L13A Blaník
Blaník L 13 A vychází z typu L 13. Celokovový, dvoumístný kluzák, určený především pro základní a pokračovací výcvik pilotů
Počáteční historie typu je plně shodná s typem L 13. V letech 1981-1982 byla vyrobena menší série modernizované verze L 13 A s pevnějším nosným systémem.
Po nehodě kluzáku L 13 Blaník v Rakousku, ke které došlo 13. června 2010, rozhodla Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) o pozastavení letecké způsobilosti všech L 13 a L 13 A s účinností od 3. září 2010. Později byla pro část kluzáků L-13A obnovena letecká způsobilost.
V současné době se zabývá přestavbou L 13 na L 13 A firma Blanik Aircraft, která převzala typovou certifikaci od původního výrobce Let Kunovice (Aircraft Industries).
Blaník má stále nezastupitelné místo pro výcvik pilotů. Vyniká velkou tolerancí počátečních chyb v pilotáži a vzhledem k mechanizaci křídla, zatahovacímu podvozku, usnadňuje získání základních návyků i pro přechod na letouny. Nevýhodou zůstávají nároky na údržbu a sledování zátěže kovové konstrukce dle namáhání. Celková životnost při dodržení spekter namáhání je u L 13 A 6000 letových hodin.
Výrobce letadla
Blanik Aircraft CZ
Základní parametry:
- Rozměry
- Počet míst: 2
- Rozpětí: 16,2 m
- Délka: 8,4 m
- Výška: 2,05 m
- Plocha křídla: 19,15 m2
- Výkony
- Pohon: Bezmotorové
- Klapky
- Nepřekročitelná rychlost V(NE): 137 uzlů (253 km/h)
- Klouzavost: 28 : 1 při rychlosti 80 km/h
- Hmotnosti
- Prázdná hmotnost: 292 kg
- MTOW (Maximální vzletová hmotnost): 500 kg
- Užitečné zatížení: 208 kg
Kde si můžete tento letoun pronajmout?
Společnost | Letiště | Cena/h | Účtuje | Parametry |
---|---|---|---|---|
Aeroklub Praha Letňany | Letňany | 562 Kč 562 Kč | L |