovu...a jak je to u MPL kdyz se casem chce zmenit typovka na letoun? diky za info

Odpovědět

RE: MPF FO to CPT

23.07.2015 v 10:14 Tomas Sykora Vedouci instruktor MPL @ CATC

Dobry den, MPL vycvik se v celem svem rozsahu zabyva ziskanim a dalsim zlepsovanim schopnosti, ktere musi mit kazdy dopravni pilot. Proto neni nutne aby drzitel MPL licence prochazel modulovym nebo integrovanym vycvikem CPL, urcenym pro piloty jednopilotnich letadel, aby mohl ziskat licenci ATPL opravnujici provadet lety ve viceclenne posadce jako CPT. Po ziskani neomezene licence MPL neni z predpisoveho hlediska zadny problem absolvovat typovou kvalifikaci na jiny typ letounu.

Odpovědět

Zajištěná práce

23.07.2015 v 11:03 Vojtěch

Co se myslí pojmem "zajištěná práce"? Že jiz před zahájením výcviku má adept podepsanou smlouvu s budoucím zaměstnavatelem, nebo že si zaplatí výcvik MPL, u provozovatele má zajištěné pouze nutné penzum hodin v line-trainingu a "pak se uvidí"?

Odpovědět

RE: Levnější?

23.07.2015 v 16:13 Vítek CATC

Dobrý den Michale, jak jste správně napsal, tak je výcvik MPL i s typovou kvalifikací na vybraný letoun a obsahuje až dvakrát více hodin na full motion simulátoru než běžná typovka. Součástí je i Base training, který oproti klasickému výcviku má dvakrát tolik přistání na reálném letounu (tj. 12) a nezapomínejte ani na fakt, že absolvent MPL nastupuje rovnou po dokončení výcviku na line training, který se například v Západní Evropě zcela běžně společnostem platí. Když toto všechno započítáte, tak se dostanete na úplně jiné náklady na výcvik. Výhodou MPL je také délka trvání kurzu, už za 18 měsíců od jeho začátku můžete sedět v kabině letounu a nalétávat hodiny/vydělávat peníze. Zastavte se u nás 30. září na Dni otevřených dveří a můžeme to vše probrat osobně. S pozdravem Vítek Novák Communication Manager CATC

Odpovědět

Zajištěná práce

23.07.2015 v 16:26 Vítek CATC

Dobrý den Vojto, díky za dotaz, smlouva o výcviku MPL bude fungovat jako smlouva o smlouvě budoucí. Tzn., že úspěšným absolventům bude nabídnuta pracovní smlouva. S pozdravem Vítek Novák Communication manager CATC

Odpovědět

Zajištěná práce :-)

23.07.2015 v 18:31 Mig 21

Nikde nevidím uveden fakt, že úspěšný kadet po zaplacení výcviku ( 2 000 000 Kč ) nastoupí na 18 měsíců za plat 660 Eur. Asi nepodstatný detail.

Odpovědět

RE: Zajištěná práce :-)

23.07.2015 v 18:43 David

A ty máš nějakou lepší alternativu než udělat výcvik a okamžitě nastoupit? Asi jo když se ti to nezdá, tak se prosím poděl. Asi by to zajímalo víc lidí :-) Když si někdo udělá CPL s typovkou, zaplatí taky skoro tolik, pak tu práci několik měsíců shání a pak má taky tyhle peníze. Takže v čem je tady problém? Jo, někdo má štěstí že se dostane hned. Ale spousta kluků to štěstí nemá. A utracené peníze za udržení licencí už nikdo nevidí.

Odpovědět

Zajištěná práce :-)

23.07.2015 v 20:48 Mig 21

Vážený pane, nehodlám tady s Vámi polemizovat. Opakuji znovu, pokud jste to napoprvé nepochopil, že by bylo fér zveřejnit fakt, že ta deklarovaná pracovní smlouva u aerolinek obnáší plat ( pokud to lze takto nazvat ) čistého 660 Eur. Z čeho bude úspěšný absolvent ( profi pilot B-738 ) platit dluhy za výcvik atd. je Vám samozřejmě při výčtu těch všech výhod Vašeho projektu lhostejné. Jinak bych Vás rád požádal o slušnější tón v komunikaci, protože jsem s Vámi husy skutečně nepásl.

Odpovědět

prace???

23.07.2015 v 22:03 robo

Nastoupit za 660 EUR a jeste splacet dve mega, tak to kolik pak zbyde na zivobyti? Nejak mi ty pocty nesedi. Jenom se ptam odkud lezou ty cisla... Proc ted CSA otevrelo nabor kadetu "z ulice"? Cele je to nejake mlhave. A u ktere aerolinky na zapade se plati line training? Pokud teda spolecnost plati tech 660 E (predpokladam ze hrubeho) jak chce zabezpecit kvalitu lidi kteri namisto toho aby ve volnem case odpocivali musi chodit hazet nekde do michacky nebo delat nocne hlidace? Ono to neni v tom letadle jenom o vozeni zadku v kokpitu jak si leckdo mysli. Ceka se na dalsi Lubitze aby se uz konecne nekdo vzpamatoval? To ze letecka doprava zacina byt levnejsi nez autobusova se nekde driv nebo pozdeji musi projevit. Jen verim ze nebudu toho ucasten jako cestujici...

