ATEC 122 Zephyr
ZEPHYR je dvoumístný ultralehký, aerodynamicky řízený samonosný dolnoplošník smíšené konstrukce s pevným tříkolovým podvozkem. Původní projekt dnes již legendárního konstruktéra Ing. Olšanského prošel významnou konstrukční a technologickou modernizací, díky které si letoun ZEPHYR trvale udržuje přední pozici ve své kategorii. Přes 70 ks letounů typu ZEPHYR je úspěšně provozováno v řadě zemí světa. Od r. 2001 výrobce nabízí vylehčené modifikace ZEPHYR s uplatněním technologie uhlíkových kompozitů, poskytující dvoučlenným posádkám plný letový komfort při dodržení hmotnostních limitů kategorie UL.
TECHNICKÝ POPIS KŘÍDLO samonosné smíšené konstrukce má laminární profil UA-2. Křídlo je ve středové části obdélníkové, konce jsou lichoběžníkové, zakončené winglety. Hlavní nosník vyrobený z vrstveného tvrdého dřeva je umístěn v 30% hloubky křídla. Na zadním pomocném nosníku jsou zavěšeny vztlakové klapky a křidélka. Potah křídla tvoří od náběžné hrany k hlavnímu nosníku laminátový sendvič, zbytek je potažen PES tkaninou. Centroplán je svařen z ocelových trubek vysoké jakosti a zabudován do trupu.
TRUP je uzavřená skořepina z uhlíkového kompozitu, vyztužená dřevěnými a plastovými přepážkami. Průřez trupu je eliptický, s aerodynamickými přechody do křídel a velkou prostornou kabinou. Překryt kabiny z organického skla se odklápí nahoru a dozadu. Elektrické blokovací zařízení brání nastartování motoru z otevřené kabiny, mechanické blokovací zařízení brání samovolnému otevření kabiny za letu. Motorový prostor v přední části trupu je oddělen požární stěnou. Na ohnivzdorné motorové přepážce je uchyceno motorové lože a příďové kolo.
OCASNÍ PLOCHY jsou smíšené konstrukce, uspořádané do "T". Vodorovná ocasní plocha má lichoběžníkový půdorys, tvořený pevným stabilizátorem a kormidlem. Obaly torzních skříní jsou laminátové, nosník a žebra jsou ze dřeva, obdobně jako u konstrukce křídla. Svislá ocasní plocha má lichoběžníkový tvar. Kýlová část je integrální částí trupu, směrové kormidlo je celokompozitové.
PODVOZEK je pevný tříkolový, s řiditelným příďovým kolem. Hlavní podvozek je vytvořen párem kompozitových plochých pružin. Elektronová kola na hlavním podvozku mají rozměr 380x100 mm. Příďová podvozková noha je kompozitová s kovovou kostrou, odpružená pryžovou pružinou. Příďové kolo má rozměr 300x100 mm. Všechna kola jsou aerodynamicky kapotována, kola na hlavním podvozku jsou bržděna.
ŘÍZENÍ všech kormidel je zdvojené. Křidélka, výškovka a vztlakové klapky jsou naháněny pomocí táhel a pák, směrovka pomocí ocelových lan. Veškeré části řízení nezasahují do obrysu draku letounu. Důležitá kontrolní místa v křídlech jsou vybavena kontrolními otvory s překryty z organického skla.
POHONNÁ JEDNOTKA je tvořena motorem ROTAX 912 UL nebo ROTAX 912 ULS. Motorové lože je svařeno z tenkostěnných ocelových trubek vysoké jakosti.
PALIVOVÝ SYSTÉM je tvořen integrální nádrží v trupu, vybavenou odkalovací jímkou a odkalovacím šroubem. Tlak dodávaného paliva je měřen tlakoměrem. Dodávka paliva dvěma nezávislými okruhy.
PŘÍSTROJOVÉ VYBAVENÍ sestává ze základních přístrojů pro kontrolu letu, chodu motoru a pro navigaci. Statický a dynamický tlak je odebírán z Pitotovy trubice, umístěné na spodní straně levého křídla.
Výrobce letadla
ATEC
Prodejce v České republice
Základní parametry:
- Rozměry
- Počet míst: 2
- Rozpětí: 9,6 m
- Délka: 6,2 m
- Výška: 2 m
- Plocha křídla: 10,1 m2
- Výkony
- Provozní násobky: +4/-2 g
- Pádová rychlost (s klapkami): 35 uzlů (65 km/h)
- Nepřekročitelná rychlost V(NE): 143 uzlů (265 km/h)
- Typ motoru: Rotax 912 UL
- Cestovní rychlost: 116 uzlů (215 km/h)
- Maximální rychlost (horizont): 132 uzlů (245 km/h)
- Stoupavost: 6,5 m/s
- Obratová rychlost: 80 uzlů (149 km/h)
- Hmotnosti
- Materiál: Kompozitní
- Prázdná hmotnost: 270 kg
- MTOW (Maximální vzletová hmotnost): 450 kg
- Užitečné zatížení: 180 kg
- Ostatní
- Typ podvozku: Příďový
- Typ výroby: Sériová
- Dodací lhůta: Nepřeveditelná hodnota (2-6 měsíce)
- Záruka: 2 (2 roky)
- Životnost letounu: 20 (20 let)
- Nálet hodin do GO křídel: 1500 hodin
- Nálet hodin do GO trupu: 1500 hodin
Kde si můžete tento letoun pronajmout?
Společnost | Letiště | Cena/h | Účtuje | Parametry |
---|---|---|---|---|
Fly For Fun | Sazená | 2 089 Kč 2 089 Kč | M | |
Karel Studnička | Hořovice | 2 182 Kč 2 640 Kč | M | |
Letecká škola Adam | Nymburk | 1 930 Kč 1 930 Kč | M |