Bell 427
Dvoumotorový lehký víceúčelový vrtulník vyráběný společnostmi Bell Helicopter a Samsung Aerospace Industries.
Vrtulník Bell 427 vychází ze svého předchůdce, kterým byl jednomotorový vrtulník Bell 407. Společnost Bell se počátkem devadesátých let snažila navázat na úspěch stroje Bell 206, resp. jeho dvoumotorové varianty TwinRanger, avšak stále narážela na neuspokojivou nosnost nově vyvíjenéno vrtulníku.
Ve spolupráci s jihokorejskou společností Samsung Aerospace Industries, pak v roce 1997 vyvinula zcela nový typ, kterým byl Bell 427. Jednalo se o první stroj společnosti Bell Helicopter vyvinutý pomocí počítačového navrhování. V roce 2000 byl vrtulník schválen FAA pro lety za podmínek IFR se dvěma piloty.
V roce 2004 Bell oznámil novou verzi vrtulníku 427, kterou měla být verze 427i. Bell 427i měl integrovanou glass cockpit avioniku a nový navigační systém, který umožňoval lety dle pravidel IFR i za přítomnosti pouze jednoho pilota. Dále byl prodloužen trup vrtulníku a zvýšena jeho celková nosnost. Vývojový program byl však ukončen a veškerá pozornost Bellu se dále zaměřila již pouze na nový typ vrtulníku, kterým se stal Bell 429.
V historii vrtulníku Bell 427 nalezneme i výraznou českou stopu, protože to byla právě česká společnost Alfa Helicopter, která jako jediná na světě nasadila stroje Bell 427 do provozu letecké záchranné služby. Belly 427 tak sloužily na základnách Kryštof 12 v Jihlavě a Kryštof 13 v Českých Budějovicích.
Výrobce letadla
Bell Helicopter
Základní parametry:
- Rozměry
- Počet míst: 7
- Délka: 11,42 m
- Výška: 3,2 m
- Výkony
- Počet motorů: Vícemotorové
- Druh motorů: Proudové
- Palivo: JET
- Typ motoru: 2 × Pratt & Whitney Canada PW207D
- Cestovní rychlost: 138 uzlů
- Maximální rychlost (horizont): 140 uzlů
- Stoupavost: 10,16 m/s
- Dolet: 730 km
- Dostup: 3048 m
- Hmotnosti
- Prázdná hmotnost: 1760 kg
- MTOW (Maximální vzletová hmotnost): 2970 kg
- Užitečné zatížení: 1340 kg
- Ostatní
- Typ podvozku: ližinový
- Typ: Nad 450 kg MTOW