Odpovědět

RE: prace???

24.07.2015 v 11:57 Tomas Sykora, CFI MPL, CATC

Robo, byl bych rad, abychom vedli vecnou diskusi. CATC tezko ovlivni platovou politiku jendotlivych dopravcu. Co CATC nabizi je kvalitni vycvik dopravniho pilota se ziskanim aktualnich zkusenosti na dopravnim letounu (500 hodin). Nerikame, ze to musi byt volba pro kazdeho. Podivate-li se vsak na pozadavky jinych dopravcu, je vyber tech, kteri nabiraji piloty s CPL/IR bez zkusenosti na typu velmi omezeny. Ti, kteri tuto sanci davaji, tak maji platy stejne s temi o kterych hovorite. To neni zadna nova situace! S 500 hodinami na typu vsak mate mnohem vetsi sanci se ve svete uplatnit u firem, kde jsou platy mnohonasobne vyssi. Proc CSA otevrelo nabor pilotu z ulice je dano take tim, ze vsichni vyskoleni MPL studenti uz letaji a novi budou k dispozici az v lete 2016 a na jare 2017. CSA je potrebuje nyni. MPL je pouze jedna z cest. O teto ceste jsem vsak osobne presvedcen, ze patri mezi nejlepsi, a to minimalne z hlediska kvality vycviku a moznosti dalsiho uplatneni.

Odpovědět

vycvik

25.07.2015 v 8:55 robo

ano, ma to logiku co se tyce vycviku. Kazdy je zastancem jineho typu vycviku, ten modulovy ma tady tradici a par lidi kteri neco dokazali uz vychoval. Netvrdim ze MPL je blbost, to urcite ne. jenomze i na to musi byt udelane poradne zazemi a poradne smlouvy. Puvodne byl tento vycvik minen jako prima cesta do aerolinek s tim ze ten clovek tam zustane nadlouho. Chapu ze LH, BA a podobne jsou aerolinky kde kdyz prisli lidi z ruznych skol s ruznyma navykama tak to byl problem. Vememe nepopsany list, popiseme si ho sami a je to nejlepsi. Jenomze z techto linek se neodchazi po 500 hodinach. Vycvik se dela s kvalitnim zazemim a vim ze konkretne LH ma nekolik C-525 ktere jsou urcene primo pro vycvik. Pak prosim. Ale tady je to primarne "lomene pres koleno" smlouvama na 500 hodin a pryc. Tim padem se vlastne z nasich "aerolinek" stala jenom vlastne pokracovaci vycvikova zakladna pro aerolinky blizkeho vychodu. Myslim ze za 500 hodin v dopravaku dokaze dotycny adept tak rozlisit mezi Langeln a Rhein radar. Nez se dostane treba k CDP postupum tak je pryc a prichazi dalsi. A instruktori a kapitani si to muzou "hodit" a misto bezpecneho provedeni letu se venovat vycviku...

Odpovědět

RE: vycvik

25.07.2015 v 11:23 Tomas Sykora, CFI MPL, CATC

Ano, vsichni piloti prosli modulovym a integrovanym vycvikem, protoze nemeli jinou alternativu. ICAO Annex 1, ze ktereho vychazi dalsi predpisy, se v zakladnich principech nezmenil od sveho vzniku az po vytvoreni licence MPL (cca 50 let). Pokud se bavime o zazemi, tak nevim jestli ste mel moznost navstivit CATC na Ruzyni. Siroko daleko (a nemluvim pouze o CR), tady neni stredisko s lepsim zazemim. Osobne se domnivam, ze pokud je neco lamane pres koleno, tak to je modulovy vycvik, kdy po 200 hodinach na C152/172/PA34 jdete na typovou kvalifikaci, ve ktere poprve resite provoz opravdu komplexniho vysoce vykonneho letadla (s pocitacem pro rizeni a optimalizaci letu) leticiho v uplne jinych aerodynamickych podminkach a nevic ve viceclenne posadce. To je i duvod vzniku MPL. Spoluprace v posadce, rozhodovani a dalsi komponenty CRM jsou nedilnou soucasti vycviku od sveho zacatku. Nikde se nepise, ze pokud bude s uchazecem letecka spolecnost spokojena, ze ho neprijmou do normalniho pracovniho pomeru. Naopak je MPL vycvik pro instruktory v aerolinkach ulehceni, protoze studenti meli k dispozici lepsi system vycviku na danem letadle a vice casu na jeho vstrebani. Ale je prirozene, ze k (relativne) novym vecem pristupujeme neduverive. Dovedete si predstavit obliceje zkusenych kapitanu a hrdinu z druhe svetove valky kdyz se dozvedeli, ze typovy vycvik bude probihat cely pouze na simulatoru? :) A vidite, dnes uz to u vicepilotnich letounu ani jinak nejde.

