L13 Blaník
Blaník je celokovový, dvoumístný kluzák, určený především pro základní a pokračovací výcvik pilotů.
Vývojový tým vedl ing. Karel Dlouhý a počátky konstrukce lze v pražském VZLÚ hledat v roce 1954. Dva prototypy byly dokončeny v roce 1956 a v březnu zalétán jeden z nich. Sériovou výrobu převzal se změnami v roce 1957 Let Kunovice. Výroba byla ukončena v roce 1975 a dodáno bylo 2216 kluzáků do více jak 40 zemí celého světa. V letech 1981-1982 byla vyrobena menší série modernizované verze L-13A s pevnějším nosným systémem.
Po nehodě kluzáku L-13 Blaník v Rakousku, ke které došlo 13. června 2010, rozhodla Evropská agentura pro bezpečnost v letectví (EASA) o pozastavení letecké způsobilosti všech L-13 a L-13A s účinností od 3. září 2010. Později byla pro část kluzáků L-13A obnovena letecká způsobilost.
V současné době se zabývá přestavbou L 13 na L 13 A firma Blanik Aircraft, která převzala typovou certifikaci od původního výrobce.
Blaník má stále nezastupitelné místo pro výcvik pilotů. Vyniká velkou tolerancí počátečních chyb v pilotáži a vzhledem k mechanizaci křídla, zatahovacímu podvozku, usnadňuje získání základních návyků i pro přechod na letouny. Nevýhodou zůstávají nároky na údržbu a sledování zátěže kovové konstrukce dle namáhání. Celková životnost při dodržení spekter namáhání je u L 13 A 6000 letových hodin.
Výrobce letadla
Blanik Aircraft CZ
Základní parametry:
- Rozměry
- Počet míst: 2
- Rozpětí: 16,2 m
- Délka: 8,4 m
- Výška: 2,05 m
- Plocha křídla: 19,15 m2
- Výkony
- Pohon: Bezmotorové
- Klapky
- Nepřekročitelná rychlost V(NE): 130 uzlů (240 km/h)
- Klouzavost: 28 : 1 při rychlosti 80 km/h
- Hmotnosti
- Prázdná hmotnost: 292 kg
- MTOW (Maximální vzletová hmotnost): 500 kg
- Užitečné zatížení: 208 kg
Kde si můžete tento letoun pronajmout?
Společnost | Letiště | Cena/h | Účtuje | Parametry |
---|---|---|---|---|
Letecká škola Vrchlabí | Vrchlabí | 413 Kč 500 Kč | L |