Inovace v leteckém hašení požárů: Autonomní vrtulníky Firehawk mění pravidla hry

06.09.2025 2 příspěvky

Letecké hašení požárů vstupuje do nové éry. Díky spolupráci mezi společností Sikorsky a kalifornským ministerstvem lesnictví a požární ochrany (CAL FIRE) se do praxe dostávají autonomní technologie, které slibují zásadně zvýšit efektivitu i bezpečnost zásahů. Hlavním symbolem této modernizace se stává autonomní verze vrtulníku S-70i Firehawk, inspirovaná osvědčeným vojenským strojem Black Hawk.

Inovace v leteckém hašení požárů: Autonomní vrtulníky Firehawk mění pravidla hry
Inovace v leteckém hašení požárů: Autonomní vrtulníky Firehawk mění pravidla hry (Zdroj: Aeroweb)

V září 2025 podepsaly Sikorsky a CAL FIRE dohodu o vývoji a nasazení autonomních systémů pro vrtulníky Firehawk. Tento typ je schopen:

  • letět rychlostí až 287 km/h,

  • působit ve větrných podmínkách i v náročném terénu,

  • dosáhnout výšky až 3048 metrů,

  • nést více než 4000 litrů vody nebo retardantu.

Díky autonomnímu řízení dokáže Firehawk provádět přesné manévry i v prostředích, kde je pro posádku vysoké riziko. Pilot může například předat část úkolů stroji, čímž se snižuje jeho zatížení v kritických fázích zásahu. V budoucnu se očekává, že tyto vrtulníky budou schopny operovat zcela bez posádky.

Autonomie a širší trend v leteckém průmyslu

Projekt Firehawk není ojedinělý. Do vývoje obdobných systémů investují i další společnosti, například Skyryse, která pracuje na aplikaci autonomních technologií v průmyslovém i vojenském letectví. Letecké hašení se tak stává součástí širšího trendu, kdy se bezpilotní a autonomní prostředky stále více integrují do krizového řízení a záchranářských operací.

Role dronů: oči a ruce v terénu

Vedle velkých strojů se do boje proti požárům stále více zapojují drony. Ty dnes slouží k:

  • přesnému zapalování kontrolovaných ohňů,

  • mapování terénu během požárů,

  • hodnocení škod v nepřístupných oblastech.

Jejich nasazení umožňuje rychlejší rozhodování a minimalizuje rizika pro posádky vrtulníků a hasiče na zemi.

Budoucnost: od reakce k prevenci

S rostoucím vlivem klimatických změn a častějšími rozsáhlými požáry je modernizace protipožární techniky nevyhnutelná. Autonomní vrtulníky Firehawk a další podobné projekty ukazují cestu k proaktivnímu a efektivnímu přístupu, který může v budoucnu zásadně snížit škody i ohrožení lidských životů.

„Autonomie přináší nejen vyšší bezpečnost posádek, ale i možnost zásahů v situacích, které by byly pro piloty příliš nebezpečné. To je revoluce v našem odvětví,“ uvedl zástupce CAL FIRE při podpisu dohody.

Zdroj: avweb, Sikorsky

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

No nevím

08.09.2025 v 7:33 Radek V.

Tak nevím, riskovat vrtulník za 20 mega dolarů v bezpilotním režimu v tak extrémních podmínkách? Myslím že dlouho by nevydržel. Chápal bych přestavět staré olétané Blackhawky, Hueye nebo MD 500.

Odpovědět

RE: No nevím

08.09.2025 v 16:49 igi

No práve preto že v extrémnych podmienkach chcete riskovať IBA vrtulník. Nezabúdajte že pilot je vzácnejší než stroj.

Inak z toho článku som vyrozumel že pilot tam stále je, len vrtulník vykonáva niektoré veci autonómne?

Odpovědět

Přidat komentář