Odpovědět

Zase to mpl

26.07.2015 v 2:28 Majk

Já bych tady souhlasil asi se všema. Ano, MPL má budoucnost. Je teď na CATC, jestli budou manažersky schopní a dojednají pro své studenty možnosti uplatnění. Pokud vím, tak se o to velmi intenzivně snaží a osud jejich adeptů jim není lhostejný. Pokud tohle CATC nezvládne, tak je to fail CATC, ale ne myšlenky MPL. Plat 660 EUR vznikl právě na základě modulových výcviků, kde leteckým školám jde především o peníze - netvrdím, že CATC nejde o peníze, jinak by to asi nedělali, ale mají alespoň snahu posunout svoje kandidáty kousek dál. Běžná letecká škola na své adepty po ukončení výcviku v lepším případě zapomene a adeptům, kteří jsou ve světě dopravního letectví noví, nezbyde nic jiného, než začít plavat - a to i za těch 660 EUR. Já pracuju pro lowcost a nástupní plat FO je ca 2800 EUR čistého (odečítá se typovka - pokud ale dotyčný vydrží 3 roky, společnost mu vrátí 15 000 EUR, jako vděk za lojalitu - ta se dnes mimo vody BA, LHA už nenosí). Není to zázrak, je to dřina, ale dá se to, jenže dotyčný musí mít oněch 500h, přes to vlak nejede a právě to CATC nabízí. Pokud se mě někdo z ulice zeptá, jestli se vyplatí "jít dělat pilota", odpovídím jednoduše - jo vyplatí, ale zapomeňte na ČR, uvědomte si situaci na trhu, zeptejte se doma svý holky (kluka), jestli se s Váma přestěhuje do Skopje, Krakowa nebo Gatwicku, máte 2mil Kč, jste flexibilní začít s platem 2000-3000 EUR? Jestli odpovíte všude ano, kupte si let Ryanairem na Stansted, odtamtud je kousek Oxford aviation a zeptejte se tam - odtamtud vede spousta dveří - neznám nikoho, kdo by udělal Ox. av. a neměl práci. Pokud to CATC manažersky zvládne, tak je budu posílat místo do Oxfortdu do Aviatické ulice na Ruzyni. Vycvičit pilota tam určitě svedou a každá aerolinka si svoje nové úlovky stejně přebrousí sama. PS: jsem v letectví nějaký ten pátek, ale CDP postupy taky neznám, možná je to jen typo a robo měl na mysli CDM - což je spíš věc ŘLP nebo CPDLC, což je fajn věc a věřím, že člověk se základním vzděláním se naučí ovládání CPDLC počítače během 10 min. Pokud jsem zameškal někde CDP, tak prosím o odkaz, kde můžu dohnat mezeru ve znalostech - člověk se pořád učí. PS2: Podoktknul bych, že plně vycvičit pilota začátečníka pro létání v naší aerolince zabere ca 100h linetrainingu a věřte, že si Langen a Rhein rozhodně nikdo neplete a je plně kompetentní vykonávat svoje povinnosti - samozřejmě vzhledem ke své zkušenosti. Úkolem line-trainingu je nového pilota seznámit s běžnými postupy, ale především v něm vybudovat sebevědomí, "že to zvládne", což je daleko důležitější, ale i to, aby dokázal říct NE, pokud je něco špatně, NE, které může být klíčové, NE které bude muset říct třeba už na svém prvním letu hned po linetraingu. Naučit člověka lítat s dopr. letadlem je velmi "snadné", ale naučit studenty aktivně a kriticky přemýšlet - ano, tohle je základní myšlenka MPL, MCC a CRM - věřím, že to tak bude i v CATC, jestli ne, tak jsme se v ČR s výcvikem daleko neposunuli a bude to muset zvládnout nějaká jiná škola. V současné době jsme hodně pozadu oproti světu.

Odpovědět

Placený linetraining

29.07.2015 v 14:42 Petr

Vítku, placený linetraining NENÍ na západ ani na východ od nás normální a běžná záležitost, jak se pokoušejí tvrdit všichni, kdo ho nabízí. Naopak, tato finta, jak z kadeta vyrazit další peníze nad rámec výcviku a typovky je podle mne ta nejsprostější věc, na které se společnosti pokoušejí vydělat. Naštěstí díky prudké poptávce po pilotech tomuto velmi rychle odzvoní, stejně jako "kadetským" platům, které se bohužel v rozvojových aerolinkách staly téměř normou.

Odpovědět

Přidat komentář